• MimmiL

inte ok!

Jag betedde mig ungfär likadant mot min pappas nya, och har som vuxen (efter psykologistudier samt terapi) förstått vad det handlade om i mitt fall.

Har inte läst hela tråden, men hur gammal var 13-åringen när du och hennes far blev sambor? Kan det kanske vara en helt vanlig "skilsmässokonflikt" det rör sig om.

Flickan kanske känner att hennes far svikit sin familj och du får ta skiten för att det lättare att vara arg på en "utomstående"?

Bor hon hos er på heltid? I så fall kan det skapa problem att du pratar om det som "ditt hem". Hon kanske inte känner sig inkluderad i familjen och svarar med att ta ytterligare steg ut ur gemenskapen.

Hon är tonåring och revolterar. Återigen lättare att ta ut sina aggressioner på en "utomstående".

Tror som någon sa att du har allt att vinna på att fokusera på de positiva minutrar hon antagligen uppvisar ibland, än på de negativa. Annars finns familjeterapi där du, flickan och fadern kan prata med varandra ihop med en medlare. Kanske kan pappan och flickan hitta egentid tillsammans (gå på bio, åka bort...) för att på så vis markera att hon är viktig del av familjen och inte behöver konkurrera med dig om hans kärlek.

• MimmiL
    Cilas25 skrev 2011-03-13 06:44:33 följande:

Vad tycker ni? har ni varit med om något liknande?

Så skrev du i trådstarten, vi som tycker du ska samtala svarar bara på din fråga och delar med oss av våra erfarenheter. Sen är det ju såklart upp till dig om du tycker det känns som bra råd eller inte.
  • MimmiL

Mion; jag har anmält ett inlägg, och det skrev jag också direkt när jag gjorde det. Om moderatorerna anser att anmälan är rimlig så försvinner inlägget. Den som skrivit inlägget har då enligt FLs regler gått över gränsen. Vad är problemet?

Svar på tråden inte ok!