Läxbesvär
Prova olika sätt, för en del barn passar det bättre att göra läxan på helgen när man är pigg t ex. En del har lite mysigt "läxfika" en dag efter skolan. En del föräldrar leker genom läxan med sina barn.
Min åttaåring avskyr läxorna och jag har testat allt möjligt. Till slut har jag helt enkelt förklarat att:
-när man går i skolan får man läxor
-läraren bestämmer läxorna och de är lika för alla barn
-en del barn gillar läxorna, andra inte
-när man går i skolan gör man läxorna varje vecka, även om de är totalt meningslösa och urtråkiga (fast så uttryckte jag mig inte...)
Sen har han fått välja dag att göra läxorna på.
Nu har det gått 1,5 termin med läxor och han har till slut tagit till sig att han inte kommer slippa läxorna. Vi hjälps åt med att strukturera så de ska bli gjorda så fort som möjligt. Det blir allt mindre bråk.
Jag har pratat med läraren om hans motvilja mot läxorna så att hon är medveten om att han ofta anstränger sig för att skriva fult osv (för att han är arg o sur när han gör läxan). Vissa lärare tycker ju att läxorna är en sak mellan läraren o eleven, men vår lärare lägger ansvaret för att läxan blir gjord på oss föräldrar. Hon tycer också att läxor är superviktigt. Kolla med er lärare hur hon ser på läxarbetet!
Det är sååå trist att behöva vara hård, men det är det enda som har hjälpt oss. Att låta honom strunta i att göra läxorna är inte ett alternativ för mig.