• Isolan

Vi har slutat med nappen men inte biomamman

För fyra månader sedan kom Jonas och Alex mamma överrens om att Alex skulle sluta med napp eftersom vi såg att han inte hade något större behov av den. Det var mamman som kom med förslaget. Han har inte använt nappen en enda gång hos oss. Första nätterna tog lite längre tid att somna men sen var det inte mer. Han har heller aldrig bett om den.

För ca två veckor sedan säger mamman att Alex har napp hos henne när han sover. Igår fick vi reda på att han även har den dagtid ibland hos henne.

Hur reagerar man på detta? Jag tycker hon är lat och bekväm och inte orkar vänta på att han ska somna (vilket tog 40 minuter de första dagarn). Jag tycker att detta kan bli mycket konstigt i Alex lilla värld. Hur kan han ha behov av nappen där men inte här?

Skriver om detta och andra problem/konflikter som dyker upp på http://blogg.mama.nu/iisabelle/ 
    Isola
  • Svar på tråden Vi har slutat med nappen men inte biomamman
  • Isolan

Jag hyser inte agg mot mamman. Jag har bara svårt för denna incident, och en del andra där hon bryter en överrenskommelse som dem har gjort tillsammans och dessutom inte berättat om det. Det tycker jag är helt förklarligt. Jag tycker inte illa om henne och mina åsikter riktar sig aldrig mot henne personligen. Jag vill bara Alex bästa.

de har haft såna samtal. Hon har hatat mig från start och det kuratorn gör är att bekräfta biomammans avsky. Lite tråkigt. 

Isola
  • Isolan

Okej. Ja jo precis. Men det jag tänker är att det gå ju en hel vecka utan napp och sen är där en vecka med napp. Det är ju mer än bara några timmar på dagis. Men ni har säkert rätt. Jag är bara orolig för det, det är ju en rätt stor grej liksom. Det är skillnad på det och att han inte får ta sönder grejerna här men att han får det hos sin mamma. Det är skillnad på det och en vanlig regel liksom. Tänker jag iaf. Men jag ber ju om råd för att jag ä osäker. haha

Isola
  • Isolan

fast vem säger att jag är öppen? och vem säger att jag nämner vid faktiska namn? Det är ju en tolkning från er. Om ni inte har uppfattat det så heter jag "isola" här och i bloggen heter jag "isabelle". i verkliga livet så heter jag något helt annat. Precis som både Alex och Jonas. Varför jag valt att döpa om oss är för att det är betydligt lättare att blogga och det är betydligt lättare för läsare att hänga med och få inlevelse. en pseudonym som det så vackert heter! :) Även om det inte verkar som det så är det en totalt anonym blogg som inte ens mina vänner läser. 

Så för att besvara eran kritik så Nej, jag skadar ingen av att blogga så som jag gör. Det är som att resonera om att det jag skriver här i forumet skadar Alex. vilket är totalt orimligt. tankar är tankar. känslor är känslor och handlingar är handlingar. Dessa tre komponenter behöver inte gå i en kedja. 

Isola
  • Isolan

Precis. Det är det jag också finner lite märkligt. Men hon gör tyvärr ofta så. Säger en sak men gör en annan. Det är tråkigt. Min sambo vill ju inte bråka med henne och säger han ifrån så blir hon skitsur. "det är hennes rätt som mamma att göra vad hon vill" säger hon. Men påtal om nappen så har jag, efter era synpunkter, lagt det på hyllan. Han klarar sig nog fint. Det konstiga är att han verkligen inte har något behov av det alls. Han suger ens inte på fingrarna liksom.

Isola
Svar på tråden Vi har slutat med nappen men inte biomamman