• LyckligMamma89

sondmatniing

Hej, min dotter föddes den 1 mars i vecka 34+2.
    Hon va för svag för att suga på bröstet så vi sondmatar henne.

Jag hittar inte så mycket om sondmatnning så skulle vilja veta lite mer om er som fick sondmata era nyfödda.
    Tips eller bara prata..
    Jag själv tycker det är jätte jobbigt med att mata på detta sättet. man får ingen vila alls, det tar så långt tid och nätterna är värst. Min sambo och jag turas om så vi får sova och vila ut. men ändå..

Hur länge fick ni sondmata era barn och har ni någongång missat ett mål?
    Jag har faktis missat ett mål som jag försökte ta igen idag.. jag va för trött när klockan ringde mitt i natten och råkade somnade om.. Min dotter väckte mej en timme senare så jag gav henne mat då.. Jag ammar henne och hon får endast bröstmjölk via sonden.. och detta med uppskattningen om hur mycket man tror bebisen har ammat är så jätte svårt..
     vet inte vad jag ska skriva mer.. ville bara skriva av mej lite..

• Svar på tråden sondmatniing
  • LforLove

Ja det är ju inte så man föreställer sig att mata sitt barn! Klen tröst är att om hon tagit flaska hade du ändå varit tvungen att gå upp mitt i natten. Fördelen m sonden är att man kan mata på utan att väcka barnet.

Min yngsta som föddes fullgången sondades tre v. Då gick vi över t amning och flaska, för att sen helamma.

Ja det känns jobbigt m hela sondproceduren, samt att barnet ser sjukt ut. Men det är fantastiskt att det finns. Glömde också bort några mål för att jag var för trött ....men det är ingen panik. Fick tipset på Neo att låta henne suga på napp eller finger eftersom sugreflexen kör igång tarmarna.
    Lycka till!

• MalinAnnaJosefine

Min som föddes i fulltid men var liten och orkade inte. I en månad höll vi på. Då va han på neo så hela situationen kändes helt fel.

Nu är han 21 mån och vi sondmatar igen. Denna gången i väntan på en knapp. Det kom fram för ett halvår sen att han sväljer lätt fel.

• Milly79

Vår son föddes också i v 34+2. Vi låg på neo knappt två veckor därefter sondade vi hemma idrygt 3 v till. Ett sondmål ska ta 20 minuter oavsett mängd du ger. I början gav vi honom mat varannan gång på natten och oftast sov han sig igenom maten. När han blev lite äldre försökte jag amma honom innan maten med varierande resultat. Vi upplevde att vi fick sova väldigt mycket då det var var 3 timme som gällde och han vaknade ibland precis innan matdags, aldrig annars. Någon gång missade vi ett nattmål då klockan inte ringde och jag lovar att det inte kommer hända något. ge hans matmängd direkt när du kommer på att du missat målet och sen kör du på var tredje timme igen.

När han var knappt en månad var det ok att ge mat var 4.e timme på natten, så ofta blev det bara ett nattmål då. Det var ett väldigt kämpande med amningen, amningsnapp och mycket tårar men när han var 2,5 månader började amningen fungera komplikationsfritt. innan dess var det periodvis skitjobbigt. Hoppas det går bra för er!

• LyckligMamma89
    Milly79 skrev 2011-03-13 07:57:29 följande:
    Vår son föddes också i v 34+2. Vi låg på neo knappt två veckor därefter sondade vi hemma idrygt 3 v till. Ett sondmål ska ta 20 minuter oavsett mängd du ger. I början gav vi honom mat varannan gång på natten och oftast sov han sig igenom maten. När han blev lite äldre försökte jag amma honom innan maten med varierande resultat. Vi upplevde att vi fick sova väldigt mycket då det var var 3 timme som gällde och han vaknade ibland precis innan matdags, aldrig annars. Någon gång missade vi ett nattmål då klockan inte ringde och jag lovar att det inte kommer hända något. ge hans matmängd direkt när du kommer på att du missat målet och sen kör du på var tredje timme igen.

När han var knappt en månad var det ok att ge mat var 4.e timme på natten, så ofta blev det bara ett nattmål då. Det var ett väldigt kämpande med amningen, amningsnapp och mycket tårar men när han var 2,5 månader började amningen fungera komplikationsfritt. innan dess var det periodvis skitjobbigt. Hoppas det går bra för er!
    Hur gjorde ni för att sondmatningen skulle ta 20 min? våran tar 1,5 timme.. Vi ska mata en ml per 1.5 min så det tar tid då hon äter ca 50 ml..
  • LyckligMamma89

Nej inget som dom har sagt till mej.. Dom sa till mej första gången jag skulle sonda att ge henne 1 ml per 1,5 min.. efter de så har dom inte sagt något mer.. och inget om magproblem heller..

• Katarina76
    LyckligMamma89 skrev 2011-03-13 16:06:27 följande:
    Nej inget som dom har sagt till mej.. Dom sa till mej första gången jag skulle sonda att ge henne 1 ml per 1,5 min.. efter de så har dom inte sagt något mer.. och inget om magproblem heller..
    När vi sondade tog det max 25 minuter och när man ökade mängden skulle det ändå ges inom ca 20 minuter.
  • Niiskuneiti

Vi fick sondmata vår lilla flicka i ca 5 veckor.

Att det är jobbigt råder det ingen tvekan om, man blir jättetrött och sliten. Men om man turas om får man i alla fall en timmes sömn eller två däremellan. Det kanske är så att ni behöver extra avlastning?

Att missa ett mål är ytterst allvarligt. Ställ klockan! Ställ flera klockor om du missar den första. Om barnet sondas och är svag vaknar den inte alltid och visar att den är hungrig. Då är det extra viktigt att mata i tid så att barnet inte börjar svälta och bli än svagare.

Det är mycket viktigt att du kontaktar sjukvården. Familjeliv i sin ära, men detta är ett mycket allvarligt läge.

Lycka till!

• knäppisen

har hon inga problem med magen eller kräkningar så sonda snabbare. Ca 20 min är lagom. Men prata med Neo-mottagningen om du är osäker. Jag sondade första barnet i ca 4 veckor och andra barnet i 11 veckor. Det är segt, men det är ju en begränsad tid för de allra flesta.

• Farfalla

Sondmatade oxå sonen i 7månader... Han var hjärtsjuk och orkade därför inte äta själv..

Ni har inte fått lära er med att ha sondmatningssprutan hängandes, och lite fritt fall tekniken?

Vi sondmatade typ var tredjetimma, iaf när han blev lite äldre, i början var det oftare.. Och det tig ca 45minuter per gång, men det var för att han lätt kräktes.

Om barnet är svagt/sjukt så ska/bör man inte missa något mål för barnets bästa.. Ställ fler klockor som någon skrev, eller be partnern ta det målet om du inte orkar..

Svar på tråden sondmatniing