zelia skrev 2011-03-25 10:27:53 följande:
Frösöblomster: Hm, det där med att själv ta mycket ansvar för den egna inlärningen skulle vara mycket svårt för min son. Han behöver mycket stöd för att komma igång med aktiviteter och dessutom skulle han antagligen bara snöa in på en sak. Jag vet dock en mamma som har sin son med autism på en montessoriskola, men den pojken har heltidsresurs och då kan det ju fungera.
Ja, precis. Vad jag vill ha sagt är väl att pedagogiken som sådan är bra, MEN att den kräver mycket vuxenhandledning och vuxenstöd. Får barn det så är det en pedagogik som är kanon för alla barn. Är det så att personaltätheten ser ut ungefär som i skolor generellt så är min erfarenhet att barn med svårigheter ofta faller igenom för att de helt enkelt inte klarar av att ta ansvaret för sin egen inlärning i den omfattning som då krävs. barn som har lätt för sig brukar ofta klara sig bra....men de har ju en tendens att klara sig bra oavsett hur det ser ut.
Men som sagt, det är så väldigt olika från skola till skola (oavsett pedagogisk inriktning, oavsett om den är kommunal eller inte) så man måste helt enkelt göra många besök, prata med personal, undersöka möjligheterna till extra stöd etc. etc.
zelia skrev 2011-03-25 10:27:53 följande:
Men du som är lärare, vad är din syn på integrering av barn med olika diagnsoer och svårigheter i grundskolan? Det jag har läst om lyckade integreringar är att resursen (om man nu lyckas få en sådan) bör jobba i klassrummet tillsammans med läraren och mer vara en resurs för hela klassen (för att undvika att barnet med funktionshinder och resursen inte blir en isolerad ö). Men för att detta ska fungera krävs det dels att klasserna inte är för stora och att läraren och resursen får handledning från någon med specialkompetens ifall det behövs. Vi står och velar mellan att välja en autismskola som följer den vanliga läroplanen eller integrerad i vanlig grundskoleklass, men med någon typ av extrastöd. Jag tycker det är svårt.
Oj, det var inte en helt lätt fråga. Om jag ska vara ärlig så vet jag inte riktigt vad jag tycker....och en av anledningarna är utan tvekan bristande kunskaper
......i kombination med vetskapen om hur gärna alla med någon form av makt över det ekonomiska gärna vill spara på allt som går och hur förbaskat svårt det kan vara att få stöd och resurs.
Jag håller med dig om att a och o är att gruppen inte är så stor och att man får full resurs och dessutom handledning från någon med specialkompetens. Själv kan jag känna oro över det här med resursstöd och gruppstorlek........verkligheten är ofta den att det inte ges det stöd som behövs (vare sig till barn eller personal)och då är det ingen höjdare för någon.......fast det är ju en problematik som man lever med oavsett......det finns många barn som står utan diagnos, som står i gränszonen till diagnos, eller som helt enkelt har svårigheter på olika sätt utan att riktigt passa in i mallarna för just en diagnos och de är ju också behov av stöd.... ja, det var ju inte så mycket till hjälp......min erfarenhet av hur resursen ska jobba stämmer dock helt överens med det du läst = att man jobbar tillsammans i klassrummet och med hela klassen.
Mycket är ju en fråga som ligger på individnivå också = personligheten hos det enskilda barnet, hur gruppen som helhet ser ut och fungerar.......
Förstår att ni har ett svårt beslut att fatta. Har erfarenheter av då det både lyckats bra och utan tvekan lyckats mindre bra.
Det enda råd jag kan ge är att verkligen kolla upp skolan. Se till att få svart på vitt vad som gäller i form av extrastöd/resurs för er son, vilket stöd de lärare som kommer att undervisa honom kommer att få i form av utbildnng, handledning etc. Storlek på klasserna/grupperna, miljön generellt. Var frågvis och kräv raka och konkreta svar och inget blurrigt nonsenssnack om att "stöd" i största allmänhet.
Jag har för dåliga kunskaper helt enkelt.....för att ge dig ett bra svar....
Glömde:
Jag hade nog velat prata med skolans rektor, specialpedagog/er, psykolog och kurator för att få en känsla av hur arbetet med barn med svårigheter generellt faktiskt fungerar i praktiken på skolan. Om det arbete som bedrivs känns förtroendeingivande.....utifrån er sons problematik.
Kan tyvärr inte vara till så mycket hjälp känner jag....hoppas ni hittar rätt skola för er pojke.....