• Isalel

19 år längtan efter barn. Hjälp!

Miiniii skrev 2011-03-17 11:07:50 följande:
    Självklart har jag och min fästman haft lååååga och många snack hurvida jag ska sluta med p-piller eller inte, jämfört för och nackdelar och nästan sätt lite kritiskt på att få barn för att inte bli blåögda och kasta oss in i något. Senast igår diskuterade vi detta och kom fram till att jag inte kommer fortsätta äta mina P-piller.

Nu har jag ingen som helst erfarenhet av att ha ett barn och vara mamma, men saker och ting blir väl kanske som man gör det till? Vi är fullt medvetna om att livet inte kommer bli en dans på rosor. Ang det du skriver och berättar om Beccagranen så tror jag aldrig att det finns en "rätt" tidpunkt att skaffa ett barn, det kommer alltid finnas saker i livet som man vill upptäcka, varesig man är 20 eller 40. När jag växte upp tog mina föräldrar med mig och min bror på resor varje år och våran familj har alltid haft det så jäkla roligt. Jag antar att det är det jag vill att mina barn ska kunna känna när dom växer upp. Men det är bra att du kämpar på, det kommer löna sig :)
    Jag fick mitt första barn när jag skulle fylla 20, och hann få ihop en schysst SGI, detta i sig gjorde att jag hade möjlighet att vara hemma längre med mitt barn och inte behöva stressa över dålig ekonomi och jobb.
    Rekommenderar att du jobbar en stund (räcker ju att du jobbar 2-3 månader innan du blir gravid) för att sen kunna ha en säkrare tillvaro att luta dig på.
    För tänk OM (även om man inte vill tänka så) du och din sambo av någon anledning skulle gå isär? Vad har du att luta dig mot då? Som ensamstående att stå med 4000kr i månaden tror jag inte är roligt!
  • Isalel
    Miiniii skrev 2011-03-18 12:43:13 följande:

Jag har bara tre månader kvar av gymnasiet och jobbar nästa lov, sen har jag heltidsjobb dagen efter gymnasiet i princip :) Jag och min fästman kommer då ha en hel del pengar att röra oss med och ska börja spara en hel del pengar.

Tips då igen, för att underlätta för dig själv :) Om du bara har tre månader kvar av gymnasiet och sen börjar jobba, jobba då till augusti och börja försöka sen, så hinner ni dels ha "en sista barnfri" sommar och resa/festa eller bara slappa och sola lite för att sedan börja verkstan efter sommaren? Då hinner du jobba de 8 månader som krävs för att få sig en SGI baserad på din inkomst?

Bara ett tips, det är ju inte sååå långt att hålla ut tills dess :)
Svar på tråden 19 år längtan efter barn. Hjälp!