Inlägg från: MammatillAlva |Visa alla inlägg
  • MammatillAlva

19 år längtan efter barn. Hjälp!

Jag har inte direkt längtat efter att få barn, utan alltid tänkt att när dagen väl kommer så kommer den. När jag sedan blev gravid som blivande16 åring var det inget svårt val för mig. Hann sluta 9:an precis lagom, sommarjobbade hela sommaren och jobbet ledde senare till tillsvidare anställning och när min dotter sedan föddes i oktober hade jag jobbat upp min SGI.

Min dotter föddes och jag var föräldraledig med henne under 1 år, sedan började hon dagis och jag började jobba igen fast på ett nytt ställe. Det gamla jobbet gick i konkurs på grund av den största chefen (på huvudkontortet i en annan stad) fifflade med pengar och gjorde dumheter. Jag jobbade kvar på det nya jobbet 1,5 månad innan jag insåg att min dotter var lite för liten för att gå på dagis. Blev hemma några månder med föräldrapenning och efter det skolades hon in på ett nytt dagis, medan jag blev arbetssökande under sommaren fram tills mina gymnasiestudier började i augusti.

Nu är jag snart klar med mitt andra år på gymnasiet och jobbar samtidigt som krönikor för Norrköpings Tidningar, är ambassadör och ansiktet utåt för sajten Loppi.se och tjänar en slant på min blogg varje månad.

Så enligt mig går allt om man bara vill och åldern är inget som hindrar en ifrån att bli en bra förälder eller inte. Huvudsaken är att man vet vad man ger sig in i och gärna har det bra ställt för sig med ekonomi, bostad osv.  sedan är det bara tuta och köra men ett tips som det andra redan nämnt här är att gå klart dina gymnasiestudier först och gärna jobba upp din SGI innan du får en liten.

Kram Sanna

• MammatillAlva
    Alexi skrev 2011-03-29 20:52:53 följande:
    men då är ju du väldigt ovanlig i den här typen av trådar. många här skriver ju att de inte är intresserade av att plugga, resa osv. Du och din man verkar ju ha kämpat jättebra på alla sätt men hade väl också fler drömmar än ts när ni bestämde er för barn.
    Jag tror faktiskt inte de är så ovanligt att man som ung förälder kämpar för sin framtid. De finns många unga föräldrar som tyvärr skriver en hel del skit, vilket gör att synen på unga föräldrar tyvärr inte alltid är den bästa. Men jag själv har alltid sett min dotter som ytterligare en anledning till att aldrig ge upp mina drömmar/mål. Min dotter har liksom alltid gett mig den där extra känslan av att ha något mer att kämpa för, vilket jag tror många unga föräldrar faktiskt känner när de får barn.

Så jag tror inte de är så ovanligt som somliga tror att unga föräldrar reser runt, skaffar jobb och studerar etc. och alla unga föräldrar lever inte på soc, bor hemma hos sina föräldrar eller festar runt heller som är de vanligaste fördommarna.

Tyvärr är de unga föräldrar som passar in på fördommarna som oftast skriver i forum och berättar om sitt liv för att få bekräftelse, hjälp eller stöd likaså är det dessa unga föräldrar som oftast syns i media vilket för att fördommar om oss unga föräldrar tyvärr lever kvar. Men det passar långt ifrån in på alla.
Svar på tråden 19 år längtan efter barn. Hjälp!