• Myra

Ersättning för vård/äggdonation utomlands?

Zwillinge86: hon på försäkringskassan skev till dig 15 okt efter den nya lagen. Det hon skriver är vårdkostnad som är innan 1 okt och vad som gällde då om jag tolkar det första hon skrivit.  
    Men du får gärna utveckla om du tolkar annat som kan vara till min fördel..;) 

• Myra

Hittade den här sidan nu på morgonen. Har inte hunnit läsa den ordentligt än men länkar den ifall flera är intresserade. Vet inte om det är ett förslag än så länge eller om det trätt i kraft. 
    Försöker leta info om rätt till vård i annat eu land som styrker rätten till vård och ersättning som går runt den nya lagen som trädde i kraft 1 okt som jag länkade till igår. Känner att man vill ha bevis till FK, svart på vitt.Frågan är vilken som väger tyngt. Lite det som någon tidigare skrev här om internationella perspektiv och inte ur landstingets perspektiv. 
    Känner att jag vill ha något att skicka in som styrker och även att jag själv kan läsa. Ni kanske har något?

www.regeringen.se/sb/d/17040/a/211053

• Myra
    Pia700 skrev 2014-02-07 19:07:41 följande:
     rMyra det du har råkat ut för är vad jag varnade för tidigare i den här tråden. Jag fick ersättning för behandling jag gjorde som 42-åring. Detta var strax innan de nya reglerna. Nämnde för handläggaren att vi ska göra nytt försök eftersom ÄD inte lyckades. Då sa hon att det är nog ingen idé för enligt de nya reglerna ska patienten ha rätt till vården i Sverige. Det var flera kommentarer här om att jag nog har fel (och tro mig jag skulle gärna ha fel i detta fall). Nu verkar det ändå som att FK bedömer så som jag sa.
    Hoppas, hoppas att det går bra för dig och att du får ersättning i alla fall.
    Skickade nyligen n mina papper för vårt andra försök men jag räknar med ett nej.
    Ja du hade rätt. Tyckte det var så otydligt på deras hemsida och där står inget om lagen utan bara om hur man förhandssöker ersättning. Jag pratade med en kvinna på FK innan jag satt igång med min ansökan och hon nämnde inget om åldern utan hon var mera inne på att det finns en chans att få ersättningn eftersom alla landsting har olika åldergränser och hon läsa innantill den sista texten som landstingen ska fylla men hoppade över i mitt fall eftersom det redan var stop vid åldern. Det är dem medicinsk beprövade individuella…….mm kan den inte utantill. 
    Så jag fick hopp och kämpade med ansökan. Fick kalldusch när förhandsbeskedet kom. Men känner att jag inte vill ge mig utan skriver ändå ett brev med åsikter innan datumet går ut. Som en på FK sa, det finns alltid undantag och det känns ändå bäst för mig att veta att jag har gjort allt jag kan. Speciellt om jag vill överklaga. Jag har stått i kö i landstingsfinansierad vår sen innan jag fyllde 39. Jag har inte fått någon ersättning. 
    Finns ju den här lagen också så säger att man har rätt, vilket gäller när dom krockar?

www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Lag-2013513-om-ersattning-f_sfs-2013-513/

Håller mina tummar för dig också. Hör gärna av dig hur det går. Så länge man gör allt man kan så känns det bättre än att bara nöja sig med ett nej.  
  • Myra
    Pia700 skrev 2014-02-08 22:38:03 följande:
    Myra då har du ju stått i kö hos landstinget i alla fall. Det borde hjälpa! Har du inte kommit fram i kön? Själv var jag för gammal att ens ställa mig i kö när vi började våra försök. 
    Min första läkare som jag gick till som gav mig pergotime trodde jag ställde mig i kö och ställde mig samtidigt i kö till sophiahemmet för att dom hade kortare kö så kunde man köra dubbelt medan man väntade. Så på sophiahemmet så körde jag hormonsprutor. Det jag inte visste var att jag inte alls stod i kö till Huddingen, jag hade missförstått helt, så sophiahemmet hjälpte mig med det. Under tiden så blev jag gravid, fick missfall och körde några hormonbehandlingar och 2 IVF vi betalde själva. Så jag ställde mig i kö strax innan jag fyllde 39. Ringde dom efter jag fyllt 40 och det var blankt nej. Under den här tiden så kämpade jag med vikten, var tvungen att gå ner i vikt för jag visste att Huddinge hade en BMI gräns. 
  • Myra

Jag hoppas att det hjälper att jag stod i kö innan 39, jag vet faktiskt inte vad som hände att jag inte kom fram i kön. 

Hur gammal var du när ni började fösöka?
    Kan du inte använda och hänvisa till den andra lagen jag länkade i tidigare inlägg? den ger rätt till vård i annat land så det korsar den andra lagen som säger nej, Allt är en tolkningsfråga och frågan är hur FK tolkar det och hur långt man kan dra det för att villa högre upp. 

• Myra
    Zwillinge86 skrev 2014-02-09 00:33:06 följande:
    i Kap 5 SOSFS 2005:17 står ingen angiven högsta ålder för ÄD, vilket jag skulle hänvisa till i ansökan till FK om jag vore er. Jag har inte lyckats hitta några nyare riktlinjer från socialstyrelsen så det borde vara dessa som gäller. Och vill man referera till lagen om ersättning för vård utomlands är det lag 2013:513 och för att den ska vara applicerbar så behöver man uppfylla ett antal kriterier, varav jag specificerade de flesta i ett inlägg för några dagar sen. Annars är det EUF-föredraget som FK tidigare bedömt utifrån, men den nya lagen gäller numer om jag förstått det rätt.
    I sammanhanget kan man även hänvisa till det som står i lagen om genetisk integritet 2006:351 som styr assisterad befruktning om man tycker att man hittar nåt matnyttigt där. Och glöm som sagt alla predjudicerande domar som gått igenom pga olika regler i landstingen.
    I den första du skrev från Socialstyrelsen hittade jag bara det här om åldern. Trodde det stod något mera exakt om åldern 43 eller 45 hos socialstyrelsen. Den här föreskriften är från 2005, Mailade Socialstyrelsen igår och bad om hjälp. Hoppas jag hinner få svar och att jag mailade rätt person. Det känns som man famlar i djupt vatten och man plockar desperat efter allt man tycker är något som kan hjälpa än. Hänsyn till ålder i den medicinska, psykologiska och sociala prövningen Allmänna råd Parets lämplighet bör prövas med hänsyn till deras ålder utifrån såväl ett medicinskt som psykologiskt och socialt perspektiv. Den kvinna som skall genomgå en assisterad befruktning bör när befruktningen genomförs inte ha kommit in i den ålder då kvinnors fertilitet normalt anses vara i starkt avtagande. Maken, registrerade partnern eller sambon bör, när en assisterad befruktning genomförs, inte vara äldre än att han eller hon bedöms fullt ut kunna ta sitt föräldraansvar under ett barns hela uppväxt. (SOSFS 2005:17).

2013:513 kommer jag ta med i mina synpunkter till FK.
  • Myra
    Hallå tjejer. 

Jag kom på en sak. Läst noga deras formuleringar, så här står det. 

I Svenska författningssamlingar lag 2013:513 om ersättning för kostnad till följd av vård vård i ett annat land inom Europeiska ekonomiska samarbetsområden under rätten till ersättning § 5 pungt 3, Patienten skulle haft rätt till att få vården bekostad av det allmänna om den tillhandahållits i Sverige.

vaddå skulle haft rätt till vård.?? jag stod i kö sen jag var 39, skulle haft rätt till ersättning men fick ingen… Det borde fasen funka, dom har ju formulerat den så speciellt och undrar om formuleringen fungerar eller om det är nej ändå.

vad tror ni? 

• Myra

Jag sitter och skriver brev till FK och sal ge min åsikt till deras övervägande att ge min avslag. 

Den nya lagen från 1/10 som heter 2013:513, men jag har för att det finns en annan internationell lag som pratats om i trådarna eller om det bara är jag som blandat ihop den med den nya. 
    Någon som kan påminna mig om lagen eller rätta mig om jag snurrat till det.

• Myra
     NinaCamilla skrev 2014-02-12 10:48:43 följande:

Här kommer hjälp till alla som undrar över åldersgränsen! Det vet jag inte om det kommer hjälpa nu men styrka mot kammarrätten i Sundvall beslut enligt nedan

Kammarrätten i Sundsvall beslut:

”Att reglerna inte är baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet är fastslaget av Kammarrätten i Sundsvall. Där beslutades att Försäkringskassan ska betala ersättning för vård i Finland i fall där hemlandstinget vägrar att behandla, vilket placerar ofrivilligt barnlösa i situationen att de tvingas utomlands för att få vård. Det finns också ett riksdagsbeslut från 1996 där riksdagen fastslog att alla har rätt till individuella bedömningar och att behandling mot ofrivillig barnlöshet ska ingå i den offentligt finansierade vården. ”
    Intressant. Är det samma mål som länkades om tidigare i i den här tråden eller i någon av dom andra om ett par som överklagat och fått rätt?
Svar på tråden Ersättning för vård/äggdonation utomlands?