• Niinis

nekad snitt trots goda anledningar, vart vända mig nu?

jag har idag blivit nekad snitt, trots att jag har goda anledningar. Jag går på smvc på sös och det var en läkare från psykosociala enheten som fattade beslutet. Anledning: jag har inte tillräkliga anledningar enligt henne. Det är alldeles för riskabelt för barn att födas via snitt, de kan få andningsproblem och jag har enligt henne inga rättigheter att besluta över hur min förlossning ska ske.

Så nu kära FL medlemmar ber jag om er hjälp, jag är redan i v.30+3 så tiden går, jag kan inte acceptera hennes beslut, för det är fullkomligt omöjligt för mig att föda vaginalt, dör hellre!

kort om bakrunden till min oro och anledning till att jag önskar snitt:

första barnet kom i v.24, hade enorma värkar i timmar, dessa värkar hade ingen paus pga att min moderkaka lossnat till hälften, fick epidural till sist, men narkosläkaren stack mig 15 ggr innan hon lyckades, under över en timme. Barnet dog efter förlossningen, Mitt första trauma.

Andra barnet, föddes i v.24+3, fick enorma värkar igen och detta gjorde att jag skrek utan paus, även denna gång lossnade moderkakan delvis, antagligen därför värkarna var så intensiva utan paus. trauma nr 2. barnet överlevde.

tredje barnet, sängläge hela graviditeten, fick akut cerklage efter att ha öppnat mig redan i v.16, barnet höll sig i magen till v.39+4. Jag klarade värkarbetet bra och tog ingen smärtlindring. Det borde jag gjort för när krystvärkarna kom var det så fruktansvärt. Smärtan var obeskrivlig, jag har nog aldrig skrikit så högt eller kännt en sådan smärta innan. Jag sprack från blygläpparna och hela slidan, det gick nästan till analen, bara en tunn vägg emellan. så det var verkligen nära att det gick till analen. blev opererad uppe på operation och det var svårsytt enligt läkare. fick problem med urinläckage som jag har än idag. kunde inte sitta på 2 mån, smärtan efter var hemsk. barnet var normal stort, 3450g, detta barn jag bär på nu kommer bli större enligt ul.

graviditet 4 kom oplanerat, hade aldrig klarat att bli med barn igen medvetet, blev gravid trots skydd! har vart lite öppen sen v.23 men det håller sig lugnt med hjälp av sängläge och cerklage, Jag vet att det bästa är snitt, jag klarar inte av vaginal förlossning. jag är inte psykologiskt förberedd på det, Mitt förra barn är bara 1,5 år så minnet är så färskt från den jobbiga förlossningen.

vilka är mina rättigheter? vart ska jag vända mig? bör jag byta sjukhus till karolinska kanske? tacksam för alla svar och råd!

• Svar på tråden nekad snitt trots goda anledningar, vart vända mig nu?
  • Philippa

Har du ingen att gå och prat om denna rädsla med? En psykolog eller så?

• pmö80

Jag vet inte vad jag ska säga! Blir så ledsen av din berättelse! Jag vet inte hur du ska gå till väga men att byta läkare vore ju en början! Stå på dig! Kramar

• Mollly

Enligt patientlagen får man inte nekas snitt. Jag ville själv ha snitt och läste lite om det. Och dom får inte neka dig snitt om det är det du vill ha. Jag tycker verkligen du har bra anledningar till att inte vilja föda vaginalt. Jag tycker att du ska byta läkare. stå på dig.

• Niinis

ska aldrig gå till den läkaren igen! imorgon ska en annan läkare ringa mig, får se vad hon säger, tyvärr tror jag hon inte kommer säga emot den andra. Har gått hos kurator på psykosociala enheten under denna graviditet, tyvärr var hon på semester just nu. Har inte hunnit med psykolog därför att jag är sängliggande hemma och varje sjukhus besök är krångligt för mig (sitta upp i taxin fram och tillbaka osv. ska ju helst inte sitta alls)

• Niinis

vet varken ut eller in just nu, börjar få panik och känna mig deprimerad. vill inte vara med längre :( och vad lönar det sig att gå och prata med psykologer på psykosociala enheten när deras egna läkare är så empatilös, otrevlig och inte ens lyssnade färdigt på mig! det är ju ändå hon som beslutar i slutändan.

• Fru Draken

Om du tar och skriver ner din berättelse och skickar den till lite olika förlossningar runt där du bor? Du kanske har haft maximal otur  med både läkare och sjukhus.

Lycka till

• Niinis
    annaapell skrev 2011-03-21 12:56:06 följande:
    Om du tar och skriver ner din berättelse och skickar den till lite olika förlossningar runt där du bor? Du kanske har haft maximal otur  med både läkare och sjukhus.

Lycka till
    ja det kanske vore något!
  • Fotavtryck

Blir så ledsen för din skull.

Själv gick jag på spec-mvc octaviakliniken på rosenlund. Därfick jag remiss till indigo-bm på sös. Gick där 2 gånger o sen fick jag träffa läkare som genast godkände min fl pl om att gick det så skulle jag sättas igång i v. 38 annars snitt i v. 39. Det ver ingen snack om saken.
    Tyvärr fanns det ingen tillstymmelse till att få en smidig igångsättning i v38 så vi fick snällt vänta till v. 39 o snitt.

O jag hade inte äns så starka anledningar till snitt som du.

mitt första barn vägde 4,5 kg o efektiv fl i 20 timmar. Han blev riktigt dålig på slutet så det skulle bli snitt. men han kom ut ändå med hjälp av undebar personal på södra BB. Fast barnläkarteamet fick ändå kolla på honom så han mådde bra.
    Efteråt blödde jag som bara den, men slapp åter igen op med nöd o näppe.

Dessförinnan och efter fick jag flera sena ma.

Med barn nr 2 hade jag föreliggande moderkaka till v. 34 då den la sig kant i kant o det hade gått att föda vag, men med min bakgrund tyckte påde mvc, indigo bm o läkare att jag skulle få snitt.
    Vilket jag är mycket mycket tacksam för idag. O jag har alltid sagt att dom på sös kan man lite på.

Jag tycker du ska be att få prata med en annan läkare o indigo-bm.

O nu när du fått "avslag" kan du ju spela på din psykiska ohälsa detta har inneburit. Stressen, oro och paniken.

Håller tummarna för dig att det går bra!

• Beetle

Men du måste ju verkligen få snitt. Jag som tycker att många verkar "pjoskiga" och vill ha snitt i "onödan" fattar inte hur de kan neka någon som har denbakgrunden

Svar på tråden nekad snitt trots goda anledningar, vart vända mig nu?