Inlägg från: cruz |Visa alla inlägg
  • cruz

    Inlärningssvårigheter - kan Montessori vara bra då?

    Jag vet inte så mycket om Montessori, men jag har hört att det kan vara ett bra alternativ för barn med inlärningssvårigheter. Har läst bla om barn med högfungerande autism som fungerar bra på montessori. Vi har det lite i tankarna när vi ska skolplacera vår autistiska son.

  • cruz

    Frösöblomster: Hm, det där med att själv ta mycket ansvar för den egna inlärningen skulle vara mycket svårt för min son. Han behöver mycket stöd för att komma igång med aktiviteter och dessutom skulle han antagligen bara snöa in på en sak. Jag vet dock en mamma som har sin son med autism på en montessoriskola, men den pojken har heltidsresurs och då kan det ju fungera. Men du som är lärare, vad är din syn på integrering av barn med olika diagnsoer och svårigheter i grundskolan? Det jag har läst om lyckade integreringar är att resursen (om man nu lyckas få en sådan) bör jobba i klassrummet tillsammans med läraren och mer vara en resurs för hela klassen (för att undvika att barnet med funktionshinder och resursen inte blir en isolerad ö). Men för att detta ska fungera krävs det dels att klasserna inte är för stora och att läraren och resursen får handledning från någon med specialkompetens ifall det behövs. Vi står och velar mellan att välja en autismskola som följer den vanliga läroplanen eller integrerad i vanlig grundskoleklass, men med någon typ av extrastöd. Jag tycker det är svårt.

  • cruz

    För att undvika att barnet och resursen blir en isolerad ö skulle det stå, givetvis.

  • cruz

    Frösöblomster: Tack så mycket för ditt svar . Det är till stor hjälp för mig att höra erfarenheter och tankar från både lärare och föräldrar. Precis som du skriver så tror jag också att det är viktigt att få veta exakt vilket stöd som skolan har att erbjuda, hur klasserna ser ut och om det finns tillgång till specialkompetens etc. Dessutom beror det ju mycket på hur barnet är. Jag har kontaktat ett par grundskolor i området vi ska flytta till och ena rektorn har varit snabb med att svara. Hon vill att vi ska ha ett möte så att vi får se skolan, träffa personal och prata om vilka behov vår pojke har. Vi är ju ute i väldigt god tid, men jag vet av erfarenhet hur lång tid det brukar ta innan man får till ett fungerande samarbete. Kommunens förslag är annars att placera sonen i en grundskola som ligger långt från vårt bostadsområde, men där det finns en särskola i anslutning med bra autismkunskaper. Meningen är då att min pojke ska gå i integrerad i grundskolan, men att han ska få hjälp av särskolans specialpedagoger på något sätt. Jag vet inte exakt hur upplägget ser ut, men jag tror att det rör sig om undervisning i mindre grupp vid behov och integrering i grundskoleklass efter förmåga. Fördelen är att sonen kommer att få träffa andra barn med autism plus att han får vara tillsammans med "normala" barn. Vi ska givetvis hälsa på den här skolan också och se om det verkar bra. Jag vet att de har handledning av en jätteduktig autismexpert så det kan ju säkert bli jättebra. Ett tredje alternativ är en specialskola som är rena himmelriket med alla typer av hjälpmedel, autismpedagogik, hög personaltäthet, tät kontakt mellan föräldrar och skola etc (men den ligger i grannkommunen och vår kommun hävdar att det finns tillräckligt med kompetesn på hemmaplan).

    Ursäkta att jag blev OT och bara maler på om mitt. (Har sånt stort behov av att diskutera detta med integrering). Hittade en intressant artikel om en grundskola som från att ha haft nästan sämst studiresultat i Sverige men som hittat en lösning som gjort att alla elever numera får godkännt. http://www.sydsvenskan.se/sverige/article1262061/Nar-skolan-ar-som-allra-bast.html

Svar på tråden Inlärningssvårigheter - kan Montessori vara bra då?