• Niinis

nekad snitt trots goda anledningar, vart vända mig nu?

jag har idag blivit nekad snitt, trots att jag har goda anledningar. Jag går på smvc på sös och det var en läkare från psykosociala enheten som fattade beslutet. Anledning: jag har inte tillräkliga anledningar enligt henne. Det är alldeles för riskabelt för barn att födas via snitt, de kan få andningsproblem och jag har enligt henne inga rättigheter att besluta över hur min förlossning ska ske.

Så nu kära FL medlemmar ber jag om er hjälp, jag är redan i v.30+3 så tiden går, jag kan inte acceptera hennes beslut, för det är fullkomligt omöjligt för mig att föda vaginalt, dör hellre!

kort om bakrunden till min oro och anledning till att jag önskar snitt:

första barnet kom i v.24, hade enorma värkar i timmar, dessa värkar hade ingen paus pga att min moderkaka lossnat till hälften, fick epidural till sist, men narkosläkaren stack mig 15 ggr innan hon lyckades, under över en timme. Barnet dog efter förlossningen, Mitt första trauma.

Andra barnet, föddes i v.24+3, fick enorma värkar igen och detta gjorde att jag skrek utan paus, även denna gång lossnade moderkakan delvis, antagligen därför värkarna var så intensiva utan paus. trauma nr 2. barnet överlevde.

tredje barnet, sängläge hela graviditeten, fick akut cerklage efter att ha öppnat mig redan i v.16, barnet höll sig i magen till v.39+4. Jag klarade värkarbetet bra och tog ingen smärtlindring. Det borde jag gjort för när krystvärkarna kom var det så fruktansvärt. Smärtan var obeskrivlig, jag har nog aldrig skrikit så högt eller kännt en sådan smärta innan. Jag sprack från blygläpparna och hela slidan, det gick nästan till analen, bara en tunn vägg emellan. så det var verkligen nära att det gick till analen. blev opererad uppe på operation och det var svårsytt enligt läkare. fick problem med urinläckage som jag har än idag. kunde inte sitta på 2 mån, smärtan efter var hemsk. barnet var normal stort, 3450g, detta barn jag bär på nu kommer bli större enligt ul.

graviditet 4 kom oplanerat, hade aldrig klarat att bli med barn igen medvetet, blev gravid trots skydd! har vart lite öppen sen v.23 men det håller sig lugnt med hjälp av sängläge och cerklage, Jag vet att det bästa är snitt, jag klarar inte av vaginal förlossning. jag är inte psykologiskt förberedd på det, Mitt förra barn är bara 1,5 år så minnet är så färskt från den jobbiga förlossningen.

vilka är mina rättigheter? vart ska jag vända mig? bör jag byta sjukhus till karolinska kanske? tacksam för alla svar och råd!

• Svar på tråden nekad snitt trots goda anledningar, vart vända mig nu?
  • Niinis

ska aldrig gå till den läkaren igen! imorgon ska en annan läkare ringa mig, får se vad hon säger, tyvärr tror jag hon inte kommer säga emot den andra. Har gått hos kurator på psykosociala enheten under denna graviditet, tyvärr var hon på semester just nu. Har inte hunnit med psykolog därför att jag är sängliggande hemma och varje sjukhus besök är krångligt för mig (sitta upp i taxin fram och tillbaka osv. ska ju helst inte sitta alls)

• Niinis

vet varken ut eller in just nu, börjar få panik och känna mig deprimerad. vill inte vara med längre :( och vad lönar det sig att gå och prata med psykologer på psykosociala enheten när deras egna läkare är så empatilös, otrevlig och inte ens lyssnade färdigt på mig! det är ju ändå hon som beslutar i slutändan.

• Niinis
    annaapell skrev 2011-03-21 12:56:06 följande:
    Om du tar och skriver ner din berättelse och skickar den till lite olika förlossningar runt där du bor? Du kanske har haft maximal otur  med både läkare och sjukhus.

Lycka till
    ja det kanske vore något!
  • Niinis
    Beetle skrev 2011-03-21 13:04:31 följande:
    Men du måste ju verkligen få snitt. Jag som tycker att många verkar "pjoskiga" och vill ha snitt i "onödan" fattar inte hur de kan neka någon som har denbakgrunden
    tack för dina ord!
  • Niinis

jaha, läkaren ringde inte ens, här har man suttit vid telefonen 1 timme Rynkar på näsan

• Niinis

blir så arg på allt nu, jag talade om till min BM redan i v.6 att jag ville ha snitt, hon sa då att det tar vi senare när du kommit till v.30. På henne lät det som att det inte skulle bli några problem. Hon borde ha sagt att det kan bli såhärr svårt, så att man inte lämnade detta till sista sekunden. jag menar på fredag är jag i v.31 och det planerade snittet skulle isåfall ske i v.37-38 inte senare pga att jag har ett cerklage inopererat på livmodertappen, och det måste man ta bort helst i v.37. Min BM sa även förra veckan att psykosociala enheten på SÖS har långa väntetider, min nuvarande kurator där är på semester, och vad hjälper det att gå dit då det endå är den läkaren otroligt nog som arbetar där, ingen annan! det är hon som fattar besluten! ringde min BM nu och hon hade skrivit tiden fel, det är först på fredag telefontiden är! här har man suttit i onödan och väntat. jag sa att jag inte kan vänta 1 vecka mellan varje handling/samtal då jag inte har så mycket tid kvar! så hon skulle prata med den andra läkaren idag om detta, och så ringer min BM i eftermiddag. jag har inga större förhoppningar.

• Niinis
    Thalis skrev 2011-03-22 14:39:30 följande:
    Vännen du vet vad jag tycker om snitt men i ditt fall tror jag att det är enda alternativet!
    Vad säger din vanliga läkare?
    har ju ingen läkare! har haft minst 5 st på smvc där jag  går!så dåligt...
  • Niinis

fick mitt snitt beviljat av den andra läkaren!! ska på kontroll av livmoderhalsen om 2 v. ( i v.32-33) och då bestäms det om det blir snitt i v.36,37 eller 38! är så otroligt lättad nu. TACK FÖR ALLT STÖD!!återkommer med hur det  går!

• Niinis
    Min1 skrev 2011-03-24 11:07:24 följande:
    Grattis!! vilken lättnad du måste känna nu! Hjärta
    ja verkligen!!!! Hjärta
  • Niinis

nu är lillen född, med akutsnitt i v.33+3 redan då värkarna satte igång. en riktig drömförlossning blev det! lillkillen mår bra trots att han är lite liten, 2130g och 45cm vid födseln (11april)

Svar på tråden nekad snitt trots goda anledningar, vart vända mig nu?