Ersättning för vård/äggdonation utomlands?
Nu har jag fått iväg vårar brev till försäkringskassan med mina synpunkter innan dom nu kommer fatta ett beslut om avslag eller om jag får ersättning. Det lutar ju åt avslag pga min ålder och landstinget inte betalar. Lagen är ny och jag har skrivit ett långt brev och många motiveringar om varför vi bör ha rätt till ersättning och jag gör en tolkning av lagtexten som jag tycker är öppen att tolka mera utifrån.
Lagen som är ju ny så jag hoppar flera skriver starka synpunkter och överklagar om dom får avslag.
Jag tycker det är diskriminerade att just vid IVF och ÄD att ålders ska styra. Det Är ingen annan behandling som har en åldersgräns. Socialstyrelsen har ingen ålder på IVF och ÄD utan det står mera att par ska kunna bedömas att man ska kunna ta hand om ett barn under deras hela uppväxt. Lagen säger inget om ålder och att landstinget bara bedömer utifrån ekonomiska skäl och bryter mot andra regler och följer inte socialstyrelsens riktlinjer.
Vore kul att höra om det är flera som fått något svar från Försäkringskassa och övervägande om avslag eller redan fått avslag.