• nirakanna2

Saker jag önskar att jag hade vetat när jag kämpade

Jag tänkte att vi som varit i barnlöshetsvängen ett tag skulle kunna skriva lite saker vi önskar att vi vetat/tänkt på medan vi kämpade. Själv hade jag turen att få barn till sist, men andra har kanske gått vidare med adoption eller lärt sig leva meningsfulla liv utan egna barn. Jag börjar med ett banalt exempel och hoppas att fler vill fylla på med sånt som kan vara till hjälp för andra.

# Jag skulle inte ha tagit så många tidiga grav-test. Är man gravid och allt går bra har man gott om tid att testa och "testmissbruk" gynnar bara företagen.

• Svar på tråden Saker jag önskar att jag hade vetat när jag kämpade
  • nirakanna2

# Att det ligger 2 sorters kanyler i Menopur-väskan. En grov att använda när man blandar till och en tunn att injicera med. Jag fick väskan i god tid och hade bokat "sprutkurs", men skulle ta ett span på egen hand och blev dödsförskräckt när jag såg den grova nålen....

• nirakanna2

Jag var oerhört naiv när vi började med IVF och kände mig jättemisslyckad när vi varken fick plus eller embryon till frysen. En av läkarna pratade mer som en säljare än läkare både inför första och andra försöket om att de som blev över efter insättning dag 2 skulle långodlas och frysas som blastocyster för att inte alla, utan bara de finaste skulle hamna i frysen. Vi fick inte en enda till frys på 3 försök och i tredje försöket fick vi nätt och jämt till färskinsättning. Inför fjärde försöket snackade jag mig till annan hormonstimulering som gav fler fina embryon, en son och en blastocyst till frysen (som iofs inte blev något syskon, men ändå).
    Det jag vill dela med mig av är att kanske inte tro på de allra mest optimistiska prognoserna, men inte heller tro att några motgångar i rad betyder att det är nattsvart kört! Och här på FL hamnar lätt de mest underbara solskenshistorierna och de värsta skräckexemplen.....

• nirakanna2

När det ser mörkt ut, tänk på att det kan komma en dag när de svåra minnena börjar blekna och man aktivt måste påminna sig om att vara extra tacksam för barnskratten i rummet bredvid. Så har jag det nu, med en 3-åring hemma. Hade vi inte orkat vårt 4:e försök när vi egentligen inte pallade mer, hade han inte stojat just nu.
    Kram och lycka till till alla som behöver! 

• nirakanna2

Tråden har varit inaktiv ett tag, men många av tipsen gäller såklart än, så jag puffar den

Svar på tråden Saker jag önskar att jag hade vetat när jag kämpade