• Dustpuppy

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Jag har läst igenom lagen nu, jag ser ingen försämring för ÄD-patienter överhuvudtaget.

Att FK inhämtar yttrande från hemlandstinget gör att jag som patient slipper få intyg från landstinget om att de vägrar ge vård. FK kommer fortfarande att gå på Socialstyrelsens riktlinjer.

Glöm inte detta stycke:

Utrednings- och uppgiftsskyldighet
    12 § Försäkringskassan ska, om det inte är uppenbart obehövligt, i ett ärende om ersättning eller förhandsbesked enligt denna lag inhämta ett yttrande från det landsting som enligt hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) har ansvar för patientens vård i Sverige.

och notera "om det inte är uppenbart obehövligt", dvs om jag redan har ett papper från landstingsläkaren att jag inte kommer att ställas i kö pga landstingets åldersgränser, även om det är medicinskt motiverat att behandla, då behöver inte FK utreda.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Lite trött, men även paragraf 13 ger vägledning:

13 § Myndigheter ska inom ramen för ett förfarande enligt 12 § eller på begäran lämna Försäkringskassan, landsting och kommuner sådana uppgifter som är av betydelse för tillämpningen av denna lag.

Så vad är av betydelse? Jo, är behandlingen medicinskt motiverad, vilka metoder används i Sverige, finns vården i mitt hemlandsting och varför får jag den inte (långa köer, godtyckliga åldersgränser etc)? Även, vad skulle vården kostat om jag mottagit den i Sverige? Olika landsting har olika patientavgifter och utlandsersättningen är alltid minus den summa du skulle betalat i ditt hemlandsting.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Alltså trött som i "fick inte sova tillräckligt och hjärnan funkar på halvfart"-trött, därför blir det fler inlägg om samma sak och egentligen skulle det blivit ett inlägg...

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Pia700: Men i så fall borde det räcka med att du får ett skriftligt avslag från landstinget, dvs "Åldersgränsen är 40 och du har passerat den".  Då har du ett utlåtande och om du kombinerar den med ett besök på en privat IVF-klinik (tyvärr kostar det ju lite, så helt gratis blir det ju inte) där kliniken rekommenderar ÄD som behandling, så borde det gå vägen.

Försäkringskassan har tidigare försökt använda landstingens åldersgränser, men förlorade ett mål i Kammarrätten i Sundsvall (läs mer här:www.barnlangtan.com/behandlingar/ersaettning-foer-vard-utomlands). Efter det så är det Socialstyrelsens riktlinjer som gäller.

Antagligen skulle du kunna åka utomlands för att göra en utredning (istället för mitt första förslag med svensk privatklinik) och sedan begära ersättning i efterhand från FK (sök förhandsbesked så vet du om det går). Vet du vad, jag tror att det skulle vara en enkel väg. Åk till Danmark och gör utredning och med resultat från den gör du sedan ÄD i Finland eller Island, så här (jag förutsätter att det blir):

1 Sök förhandsbesked om ersättning i efterhand för utredning i tex Danmark
    2 Gör utredning
    3 Få ersättning
    4 Sök förhandsbesked om ersättning i efterhand för ÄD i Finland
    5 Gör ÄD
    6 Få ersättning

Då blir det "bara" utlägg för resor, mediciner och blodprov/ultraljud i Sverige. Vet man bara om att de stora pengarna kommer tillbaka, så är det lättare att planera och genomföra.

Samtidigt vet jag att privata kliniker gör utredningar för landstinget och åtminstone i vissa landsting även om man blivit för gammal. Jag vet inte hur långt du kommit i ditt vårdletande, så jag ber om ursäkt om detta är ett meningslöst råd. Har dålig koll på Stockholm.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Lavinen: Därför att lagen som ger oss rätt till ersättning gäller när vi söker vård utanför Sverige, i ett annat EU/EES-land. Den gäller inte för vård inom Sverige. Det är jättedumt. Och det blir så tydligt hur kass vården är i Sverige när det är enklare att få vård utomlands, än i ett annat landsting. Landstingsvård är byråkratisk!

Det fria vårdvalet är allt annat än fritt...

/Dustpuppy

• Dustpuppy

NinaCamilla: för ersättning i efterhand kan kliniken vara helt privat, och rutan i blanketten gör ingen större skillnad. Möjligtvis lite tid i och med att FK behöver själva ta reda på det, min vi snackar någon timme mera arbete för FK innan du får ja/nej till pengar. "Vet ej" har andra i trådern fyllt i utan problem.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Myra: FK går på Socialstyrelsens riktlinjer (jag letar). I korthet:

Vården ska vara medicinskt motiverad, dvs din läkare ska tycka att ÄD är rätt behandling för dig (FKs antal försök och ålder är betydligt högre än vad landstingen brukar sätta). Jag har läst om folk som varit minst 43-44 och fått ersättning, och egentligen handlar det om när en kvinnas fertilitet anses vara över pga åldern (närmare 50 än 40). Du och din partner får inte ha gemensamma barn, men från tidigare förhållande är OK. För donationer krävs öppen donator (Finland, Island för ÄD, spermadonationer har jag inte koll på länder med öppen donation), men vanlig IVF kan du få ersättning för även i andra EU/EES-länder.

Personalen på FKs utlandsavdelning är väldigt trevliga att prata med och är numera hyfsat insatta i ÄD utomlands, de hjälper gärna till med de frågor man har om blanketter och ett par av dem som jag pratat med har varit lite upprörda (å patienternas vägnar) över att informationen till patienterna är så svår att hitta när det gäller vård i EU/EES. Det är svårt att ta reda på vad som gäller eller att man ens har möjligheten, och det gäller all vård, inte bara ÄD. Landstingen är dåliga på att informera om att vården finns även utanför Sverige.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Här är vad Socialstyrelsen säger om assisterad befruktning (4:e kapitlet):

www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32

Jam08: det kanske går i alla fall. Jag har inte hunnit läsa på ordentligt, men jag tror att vård som inte erbjuds i Sverige kanske går att få ersatt. Ofta pratas det om:

Att vårdmetod som används utomlands är identisk eller i flera avseenden överensstämmer med en behandling som används inom det svenska allmänna sjukvårdssystemet eller  Att vårdmetoden annars står i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet ur ett internationellt perspektiv.

Det beror nog på varför den svenska kliniken inte vill fortsätta, om den svenska kliniken säger nähä, och den danska joho, så tror jag att ja/nej från försäkringskassan kan bero på vilken klinik som skriver den bästa motiveringen.

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Myra: du fyller i för den vård du tänker få utfört utomlands, dvs ÄD.

Är du det minsta osäker på någon detalj, ring FK och fråga, de är där för vår skull, och bara för att man fyller i fel, så är det inte kört för all framtid, det mesta går att ordna. Skulle du skrivit fel, så skulle FK hört av sig och efterfrågat material om ÄD:t i Sverige och då hade det visat sig att det blev fel. Blir det fel så fyller man i rätt och så tar det bara lite längre tid.

Jag skrev ett kort  följebrev där jag berättade vad jag skulle göra i Finland och varför och hänvisade till de bilagor jag skickade. Det gjorde det enklare både för mig och FK att hålla reda på alla papper, för det blir en diger bunt.

Tex:

Jag har fått behandling mot ofrivillig barnlöshet (journalkopior från Sverige, se bilaga 1-4) genom äggdonation på klinik X i Finland (journalkopior se bilaga 5). Det kostade Z kronor (kvitto och eurokurs se bilaga 6-7). Jag kunde inte få vård i Sverige eftersom mitt landsting har en låg åldersgräns (för avslaget, se bilaga 8). Och så vidare...

/Dustpuppy

• Dustpuppy

Lavinen: det är lagkrav på en särsklid prövning av de blivande föräldrarna, både i Sverige och Finland. Största grejen är att man ska visa att man förstår vad ÄD är och att man är positivt inställd till att berätta för barnet hur det kom till. Enklast för vårdgivaren är att ta hjälp av en psykolog för att uppfylla kraven.

Jag klippte ut delar av www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-32 som förklarar varför man måste ha ett psykologutlåtande. "Psykiskt stabil" är väl ingen av oss som misslyckats gång på gång, men det är hyfsat stor skillnad på "Jämrans stressad och ledsen, men stora delar av problemet kommer att botas av att man får barn" och "Bor i en skolåda under en viadukt, sköter inte sin personliga hygien, har inget stabilt förhållande och tänker säga till barnet att storken kom med det.":

------------------------
    Särskild prövning vid användning av donerade könsceller (utom paret)

11 § I 6 kap. 3 § och 7 kap. 5 § lagen (2006:351) om genetisk integritet m.m. finns bestämmelser om en särskild prövning som en läkare ska göra i de fall donatorn av spermier eller ägg som ska användas vid assisterad befruktning är en annan person än maken, registrerade partnerna eller sambon. Av bestämmelserna framgår det att läkaren ska pröva om det är lämpligt att den assisterade befruktningen äger rum med hänsyn till parets medicinska, psykologiska och sociala förhållanden. Vidare framgår det att assisterad befruktning i dessa fall endast får utföras, om det kan antas att det blivande barnet kommer att växa upp under goda förhållanden.

12 § Det ska fastställas rutiner för hur den särskilda prövningen ska genomföras. Rutinerna ska dokumenteras.

Allmänna råd

Vid den särskilda prövningen bör läkarens bedömning utgå från parets möjlighet och förmåga att fungera som föräldrar under barnets hela uppväxt.

Vid bedömningen bör hänsyn tas till parets

– ålder,

– hälsotillstånd och eventuella funktionsnedsättningar,

– inbördes relation,

– levnadsförhållanden, och

– inställning till att berätta för barnet om dess biologiska ursprung.

I prövningen av parets psykologiska och sociala förhållanden bör en yrkesutövare med beteendevetenskaplig kompetens delta. I den utredningen bör samtal hållas med paret gemensamt och med var och en för sig.

-------------------------------

/Dustpuppy
Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?