• Mmmbop

Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!

Lycka till nu miss smilla och carrebarre!

• Mmmbop
    Fröken Smilla skrev 2011-10-15 11:35:27 följande:
    Hmm kanske kanske är det ett svagt plus jag ser på testet...!
    Bild, bild bild!!
  • Mmmbop

Miss smilla: tråkigt med minus! Alltid en superbesvikelse. Det känns oftast bättre om några dagar.

Välkomna ni nya!

Angående svensk donator så har jag sett det tidigare i tråden någonstans. Finns någon sida. Testa att googla.

Halvtid igår!! 20+1 idag =) Helt sjukt faktiskt. Trodde aldrig jag skulle vara här!

• Mmmbop

Ja, det där med kostnaden var en jobbig grej. Många i min närhet tyckte jag var helt galen som inte drack kaffe de första tolv veckorna, bara använde ekologiska husvårdsprodukter, inte satt med datorn i knäet, inte hade mobiltelefonen i närheten av magen, försökte äta så mycket ekologiskt som möjligt osv...

Men betalar man 10 000:- per försök så vill man liksom optimera chanserna ännu mer än i vanliga fall skulle jag tro...

• Mmmbop

Carrebarre: Haha, fast sluta med kaffe var nog det svåraste jag gjort i mitt liv! Jag blev helt blank i ögonen av längtan så fort jag kände lukten av kaffe de första typ 6 veckorna. Sedan gick det lättare. Men jag är glad att jag "får" dricka kaffe igen.

Jättetråkigt med mens!! Blää! Hoppas det löser sig med pengarna!

• Mmmbop

Klart man blir besviken, man skulle ju inte åka om man inte närde någon form av förhoppnings att det skulle fungera! Det brukar kännas lite bättre när man fått smälta det några dagar.

Duktig du är som slutat röka, har hört att det inte är någon hejsanhoppsan-upplevelse heller. Så länge man dricker mindre än fem koppar kaffe om dagen finns trots allt inga bevis att missfallsrisken skulle öka.

• Mmmbop
    gullanborg skrev 2011-10-18 12:21:56 följande:
    vad är skillnaden mellan donator och en pappa då???

jag tänkte gör man heminsimenation så behöver väl inte pappan vara delaktig eller???

För mig spelar det ingen roll vill bara ha ett barn till  
    Extremt stor skillnad på en donator och en pappa. En donator är just bara det, någon som donerar sina spermier, personen har ingen önskan att vara pappa till barnet. Det är en hjälpande hand i samma paritet som barnmorskan som gör inseminationen (om man gör den på klinik). En pappa är någon som vill ta sitt faderliga ansvar för barnet och vara involverad.

Tänk igenom för och nackdelar med bägge innan du tar ett beslut för det har stor inverkar inte bara på barnets liv utan även ditt.

Säg tex att du väljer en okänd person som vill vara pappa. Vad händer om det visar sig att han och du inte alls kommer överens. Då kan du inte bara klippa banden. Eller säg att han eller du vill flytta från orten ni bor på (jobb, kärlek eller annan anledning), då kan det bli omöjligt utan att avstå vårdnaden för ditt (och hans) barn.
    Å andra sidan får barnet en pappa som förhoppningsvis är engagerad och älskar barnet precis lika mycket som du. Du får någon som är lika involverad och lycklig över graviditeten som du.

Donator (då är det självklart viktigt att skriva papper och reda ut det lagliga innan inseminationen så du inte står där med en donator som kräver vårdnad om några år eller liknande. Även viktigt att ni testar er för könssjukdomar eller andra överförbara sjukdomar som HIV eller hepatit innan) är fördelaktigt utifrån perspektivet att det är "ditt" barn enbart. Ingen kan ta det ifrån dig och du kan helt själv välja hur ni ska leva ert liv och hur barnet ska uppfostras. Det kanske blir lättare om du träffar en ny man som kan tänka sig adoptera eller liknande.

Så gör inte det här lättvindligare än vad det är. Det är ett krångligt, viktigt (ja, livsavgörande) beslut som du, barnet och donatorn/pappan kommer få leva med resten av livet.
  • Mmmbop
    Annaloo skrev 2011-10-18 13:40:37 följande:
    gullanborg: Tänk även på att privata donatorer inte är lagligt i Sverige vilket innebär att det avtal ni skriver bara är giltigt så länge som ni båda väljer att hålla det. För att hårddra det tror jag att man som mamma kan hindra en donator gone pappa från att få delad vårdnad genom att visa att det finns ett sådant avtal, men du kan aldrig friskriva dig från den biologiske faderns umgängesrätt. Fördelen med att vända sig till en klinik i tex Danmark är att man får en "riktig" donator, dvs någon som inte har rätt till kontakt med barnet, och dessutom någon som man vet är fysiskt frisk (testad för smittbara sjukdomar). Nackdelen är givetvis priset. Jag betalade ca 11000 totalt för mitt besök på Storkkliniken i september (inklusive tåg, flyg, insemination). Min kompis som väntar Storkbebis fick plus på 4:e försöket och har lagt ca 40000 på sin bebis.
    Precis...

Jo, jag la nog ungefär 30 000:- på mina tre försök, inklusiva "allt" (gynundersökningar i sverige, akupunktur en gång osv)
  • Mmmbop

Har för mig att någon gyn sa att det bästa är om spermierna ligger och väntar längst ut i äggledarna på ägget, alltså att man inseminerar innan ÄL. Men ägget lever ju 24 timmar efter det släppt så troligen går det bra om de möts lite senare också

• Mmmbop

Det övervikten kan ställa till är ju hormonerna. Har du tagit hormonprover? Annars bör du nog hitta en gyn som kan göra det innan du åker. Det är även bra att få ett VUL för att kontrollera så du inte har PCO eller liknande vilket också är vanliga bland överviktiga. Men ser hormonproverna bra ut och du inte har PCO ser jag ingen anledning att det skulle vara svårare för dig att bli gravid än någon annan. Lycka till!!

Angående priserna på klinikerna så är det ju så att läkarklinikerna BARA kan erbjuda anonyma donatorer, medan barnmorskeklinikerna även erbjuder öppna donatorer. Det negativa med barnmorskeklinikerna är ju att de inte har möjlighet att göra VUL innan.

Jag har alla tre gångerna jag åkte inseminerats mellan 13-15 dagen efter jag fått omslag. Då har jag oftast fått omslaget mellan 18-00 kvällen innan. Det betyder att jag har inseminerats ungefär 15-20 timmar efter omslag. Det har fungerat två gånger av tre på mig, men det är olika beroende på när man släpper ägget efter omslag. Jag släpper nog ungefär 24 timmar efter omslag.

Jag valde sista två gångerna att betala för ett privat VUL i sverige några dagar innan jag åkte för att få bättre koll på när ägglossnigen ska ske eftersom jag har väldigt oregelbunden mens. Jag därför aldrig kunnat "åka i förväg" utan alltid fått boka biljett när stickan slagit om. Jag bor i Stockholm och inseminerades i Köpenhamn. Det har fungerat bra och inte varit speciellt stressigt.

Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!