• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Nope, alldeles för dåligt betalt! IT är min grej...

Däremot lovar jag inte att alltid ha rätt, även jag läser och tolkar fel, men ovanstående har jag bra koll på sedan tidigare.

Utrusta er med tålamod och våga vara besvärliga, myndigheter har lagkrav på sig angående bra bemötande av medborgarna och klinikerna tar redigt betalt, som kund kan man ställa krav.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Myra: ersättningen gäller bara för vård utanför Sverige (i ett annat EU/EES-land).

FK sållar inte ut kliniker, i princip ersätter de vård för vilken klinik som helst, bara de är seriösa och använder  i stort sett samma metoder som i Sverige. Det finns alltså inte en lista med godkända kliniker, utan de gör bedömningen på det som står i dina journaler och (nu gissar jag) på vad kliniken svarar om de blir tillfrågade.
    Om du väljer en finsk klinik som, istället för beprövade och accepterade metoder för äggdonation, använder sig av bastubad, sprit och tjära, så är det metoden som stoppar ersättningen, inte vad kliniken heter.

Jag fick ersättning för ÄD på Fertinova i Helsingfors, men det finns många andra finska kliniker som fungerar lika bra. Välj den klinik du får bäst förtroende för, prata med dem, ansök sedan om förhandsbesked (detta är nytt och gäller från 2013-10-01) från FK. Om du får JA på förhandsbeskedet, då vet du att du garanterat får ersättning i efterhand och då är det bara att tuta och köra.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Myra: du kan hämta ut mediciner på finska recept i Sverige, men måste betala fullpris för dem. De ingår inte i högkostnadsskyddet. Dock blir det inga jättepengar eftersom man slipper hormonstimulering, så om man bara får "standard"-medicinerna, så kan det vara billigare att inte få dem översatta av en svensk läkare.
    Om din IVF-läkare översätter och bara tar landstingstaxa så är det värt det, annars kan det bli dyrare. Vissa tar betalt i tusenlappar för att översätta.

VUL gjorde en vanlig gynekolog, de ska kolla äggstockarna så att man inte har aktiva cystor, och de ska kolla slemhinnan så att den ser bra ut, och det är inga konstiga saker att kolla, så vilken gyn som helst ska klara av det. Men, alla går inte med på det eftersom de inte kan ÄD utomlands...

Mediciner som jag fick (man kan kolla på Fass.se vad priserna är). Förmånspris med recept innebär att medicinen kostar lika mycket överallt. Om man får en svensk läkare att översätta recepten så betalar man max 2200 kr/år för mediciner, men även utan översättning blir det inte mera än runt 2600 kr för själva ÄD-medicinerna.

Standardmediciner som behövs för ÄD
    inj. subst. Procren depot 3,75 mg, 1 st (1421 kronor)tabl. Progynon 2 mg, 200 st: (cirka 240 kronor)
    vag/supp Progesteron Mic 400 mg, 60 st (cirka 1000 kronor)

Tilläggsmediciner, ges inte till alla
    Prednisolon (cirka 100 kr för 100 st, jag behövde lite fler än 100 om jag minns rätt)
    Klexane 378 kr/10 sprutor, jag behövde runt 70-80 st.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

NinaCamilla: Hehe, visste väl att någon skulle känns igen uttrycket "Mikäli sauna, viina ja terva ei auta, on tauti kuolemaksi". 

I gammal folkmedicin använde man bastu, alkohol och tjära mot ungefär allt...och om det inte hjälpte så var det kört, då var sjukdomen dödlig.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Myra: jag glömde skriva detta:

Ta det lugnt, andas ut, det ordnar sig. Det kommer att ordna sig.

Det är väldigt överväldigande att börja en ÄD, både känslomässigt och praktiskt. Alla praktiska smådetaljer kommer att ordna sig, en efter en. Skriv en lista med saker och bocka av dem när du fått svar, så kan du lättare hålla reda på vad som är gjort och vad som behöver göras. Minnet tar stryk av hormoner och stress, så en anteckningsbok för ÄD är ett bra stöd.

Du är inte ensam, det finns folk som går igenom samma sak som du och kan stötta dig. Det ordnar sig, jag lovar.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Myra: jättesnabbt svar, en 10-månaders vilding ska sova strax. 5 misslyckade IVF i Sverige, 2 ÄD utomlands (2011 och 2012), sammanlagt 6 års försök. 27/12 2012 föddes sonen, så andra ÄDt lyckades alltså. Inga andra barn och jag är 42 så jag tror att det inte blir flera. Har inga embryon i frysen heller.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Kidneybönan: orimliga väntetider brukar vara tillräckligt för ersättning. Se bara till att er läkare tydligt skrivit i journalen att ÄD är rekommenderat. Ni kan stå i kö i Sverige och utomlands samtidigt och sedan ta det som kommer först. Bara Finland och Island har öppna donatorer, vilket är ett av kraven för tillfället.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Jag fick svar på min första ansökan efter exakt 90 dagar och på andra ansökan efter 22 dagar, så det kan slå väldigt olika över tiden. Båda ansökningarna gick iväg i maj eller juni, men första 2011 och andra 2012, så jag vet inte vad som gjorde skillnad.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Myra: ja, man kan få två embryon insatta, men det innebär risker, så om det är första behandlingen så vill många kliniker inte göra det. Tvillinggraviditeter är inte att leka med, varken för mor eller barn.

Jag fick två embryon, av flera anledningar: det var min 7:e behandling (5 misslyckade IVF och en misslyckad ÄD), jag var 41 år och tiden tickade bort, jag fick bara två embryon som var användbara (att frysa ett embryo innebär stor risk att man senare sitter med 0 embryon eftersom alla inte överlever att bli tinade). Min läkare ansåg att i mitt fall var tvillinggraviditet en risk värd att ta.

Ena embryot fastnade och blev ett barn. Det andra verkar inte ens ha fastnat, inga spår fanns på ultraljud.
    Det finns dock flera i trådarna som har fått tvillingar och någon som jag läste om för ett tag sedan fick till och med trillingar (ena embryot har alltså delat sig till två).

Men jag upprepar, det är inte en barnlek att vara gravid med ett barn, och två är oftast mycket, mycket svårare (jag har vänner som fått tvillingar). En i min föräldragrupp väntade tvillingar som delade fostersäck, jag vet inte hur det gick.

/Dustpuppy

• Dustpuppy
    Myra skrev 2013-11-13 20:04:44 följande:
    Förstår risken med tvillingar. Man vet samtidigt risken att det kan misslyckas första försöket vid ÄD och det är man lite rätt för, man känner att man vill öka chansen att bli gravid om man får tillbaka 2 embryon. 
    Oj ni har kämpat länge. Att ni har orkat det beundrar jag er för.

Har du lyckats få ersättning för båda ÄD försöken? 
    Hej igen Myra!

Jodå, jag fick ersättning för båda försöken, sammanlagt runt 120000 kronor.

Apropå tvillingar så håller jag med om att det kändes tryggare med två embryon, det ökar chanserna lite i alla fall, men jag ville tydliggöra att det är inte riskfritt. Risken för att fostren dör före födseln, eller att barnen dör efter födseln är högre vid tvillinggraviditet. Jag tycker man ska ta risker om man är införstådd med vad risken innebär.
    Personligen hade jag rätt luddiga föreställningar om att tvillingar är jobbiga för att man blir så otymplig under graviditeten, men det var först när jag läste på som jag insåg att risken för att förlora det hett efterlängtade är högre.

/Dustpuppy
  • Dustpuppy

Blingbling: har du fått ersättning för eller positivt förhandsbesked för mediciner köpta i Sverige? Borde jag gräva fram alla kvitton och ansöka jag med?

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Myra: att jag inte kommer att få ÄD i Sverige. De vill inte veta om all tidigare , utan just det du söker ersättning för.

/ Dustpuppy

• Dustpuppy

Myra: du är snart klar!

S2 är inte aktuellt, ingen privatklinik har hittills godkänt att FK betalar dem istället för att patienten gör det. Strunta i rutan.
    Din man måste skriva under samma ansökan som du, om han inte gör det så klagar FK. Skriv smått så får båda plats, eller stryk över "Barnet" och skriv "Make" istället.

Välj rutan "Jag vill bara ha förhandsbesked".

Klart!

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Jag håller med NinaCamilla, det är ett oklart läge just nu och rutinerna är inte spikade förrän Förvaltningsrätten sagt sitt. Försäkringskassan har fått backa ett antal gånger när Förvaltningsrätten gett dem fel i tidigare ärenden.
    Se det som bara en liten grop på vägen, inte en ravin. Irrriterande, men inte en showstopper.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Myra: Fk gör en tolkning av nya lagar och gör sina rutiner därefter. Förvaltningsrätten är den instans som säger att FK tolkade rätt eller fel. Du kan inte överklaga till Förvaltningsrätten förrän FK har gett dig avslag, du behöver vänta tills du har ett skriftligt avslag.

Om FK har tolkat fel får de ta fram nya rutiner och patienter får den ersättning de har rätt till men försenat. Överklagan till FV kostar inte.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Zwillinge: huvudet på spiken. FK försöker antagligen med en rövare och FV kommer antingen säga "Ajabaja!" eller inte. Ingen vet så länge man inte prövat ett avslag.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Lagen är nog denna:

"Lag (2013:513) om ersättning för kostnader till följd av vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet"

/Dustpuppy

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?