• Miss Cee

19 år längtan efter barn. Hjälp!

Jag hade inte själv gjort det valet, att skaffa barn vid 19 år. Men det är egentligen inte något problematiskt med din ålder. Så för den sakens skull tänker jag inte avråda dig.

Inte heller är det alla som vill resa. Jag är en av dem. Alla behöver inte ha 10 år på sig att gå på krogen varje helg, eller att plugga osv. Så känner du att du är redo för barn så kan du absolut göra sådant längre fram.

MEN:
    Eftersom du bara är 19år så har du ju all tid i världen att faktiskt göra intelligenta val och se till att det här beslutet inte kommer tillbaka och biter dig i arslet. Om man är 35år så är det en annan sak, men du har ju verkligen ingen biologisk orsak att stressa.

Så mitt välidigt allvarliga råd till dig är att se till att hinna jobba upp en sgi innan du går på föräldraledighet, för du VILL ha de pengarna (du kan även råka bli sjuk och behöva en sgi....). Så se för Guds skull till att ha fixat det! Oavsett om din fästman tjänar bra så vill du inte ditt vuxenliv och föräldraskap med att vara beroende av din karl. Se till att hinna få en lön så att ni får re ut alla frågor om delad/gemensam ekonomi och hur ni ska hantera den ekonomiska biten när barnet väl är här. Ta de här frågorna INNAN du blir gravid!!!

Punkt 2. Jag vet inte hur din boendesituation är idag. Du pratar om "ert" hus, men jag vet inte om du bott i det alls??? Se till att hinna vara sambos på rikigt några månader iaf, innan du blir gravid. Så att du är säker på att ni kan komma överens om hushållsarbete och annat innan du sitter i en en sits du inte kan ta dig ur. Prata om hur ni ska lägga upp det, även efter att barnet fötts. och minns att ingen man någonsin börjat städa MER efter att ni fått barn ;)

Kort sagt, se till att du går in i det här med öppna ögon och inte hamnar i den klassiska kvinnofällan där du sitter med ett barn, inga penar och gör allt hemarbete. Och skriver trådar på FL om att du inte kan lämna din karl för att du inte har någon vettig inkomst.

Det bör ta max ett år för dig att re upp de här frågorna, och du lär vara tacksam för den klokheten resten av ditt liv.

Svar på tråden 19 år längtan efter barn. Hjälp!