• Fru Hansson

Läxbesvär

Min 7-åring tycker det är tråkigt med lektionerna i skolan och han avskyr läxor.
    Det gör mig lite bekymrad, en förstaklassare ska gilla läxor! Men det är suck och stön varje vecka och vi får tjata och han svär. Två läxor i veckan har de.  Han läser inte så bra och verkar inte motiverad att lära sig, och så har han ju inget tålamod! 
    Någon som känner igen det här? Är det bara en mognadsfråga? Plötsligt en dag kanske han är skolans pluggis?

• Svar på tråden Läxbesvär
  • Boel1

Känner igen det, min äldsta flicka tyckte om läxor kanske första veckorna, sen har det varit suck och stön. Hon är ändå väldigt duktig, särskilt på svenskan, matte är tråkigt. Kan inte svara på om det är en mognadsfråga - hon gör läxorna lite mindre utan tjat nu när hon går i tvåan. Det är helt enkelt bara tråkigt!
     Jag har väl försökt säga att man måste ju göra det, så då kan du väl göra det utan att jag måste tjata, det blir ju liksom lättare för alla då, för henne också. Hon förlorar ju mindre tid om hon gör läxan direkt iställe för att sucka över den en timme först!
     Muta kan ju fungera - fast jag är själv tveksam till det, de måste ju själv hitta anledningar till att göra det.

• skånegås

Försök lägga över ansvaret på killen. Det är ju han som får problem om den inte görs. Kan vara bättre att fröken säger åt än att man tjatar hemma. Givetvis måste man hjälpa till att påminna ibland, men så fort tjat kommer in i bilden brukar saker låsa sig...

Har en 8-årig tjej som tycker det är roligt vissa veckor men inte andra. Också beroende på vad de ska göra. Ett tips är att välja en bra tidpunkt att göra läxan på innan han är för trött. T.ex. före barnprogrammen två dagar i veckan. När läxan är klar finns tid för tv...

• a mor

Du kan också testa göra läxan med honom på olika sätt. Läsläxa tex kan ni växelläsa mm, matten kan du plocka fram riktiga pengar och saker så han "se" på riktigt vad och hur han räknar. Gör läxan till en lek i bilen då ni är på väg någonstans.
    Man kan göra olika saker beroende på var ni är.
    Kruxet kan väl vara att det ska präntas ner på papper också, men med lite skratt och bus är det inte omöjligt att det också blir kul.

• nyfiken flax

Prova olika sätt, för en del barn passar det bättre att göra läxan på helgen när man är pigg t ex. En del har lite mysigt "läxfika" en dag efter skolan. En del föräldrar leker genom läxan med sina barn.

Min åttaåring avskyr läxorna och jag har testat allt möjligt. Till slut har jag helt enkelt förklarat att:
    -när man går i skolan får man läxor
    -läraren bestämmer läxorna och de är lika för alla barn
    -en del barn gillar läxorna, andra inte
    -när man går i skolan gör man läxorna varje vecka, även om de är totalt meningslösa och urtråkiga (fast så uttryckte jag mig inte...)

Sen har han fått välja dag att göra läxorna på.

Nu har det gått 1,5 termin med läxor och han har till slut tagit till sig att han inte kommer slippa läxorna. Vi hjälps åt med att strukturera så de ska bli gjorda så fort som möjligt. Det blir allt mindre bråk.

Jag har pratat med läraren om hans motvilja mot läxorna så att hon är medveten om att han ofta anstränger sig för att skriva fult osv (för att han är arg o sur när han gör läxan). Vissa lärare tycker ju att läxorna är en sak mellan läraren o eleven, men vår lärare lägger ansvaret för att läxan blir gjord på oss föräldrar. Hon tycer också att läxor är superviktigt. Kolla med er lärare hur hon ser på läxarbetet!

Det är sååå trist att behöva vara hård, men det är det enda som har hjälpt oss. Att låta honom strunta i att göra läxorna är inte ett alternativ för mig.

• nyfiken flax

Kom på en sak till, om läsning.

Jag gick till biblioteket och fick hjälp av en barnbibliotekarie med att hitta böcker som kunde passa min son, som inte gillar att läsa. Sen införde vi att på kvällen läser vi för varandra, jag läser för honom ur en bok o han läser för mig ur en annan bok. Nu hade jag sån tur att han verkar ha kommit på att hans bok är spännande, så han vill gärna läsa lite ur den varje kväll. (Han läser då ca 3 sidor i bok med Lasse-Maja-svårighetsgrad, men det kan man ju anpassa efter barnet...)

Svar på tråden Läxbesvär