Severina, att få ersättning i förhand är i princip omöjligt när det gäller IVF/ÄD.
För att förhandstillstånd ska medges måste kliniken ta emot en betalningsförbindelse som kallas S2. Privata kliniker tar ytterst sällan emot en sådan, det är bara de lokala "landstingsklinikerna" som gör det. Landstingsklinkerna har lika långa köer som i Sverige och tar ofta inte emot utländska patienter.
Jag försökte inför båfa ÄD, men det föll på att klinikerna inte tog emot S2.
Du kan alltid ringa runt till de privata klinikerna, men var beredd på att du först får berätta vad en S2 är och att du dessutom får prata med den lokala försäkringskassan också, det här är ovanliga frågor och ofta är det patienten som har mest koll på detta. Det finns inga broschyrer eller listor med "Dessa kliniker fungerar och så här gör du", du är i en väldigt utlämnad position som IVF/ÄD-patient utomlands.
Ersättning i efterhand får du även om kliniken är privat.
Öppna donatorer som jag känner till: Finland, Island. Det gäller det för alla kliniker i landet.
Antal tidigare försök ska inte påverka ersättningen, utan vårdbehovet. Om IVF/ÄD är rekommenderad vård för dig, så ska du få ersättning. Jag har gjort 3 landstings IVF i Sverige, 2 privata IVF i Sverige och 2 privata ÄD utomlands (de fick jag ersättning för). Ålder kan också sätta käppar i hjulet, men i dagsläget är det oklart när man är för gammal. Vissa över 43 har fått ersättning.
/Dustpuppy