nekad snitt trots goda anledningar, vart vända mig nu?
jag har idag blivit nekad snitt, trots att jag har goda anledningar. Jag går på smvc på sös och det var en läkare från psykosociala enheten som fattade beslutet. Anledning: jag har inte tillräkliga anledningar enligt henne. Det är alldeles för riskabelt för barn att födas via snitt, de kan få andningsproblem och jag har enligt henne inga rättigheter att besluta över hur min förlossning ska ske.
Så nu kära FL medlemmar ber jag om er hjälp, jag är redan i v.30+3 så tiden går, jag kan inte acceptera hennes beslut, för det är fullkomligt omöjligt för mig att föda vaginalt, dör hellre!
kort om bakrunden till min oro och anledning till att jag önskar snitt:
första barnet kom i v.24, hade enorma värkar i timmar, dessa värkar hade ingen paus pga att min moderkaka lossnat till hälften, fick epidural till sist, men narkosläkaren stack mig 15 ggr innan hon lyckades, under över en timme. Barnet dog efter förlossningen, Mitt första trauma.
Andra barnet, föddes i v.24+3, fick enorma värkar igen och detta gjorde att jag skrek utan paus, även denna gång lossnade moderkakan delvis, antagligen därför värkarna var så intensiva utan paus. trauma nr 2. barnet överlevde.
tredje barnet, sängläge hela graviditeten, fick akut cerklage efter att ha öppnat mig redan i v.16, barnet höll sig i magen till v.39+4. Jag klarade värkarbetet bra och tog ingen smärtlindring. Det borde jag gjort för när krystvärkarna kom var det så fruktansvärt. Smärtan var obeskrivlig, jag har nog aldrig skrikit så högt eller kännt en sådan smärta innan. Jag sprack från blygläpparna och hela slidan, det gick nästan till analen, bara en tunn vägg emellan. så det var verkligen nära att det gick till analen. blev opererad uppe på operation och det var svårsytt enligt läkare. fick problem med urinläckage som jag har än idag. kunde inte sitta på 2 mån, smärtan efter var hemsk. barnet var normal stort, 3450g, detta barn jag bär på nu kommer bli större enligt ul.
graviditet 4 kom oplanerat, hade aldrig klarat att bli med barn igen medvetet, blev gravid trots skydd! har vart lite öppen sen v.23 men det håller sig lugnt med hjälp av sängläge och cerklage, Jag vet att det bästa är snitt, jag klarar inte av vaginal förlossning. jag är inte psykologiskt förberedd på det, Mitt förra barn är bara 1,5 år så minnet är så färskt från den jobbiga förlossningen.
vilka är mina rättigheter? vart ska jag vända mig? bör jag byta sjukhus till karolinska kanske? tacksam för alla svar och råd!