Förutsättningar för lyckad integrering av barn med funktionshinder i grundskola?
Jag arbetar som lärare på gymnasiesär. Nu ska barn med autism, utan utvecklingsstörning, inte få gå särskola längre. Jag med flera oroar oss mycket över hur detta ska gå. Oron är att integrearde elever ska få sitta i ett grupprum med en assistent. Jag har elever som gått integrerat i gundskolan, dom beskriver det som "jag satt med tanten i köket hela tiden" och jag hade min assisten i grupprummet" och detta anser inte jag vara riktig integrering.
En fördel med särskola är elevernas handikappmedvetenhet
De elever som gått grundsär har mycket oftare inställningen "jag har ett handikapp, det har många av mina vänner också och vi är bra iallafall" Många som gått integrerat på grundskolan vill inte ens höra ordet handikapp, många tror att de hamnat på gys.sär av misstag och att deras klasskompisar är konstiga osv.
En intergerad grundskola MÅSTE ta upp handikappmedvetenhet, annars blir det omöjligt för barnet att ha realistiska drömmar för framtiden.