• Isolan

Vi har slutat med nappen men inte biomamman

För fyra månader sedan kom Jonas och Alex mamma överrens om att Alex skulle sluta med napp eftersom vi såg att han inte hade något större behov av den. Det var mamman som kom med förslaget. Han har inte använt nappen en enda gång hos oss. Första nätterna tog lite längre tid att somna men sen var det inte mer. Han har heller aldrig bett om den.

För ca två veckor sedan säger mamman att Alex har napp hos henne när han sover. Igår fick vi reda på att han även har den dagtid ibland hos henne.

Hur reagerar man på detta? Jag tycker hon är lat och bekväm och inte orkar vänta på att han ska somna (vilket tog 40 minuter de första dagarn). Jag tycker att detta kan bli mycket konstigt i Alex lilla värld. Hur kan han ha behov av nappen där men inte här?

Skriver om detta och andra problem/konflikter som dyker upp på http://blogg.mama.nu/iisabelle/ 
    Isola
  • Svar på tråden Vi har slutat med nappen men inte biomamman
  • Villimey

Barn blir inte förvirrade av att ha olika regler hemma hos mamma respektive pappa. Dem saker han har hos mamma kan inte ni påverka så länge det inte skadar barnet. Och vice versa.

Det som däremot skadar barnet i långa loppet är att du hyser agg mot hans mamma, snälla du kom över det. Sen kanske mamman och pappan ska ha samarbetssamtal om dem inte redan har haft det, så kan ni ventilera saker direkt och inte via nätet. På samarbetssamtalet finns kuratorer med dem  håller fokus på barnen under samtalet

• Isolan

Jag hyser inte agg mot mamman. Jag har bara svårt för denna incident, och en del andra där hon bryter en överrenskommelse som dem har gjort tillsammans och dessutom inte berättat om det. Det tycker jag är helt förklarligt. Jag tycker inte illa om henne och mina åsikter riktar sig aldrig mot henne personligen. Jag vill bara Alex bästa.

de har haft såna samtal. Hon har hatat mig från start och det kuratorn gör är att bekräfta biomammans avsky. Lite tråkigt. 

Isola
  • Issa79

Vår dotter har aldrig napp på dagis men vrålar alltid efter den när hon kommer hem. Vid 18 månader är det inte förvirrande för henne vart hon får ha den eller inte.

Tror inte att det gör pojken förvirrad eller påverkar honom nämnvärt. Kör ni ert race hemma hos er så vet han vad som gäller. Ni är två olika familjer med olika individer som reagerar på olika sätt. Barn är smarta. De förstår.

• Villimey
    Isolan skrev 2011-03-14 20:01:35 följande:
    Jag hyser inte agg mot mamman. Jag har bara svårt för denna incident, och en del andra där hon bryter en överrenskommelse som dem har gjort tillsammans och dessutom inte berättat om det. Det tycker jag är helt förklarligt. Jag tycker inte illa om henne och mina åsikter riktar sig aldrig mot henne personligen. Jag vill bara Alex bästa.

de har haft såna samtal. Hon har hatat mig från start och det kuratorn gör är att bekräfta biomammans avsky. Lite tråkigt. 
    Jaså det är inte att hysa agg mot någon när man kallar en utpekad person lat och obekväm? De är sådant du bruukar säga till människor i din omgivning tex arbetskamrater?

Det är uppenbart att du, din man och barnets mammabehöver sitta ner och prata och komam överens om hur ni ska bete er mot varandra. Att hänga ut någon på nätet är inte trevligt och  jag tycker att du ska lägga ner din blogg så att du inte om än omedvetet skadar barnet.
    Du förvärrrar endast konflikten, skit samma om hon är dum du behöver inte sänka dig på henens nivå.

Ert tjaft och bråk skadar barnet inte att en 2-åring använder napp. Att du startar en blogg där du hänger ut barnet och hans famil samt deras familjebråk det skadar barnet.

• Isolan

Okej. Ja jo precis. Men det jag tänker är att det gå ju en hel vecka utan napp och sen är där en vecka med napp. Det är ju mer än bara några timmar på dagis. Men ni har säkert rätt. Jag är bara orolig för det, det är ju en rätt stor grej liksom. Det är skillnad på det och att han inte får ta sönder grejerna här men att han får det hos sin mamma. Det är skillnad på det och en vanlig regel liksom. Tänker jag iaf. Men jag ber ju om råd för att jag ä osäker. haha

Isola
  • Issa79
    Isolan skrev 2011-03-14 20:11:22 följande:
    Okej. Ja jo precis. Men det jag tänker är att det gå ju en hel vecka utan napp och sen är där en vecka med napp. Det är ju mer än bara några timmar på dagis. Men ni har säkert rätt. Jag är bara orolig för det, det är ju en rätt stor grej liksom. Det är skillnad på det och att han inte får ta sönder grejerna här men att han får det hos sin mamma. Det är skillnad på det och en vanlig regel liksom. Tänker jag iaf. Men jag ber ju om råd för att jag ä osäker. haha
    Jag tror inte att det är ngn fara. Låt det vara som det är. Man underskattar barn o deras förmåga att förstå o kunna anpassa sig. Skulle han må dåligt av det så skulle ni märka det.
  • Villimey
    Isolan skrev 2011-03-14 20:11:22 följande:
    Vara snälla mot honom och tänk på att han bara är 2 år, då upptäcker man världen och råkar ofta ta sönder saker. Egentligen är han för lite för att ha varannan vecka, socialstyrelsen brukar rekommendera att man är 3 år vid tvister om boende och umgänge så ge han mycket kärlek och jobba på relationen till mamman. Att du bygger på den relationen är det bästa du kan ge barnet, så inga mer hårda ord eller tankar om att hon är lat och dum, okej?
  • Zaria

Lämna diskussionen till bioföräldrarna tycker jag

Håller med Villimey att "Att du startar en blogg där du hänger ut barnet och hans famil samt deras familjebråk det skadar barnet."

• sextiotalist
    Zaria skrev 2011-03-17 16:58:32 följande:
    Lämna diskussionen till bioföräldrarna tycker jag

Håller med Villimey att "Att du startar en blogg där du hänger ut barnet och hans famil samt deras familjebråk det skadar barnet."
    Håller med, jag tycker inte man överhuvudtaget skall blogga om sina barn så de blir igenkända på en öppen blogg, ännu mindre andras barn.
    De vänner till mig som bloggar nämner aldrig deras barn vid namn och har ännu mer sällan öppna bloggar.
  • Isolan

fast vem säger att jag är öppen? och vem säger att jag nämner vid faktiska namn? Det är ju en tolkning från er. Om ni inte har uppfattat det så heter jag "isola" här och i bloggen heter jag "isabelle". i verkliga livet så heter jag något helt annat. Precis som både Alex och Jonas. Varför jag valt att döpa om oss är för att det är betydligt lättare att blogga och det är betydligt lättare för läsare att hänga med och få inlevelse. en pseudonym som det så vackert heter! :) Även om det inte verkar som det så är det en totalt anonym blogg som inte ens mina vänner läser. 

Så för att besvara eran kritik så Nej, jag skadar ingen av att blogga så som jag gör. Det är som att resonera om att det jag skriver här i forumet skadar Alex. vilket är totalt orimligt. tankar är tankar. känslor är känslor och handlingar är handlingar. Dessa tre komponenter behöver inte gå i en kedja. 

Isola
  • WiJu

Jag reagerar på att mamman säger till om det här och sen avbryter utan att säga till pappan att hon ändrat sig. Däremot tror jag inte att pojken tar skada av det. Låt pappan sköta det. Man kan ha åsikter, men det är upp till dom i iaf. Är väl skönt för er att det gick bra och det spar ju hans tänder den veckan har är hos er. Alltid något. Man tycker som bonusförälder inte alltid som föräldrarna, men det är bara att gilla läget ibland.

• Isolan

Precis. Det är det jag också finner lite märkligt. Men hon gör tyvärr ofta så. Säger en sak men gör en annan. Det är tråkigt. Min sambo vill ju inte bråka med henne och säger han ifrån så blir hon skitsur. "det är hennes rätt som mamma att göra vad hon vill" säger hon. Men påtal om nappen så har jag, efter era synpunkter, lagt det på hyllan. Han klarar sig nog fint. Det konstiga är att han verkligen inte har något behov av det alls. Han suger ens inte på fingrarna liksom.

Isola
  • Caramella

Har inte läst hela tråden. Men barn vänjer sig ju vid en sak hos pappan o en sak hos mamman. Min dotter har inte samma behov av napp o välling hos pappan men hos mig e det alltid napp o välling som gäller..Det e det första hon ber om t.o.m när jag hämtar på dagis. Jag anser att hon inte tar skada av det o för henne funkar vällingen o nappen oftast som en "snutte filt" en trygghet.  Hos pappan har aldrig nappen o vällingen vart en viktig sak för henne men hos mig e d det. Samma e det med allt annat som läggning, hon somnar inte i egen säng hemma men hos pappan har det aldrig varit nå problem...

Svar på tråden Vi har slutat med nappen men inte biomamman