• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Nu blir det lite dubbelpostning, jag svarade nästan samma sak i en annan tråd:

Ypke: Om din läkare säger att ÄD är rekommenderad behandling, så är det inte ditt landstings ekonomi som ska styra om du har rätt till behandling eller inte. Landstingen har åldersgränser som inte är medicinskt motiverade, utan ekonomiskt. Jämför inte landsting med privat (Umeå), eftersom privat vård inte omfattas av detta. Om ditt landsting inte erbjuder dig vården, antingen för att väntetiden är orimligt lång (t ex 1 år), eller för att de har en åldergräns pga ekonomiska skäl så har du rätt till motsvarande behandling utomlands. Försäkringskassan ersätter behandling utomlands (inom EU) om den är medicinskt motiverad.

Dock gäller det i dagsläget bara för öppna donatorer (Finalnd och Island) och bara för själva behandlingskostnaden, inte resor, logi eller mediciner (ersättning i efterskott).

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Ypke: Generositet har inget med det att göra. Åldersgränserna är inte medicinskt motiverade, och skiljer sig dessutom mellan landstingen.
    FK är en statlig myndighet och går på Socialstyrelsens rekommendationer, vilka baseras på medicinskt behov och inga artificiella gränser. Ofrivillig barnlöshet är klassad som en sjukdom och sjukdom ska behandlas om det är medicinskt motiverat. Om man är 55 så är det inte så troligt att FK ersätter, men åtminstone 43 verkar vara okej.

Man har rätt till all möjlig vård utomlands på samma sätt, alltså även icke-ÄD. Nu senast i nyheterna nämndes patienter som i ett av de norra landstingen inte får vård mot svår handsvett i sitt landsting. De åker utomlands och får ersättning av FK. Om man bor i ett annat landsting så får man vård.

Det det egentligen handlar om är att man flyttar kostnaden för behövd vård från landstingen till staten, pga landstingens dåliga ekonomi. Det är inte ett bra, men det är bättre än inget ur ett patientperspektiv.
    Däremot är det bara att inse att med denna lösning får patienter med dålig ekonomi avstå från viss vård, eftersom man ofta är tvungen att ligga ute med stora summor pengar.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Ypke: det finns inte samlat skriftligt någonstans. Du är tvungen att själv läsa lagtexter och Socialstyrelsens regler, tillsammans med den information som FK har om hur man ansöker.

Här är en artikel från SKL som går igenom hur det hänger ihop och vilka texter man kan läsa på egen hand:

www.skl.se/vi_arbetar_med/eu/eu_paverkar/eu-vard-omsorg-folkhalsa/vad-har-eu-med-vard-och-omsorg-att-gora/eu-samarbete/eu_halso-_och_sjukvard

/Dustpuppy

• Dustpuppy

WildaMathilda: Ersättning i förhand verkar jättesvårt att få. Jag gjorde två försök och det faller på att många privatkliniker inte godtar en betalningsförbindelse från FK som kallas S2.
    Det är dock värt att fråga, och snabbaste sättet att få svar är att börja med att fråga om de vet vad en S2 är och om de godtar den. Sedan kan man prata med FK och börja dra i pappersarbetet (om svaret var ja).

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Germany: kul att min tråd är så många till hjälp. Om du läser min trådstart ser du vad som ingår i ersättning i efterhand. Det som inte står klart är att FK drar bort en normal patientavgift från ersättningen, som i mitt fall innebar att jag fick tillbaka cirka 68500 kr minus 200 kr. Jag fick alltså tillbaka i princip hela summan.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Veronica1: Ersättningen gäller för all vård som man behöver, men inte kan få pga köer och liknande.
    Är det medicinskt befogat och pga väntetider omöjligt i Sverige, så får man söka vård inom EU.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Veronica1: ska ni gå från vanlig IVF till spermadonation istället? Eller ska ni fortsätta med en 7:e IVf med spermadonation?

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Veronica1: Då kan det vara svårt att få ersättning för utlandsvård, för ni har gått privat i Umeå?
    Ersättningen kan man bara få om ens eget landsting inte kan erbjuda vården inom rimlig tid.

Vad har ert landsting sagt? I och med att landstingen har olika regler så kan man vara berättigad vård om landtinget vägrar. Vissa landsting i norr erbjuder bara ett försök, medan längre söderut får alla tre.
    Det är inte landstingens ekonomi som styr ersättningen från FK, utan om man behöver vården (läkarutlåtande krävs) och att man inte kan få vården hemma (av olika anledningar).

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Jam08: Du behöver ha ett utlåtande från din läkare på att en viss behandling är den rätta. Sedan ska du inte kunna få den inom ditt landsting tex pga långa väntetider.

Att en läkare inte vet var infertiliteten beror på räcker med stor sannolikhet inte för att man ska ha rätt till ersättning för utlandsvård.

Det finns vissa kromosomfel som går att bekräfta med prover, har din läkare testat er? Det kan för övrigt vara dags att fråga läkaren vad han tror är bästa vägen framåt, Ett antal misslyckade IVF:er borde vara åtminstone en liten bit på väg att börja fundera på alternativa behandlingar. Fråga om det är dags att ge upp egna ägg eller spermier och om donation av det ena eller det andra vore mer hoppfullt.

Antagligen vågar din läkare inte riktigt rekommendera det ena eller det andra, så länge man inte vet om det är fel på spermierna eller äggen så blir det lite gissning. Fråga om det går att genom tester utesluta fel hos den ena.
    På något sätt måste ni ju komma framåt i behandlingen och inte bara försöka samma sak om och om igen, förr eller senare måste ju er läkare säga att "Nej, det här funkar inte, nu provar vi det här istället."

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Tuvalina: Som jag förstått det så borde inte mannens ålder vara ett problem. Män anses vara fertila mycket längre än kvinnor. Socialstyrelsens rekommendationer är det som ska styra ersättningen, barnlöshet är en sjukdom så länge man borde kunna få barn på naturlig väg. En kvinna på 50 (eller 60) år kommer sannolikt på avslag på ersättningsansökan, en man på 50 år borde vara en helt annan sak.

Ring och prata med Försäkringskassan, de på utlandsavdelningen som handlägger äggdonationsärenden i utlandet har alltid varit vänliga och hjälpsamma. Man ringer växeln och berättar sitt ärende och sedan ringer någon upp från rätt avdelning inom en arbetsdag (tror jag att det var, jag minns inte exakt).

/Dustpuppy

Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?