Förutsättningar för lyckad integrering av barn med funktionshinder i grundskola?
Vet inte så mycket om vad som fungerar eller inte men kan berätta om erfarenheten från mina barns skola. Är en liten f-6 skola med runt 100-150 elever där det också finns två särskoleklasser. I dessa två klasser går en stor del av alla elever från kommunen som har olika former av funktionhinder såsom autims, utvecklingsstörningat etc.
Första åter, dvs 0an, går de barn som sen sak till särskolan i en vanlig klass som då får uppbackning av specialpedagoger och assistenter. Beroende på grad av problem är de sedan fortsatt knuten till den klassen, även efter att det börjar i särskolan. Tex kan dom ha gymnastik, bild, slöjd etc ihop med den "vanliga" klassen sen.
Även om jag själv inte har så stor insyn i särskoleverksamheten och upplägget så tycker jag det är helt suverän. Mina båda barn har båda haft elever från särskolan i sina klasser från början vilket jag tro är en viktig del i att integrera de funktionhindrade barnen i skolan. De får då kompisar bland de "vanliga" barnen och en naturlig kontakt. Tex. blir barnen från särskoleklassen på kalas hos de övriga barnen etc.
Tror att det också är en nyttig erfareneht för alla barn på skolan att så nära få se att även om man är anorlunda så är likheterna ändå stört.
Kommer ihåg när jag själv gick i skolan. Alla som var annorlunda skulle skiljas ut och fick gå i obsklasser, särskoleklasset etc. och i möjligaste mån hållas borta från oss andra. Ökade ju såklart också segerationen och de blev lite av "freeksen" som inte kunde gå i vanliga klasser.