• Memaja

ÄD gravida latte mammor i stockholm

Pussesnuttan: Grattis till dubbellycka! Jag väntar också tvillingar, är i vecka 23 nu och börjar bli riktigt stor men mår bara bra. Hade en svacka för 2 veckor sedan då jag fick järnbrist, men med järntabletter och blutsaft (och katrinplommon  )  är jag tillbaks på fötterna igen och är riktigt pigg.

Jag kan tipsa dig om att gå på Svenska tvillingklubbens förberedande föräldrakurs (en em/kväll och ca 4-5 tim lång).

• Memaja

Hej, hej,

Är också inne i vecka 25 + 1 och mår riktigt bra. Min gynekolog har ju sagt till mig att jag ska räkna med att bli sjukskriven efter vecka 26 när man väntar tvillingar då kroppen då behöver vila och att det finns en sådan enorm risk för förtidig födsel. Men just nu känns en sjukskrivning inte aktuellt. Ok att jag har lite svårt att sova på nätterna men att man börjar bli klumpig med min stora mage, men om man läser alla åkommer som man kan ha speciellt när man väntar tvillingar är jag så tacksam att få vara så pigg. Fast att gå i trappor har jag lagt ner, och klackarna och conversen har jag nu fått lägga på hyllan, måste jag erkänna. I morgon är det dags för NOTCH test, det känns lite läskigt...   Men jag känner hur båda sprattlar och sparkar inne i magen så både finns där iaf.

Själv har jag beställt en Mountain Buggy tvillingvagn ifrån USA, de ska komma ut med en ny nu som ska bli marknadens smalaste (på utsidan men fortfarande nälstan lika bred inne i vagnen) vagn. Den skulle ha släppts nu i april men nu ska den komma i juni, så nu är det bara att hålla tummarna att den hinnar komma i tid. I värsta fall får jag köpa en begagnad vagn tills jag får den. Sedan måste jag även köpa en större bil, så att vagnen ska få plats. :-S Har blivit rekommenderad Saab eller Volvo, men nu har jag hört att även Toyoyta ska funka...

Kram

• Memaja

Hej hej,

NOTCH testet gick jättebra, är så tacksam. Vi tittade även till babisarna och ettan, min lilla pojke låg med huvudet ner och flicka låg på tvären. Jag glömde att fråga läkaren, men ni kanske vet... Om pojken redan nu ligger med huvudet ner betyder det att han kommer att ligga så nu fram till födseln eller kan han snurra runt igen??? Man känner ju hur de håller på där inne, men jag vet inte riktigt om det finns utrymme att tom snurra runt? Ganska häftig känsla att känna en spark långt ner i magen och nästan samtidigt en spark/sprattel högt uppp och verkligen förstå att det är två där inne.

Ja, nu börjar det bli tungt, men jag fortfarande så tacksam att jag inte har fått någon foglossning än. Just nu är nästan det största problemet att sova, hittar ingen bra sovställning trots 100 kuddar runt omkring mig, mellan ben, under mage, vid ryggen, fler under huvudet etc. Skrattar ibland åt mig själv när jag snurrar omkring i sängen på nätterna och fixar och donar med alla kuddar och tänker att det är nog bra att jag är singel för stackars den mannen som skulle försöka sova brevid mig när jag snurrar runt så mycket.

I nästa vecka är det dags för nästa prov, att kolla upp livmodertappen. Har ni också gjort det? Det här är ju en riskgraviditet, bl a pga tvillingarna, och då det är så stor risk att de ska födas för tidigt och då vill de kolla upp den redan nu. Men det känns bara bra, allt för att se till att de små liven där inne mår bra och vill stanna där inne.

• Memaja

Tea, du som har planerat snitt, har ni ändå gått på föräldra/förlossningskursen?

Kram

• Memaja
    The75 skrev 2011-05-18 07:00:52 följande:
    Hej

Memaja nej det har jag inte gjort denna gång förra gången gick jag på info på KS och profylax kurs på Mamamia men inget av det jag fick lära mej hade jag någon egentlig nytta av då inget gick enligt planerna!
    Men veckan innan snittet ska vi på träff på Danderyd och då ska dom berätta hur allt går till ( vilket jag egentligen redan vet men för min mans skulle) med snitt osv och så får vi träffa dom som kommer vara med under snittet bl.a. Narkosläk som ska undersöka om han tror jag kan få slippa att bli sövd denna gång då jag tydligen är mycket svår stucken, trångt mellan kotorna men jag vill så gärna få vara närvarande denna gång inte vakna upp 6 timmar senare som förra gången!
    OK, det kommer bli planerat snitt för mig med och jag har inte bestämt mig än om jag ändå ska gå föräldrakursen på Danderyd, ska kolla upp om de bara pratar om vaginal födsel, för då känns det inte som någon idé att gå dit. Tack.
  • Memaja
    Pussesnuttan skrev 2011-05-18 16:29:50 följande:
    Hej tjejer!
    Läser intresserat hur det går för er och vad som händer :)

Sommarbebis,
    Vad spännande att det börjar närma sig!

Själv har jag inte orkat skriva så mycket på sista tiden. Har haft flera blödningar och blir så sjukt orolig och helt övertygad om att det kommer gå åt skogen.
    Men idag har jag varit både på ul och läkarbesök och båda mina räkor ser ut att må bra så jag ska försöka oroa mig lite mindre. Har en superbra läkare på Mamamia som faktiskt pratar med min man också :) Annars brukar han mest känna sig dom ett bihang när han är med.

Memaja,
    Jag frågade faktiskt idag när man kan säga att de fixerat sig. Är det en kan de snurra runt upp till vecka 37 men om det är 2 ligger de som de gör ungefär efter vecka 32. Enligt min läkare.
    Tack, pussenuttan. jag var också hos läkaren igår och kollade livmodertappen (som såg jättebra ut och inte hade rört sig) och då frågade jag också. Svaret var att han som redan nu ligger med huvudet ner kommer antagligen fortsätta att ligga så fram till födseln, även om han inte är fixerad än, då det börjar bli trångt där inne och kan bli svårt att snurra runt. Men, som läkaren så, men vet ju aldrig. Vilken läkare har du?
  • Memaja

Pussesnuttan, min läkare är Dr. Ehrlingson och BM Karin Sandstedt, och jag är supernöjd med båda.

När jag gjorde RUL i vecka 20 (är nu i vecka 26) så bad jag dem kolla vad det var för kön, och det är en flicka och en pojke. Jag känner mig så lycklig och nu när man vet vad det blir känns det lättare att få en relation till dem redan nu.

• Memaja

Var hos BM på koll igår och allt såg bara bra ut. Mätte magen för första gången. Men det finns ingen SF-kurva att jämföra emot när man väntar tvillingar, lite konstigt faktiskt för så ovanligt är det ju inte längre. Men mitt magmått är ungefär lika stort nu som för de som är i vecka 33 och väntar ett barn, och jag är ju "bara" i vecka 26.

• Memaja

Nä, jag har inte fått någon "förväntat" av min BM, och jag är inte riktigt säker på om jag vill veta det. Men mycket större kommer jag att bli... Jag kommer nog bara att jobba några veckor till då min läkare säger att det är så stor påfrestining för kroppen i och med att det är två och stor risk för förtidig födsel, även om jag känner mig riktigt pigg vill jag inte riskera något.

Nej, jag har inte fått något datum för snittet än som ska göras på Danderyd, men min BM kommer tillbaks från semestern nu så i nästa vecka kommer jag få veta mer om datum, möten med läkare ifrån Danderyd etc.

• Memaja

Sommarbebis201105: ett stort grattis till lilla tjejen!

Själv var jag på mitt första TUL idag, och mina små pyren var så fina, välpropotionella och pigga. Jag är i vecka 29 och pojken vägde 1325g bara 3% under om jag hade väntat ett barn och min lilla flicka väger 1258g, 8,5% under. Och när man väntar tvillingar kan de väga upp till 20% under ett barns viktkurva och det ärfortfarande OK. Så jag är så nöjd!.

Men det börjar kännas i kroppen att det finns två små pyren där inne, speciellt nu när det är så här varmt.

Svar på tråden ÄD gravida latte mammor i stockholm