Inlägg från: Niiskuneiti |Visa alla inlägg
  • Niiskuneiti

sondmatniing

Vi fick sondmata vår lilla flicka i ca 5 veckor.

Att det är jobbigt råder det ingen tvekan om, man blir jättetrött och sliten. Men om man turas om får man i alla fall en timmes sömn eller två däremellan. Det kanske är så att ni behöver extra avlastning?

Att missa ett mål är ytterst allvarligt. Ställ klockan! Ställ flera klockor om du missar den första. Om barnet sondas och är svag vaknar den inte alltid och visar att den är hungrig. Då är det extra viktigt att mata i tid så att barnet inte börjar svälta och bli än svagare.

Det är mycket viktigt att du kontaktar sjukvården. Familjeliv i sin ära, men detta är ett mycket allvarligt läge.

Lycka till!

• Niiskuneiti

Jättebra att ni åkt in idag och fått träffa läkare/annan sjukvårdspersonal.

Undrar dock varför du väcker henne 30 min innan? Då får hon ju inte sova ordentigt mellan gångerna..?

• Niiskuneiti

Vad skönt att det känns bättre! :) Ang flaska är barn klart olika, men jag delar bara med mig av vår erfarenhet - mam-flaskan var hemsk då vår flicka fick i sig luft och fick ont i magen. Skulle avråda från den. När vi bytte till dr brown fick vi en ny bebis utan magont! Men som sagt, behöver inte alls vara lika för er.

• Niiskuneiti

Det är sant att det är olika, den kanske funkar jättebra för er. Vi fick också intrycket av att mam skulle vara bra, men den var verkligen värdelös.

Dr Brown ska motverka kolik och består av flera delar, den ventilerar på nåt vis, man märker direkt att hon inte får i sig luft som med mamen. Skillnaden blev så stor att vi blev chockade. Den finns också på babyproffsen, flera olika modeller.

Men om mam funkar för er finns det ju ingen anledning att byta.

Svar på tråden sondmatniing