Inlägg från: Katarina76 |Visa alla inlägg
  • Katarina76

sondmatniing

LyckligMamma89 skrev 2011-03-13 16:06:27 följande:
    Nej inget som dom har sagt till mej.. Dom sa till mej första gången jag skulle sonda att ge henne 1 ml per 1,5 min.. efter de så har dom inte sagt något mer.. och inget om magproblem heller..
    När vi sondade tog det max 25 minuter och när man ökade mängden skulle det ändå ges inom ca 20 minuter.
  • Katarina76
    LyckligMamma89 skrev 2011-03-14 21:00:27 följande:
    Nu har jag varit på återbesöket.. dom hade missat att berätta till mej att måltiden ska ta mellan 20- 30 min och inte mer.. så nu känns det bättre.. känner redan att det går så fort att sondmata och man får så mycket tid över till annat.. Har en dotter på 1,5 år som oxå behöver mej så nu kan jag och sambon spendera mer tid till henne..

Anledningen till att jag väcker henne 30 min innan.. (Ibland väcker jag henne 10 min innan.. Allt beror på hur trött hon verkar vara.. ) är att jag ska amma ca 20 min innan hon ska matas via sonden.. Och eftersom hon är starkare idag och mycket piggare än hon va när hon föddes så suger hon gärna jätte länge innan hon är belåten..

Idag köpte vi en nappflaska till henne av märket Mam då barnskötaren rekomenderade de.. Vi skulle ha den hemma ifall vi va sugna på och se hur mycket hon suger själv.. och vi testade idag och jag blev förvånad hon drack hela 35 ml ifrån flaskan.. resten av maten fick hon via sond.. Vi skulle inte använda nappflaskan ofta för att hon ska först och främst lära sig att suga ifrån bröstet.. så nu ska jag lägga ifrån mej nappflaskan och kanske testa igen i slutet av veckan och se ifall hon tar lika mycket...
    Precis som du säger kan det vara bättre att sonda ett tag till istället för att flaskmata. Vår dotter blev flasklat efter en månad eftersom vi inte hade med sonden hem efter utskrivning. Fortsätt pumpa parallellt så att du håller uppe produktionen. Inte är det lätt eller roligt, men om ni får till en fungerande amning så sparar du massor av tid sedan. Det låter som att ni är på god väg!
Svar på tråden sondmatniing