• NinaCamilla

IVF eller äggdonation

Hej Azida,
    Jag sitter i samma sits som du. Jag fick veta 2 år sen att jag har låg äggreserv samt lider av endometrios. För mig är det nästan omöjligt att skaffa barn i naturlig väg dvs.låg äggreserv samband med stopp i äggledarna göra inte saken bättre. Iaf vi provade en gång IVF och det blev misslyckad. Jag fick 3 folliker men ingen äggplock. Vi åkte till Finland för äggdonation konsultation och vi hade en möjlighet att prova IVF en gång till men bestämde oss att gå vidare med äggdonation.

Som BlueTopaz säger, kommer jag vara den biologiska mamman även om genetisk är det inte min. Jag har läst trådarna här och är ävertygad att det spelar ingen roll om det är min ägg eller någon annans. Jag vet par som har provat IVF 6-7 ggr och misslyckats. Alla bestämmer själva när man vill gå vidare till äggdonation men jag känner redan nu att så länge jag bär mitt eget barn, spelar det ingen roll. Förstås har jag tänkt mycket och hunnit att smälta allting. Vad gäller sjukdomar i släkten, gör kliniken undersökning om donators bakgrund. Jag tycker att det är fantastisk att någon donator vill ge sin ägg till mig!

Azida, dålig äggreserv är inte alltid knytet till åldern så att skyll inte på dig själv. Jag hade själv ångest över det, men enlig min läkare har alla ett visst reserv och vissa har en dålig reserv redan i början.

Lycka till... kolla på tråden om AMH-värdet...

• NinaCamilla
    Pussesnuttan skrev 2011-04-25 15:49:24 följande:
    Strunta i IVF och gå på äggdonation om äggreserven är dålig.
    Önskar att första kliniken vi vände oss till (Sophiahemmet) varit ärliga från början med våra chanser att lyckas. Nu hann vi göra 2 försök där innan vi bytte klinik för att vi tyckte att några i personalen var rent otrevliga.
    När vi kom till Linne kliniken sa de med en gång att det är ingen ide, det skulle vara fel att göra ytterligare ett försök när chanserna att lyckas är obefintliga.
    Anser att Sophiahemmet lurade oss att göra 2 helt onödiga försök.
    Är nu gravid i v7 efter ÄD och önskar vi lagt våra pengar på det från början :)
    Det känns så att vissa kliniker vill "mjölka" pengar från desperata par. Jag tycker att kliniken som vi vände till, tog emot 20 000 för 3 ultraljud, 2 läkarbesök och ett blodprov. Det blir bra dagspenning. Förstås kände jag mig tryggare efter ett försök. Det var ett bevis att läkaren hade rätt. Annars hade jag ångrat mig att inte försöka.

Vad gjorde ni ÄD?
Svar på tråden IVF eller äggdonation