• finskorpan

Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!

Adina15 skrev 2013-01-16 19:23:39 följande:
    Blev så himla glad när jag äntligen hittade någon som har lite bra erfarenhet av Sellmer i Danmark!! Går ju knappt att hitta något om den relativt nya kliniken även om de verkar seriösa så undrar man. Har själv varit där ett flertal ggr nu utan positivt resultat så behöver lite hopp.

Grattis Finnskorpan till din graviditet! Håller tummarna för att det kommer gå fortsatt bra för dig. 
    Hej, det är ovanligt att hitta någon mer som är på Sellmer. Hur många försök har du gjort? Jag plussade på mitt tredje försök. Tycker ju det är bra att det gör VUL innan inseminationen. Om det blir många försök kanske du ska kontakta gyn här i sverige för att få göra en utredning så att du inte betalar en massa pengar när du kanske måste gå på pergotime eller liknande. Men det tar ju vanligtvis flera försök innan det tar sig!

Måste bara få berätta också att jag ÄNTLIGEN har fått känna av Lillan - ja, för det är en flicka enligt RUL - det känns som hon ligger och kittlas så ibland har jag lust att börja skratta fast det är inte alltid så lämpligt. :) 
  • finskorpan

Jag har aldrig tagit några preparat och hade/har väldigt oregelbunden mens. Plussade på tredje försöket på Sellmer (är nu i v 27). Så man måste absolut inte ta hormonpreparat. På Sellmer får man göra VUL innan inseminationen för att avgöra om det verkligen är läge att inseminera.

Lycka till alla! 

• finskorpan

En fråga till er som redan fått barn. Hur har ni gjort med underhåll? Vad fyllde ni i för blankett och vad skrev ni?

• finskorpan

okej, tack! Men jag måste väl kontakta försäkringskassa för att få underhåll eller?

• finskorpan

Jag kunde inte heller hålla mig, köpte ett cb digital och plussade på BIM-4. Klart och tydligt, plusset kom liksom innan jag ens hunnit lägga ner stickan! Jag tror testen är olika och cb digital är en av de som kan visa tidigt plus. Håller tummarna för dig!!!!

• finskorpan

Plopp: Såg i din blogg att ni gjort försök nu. Håller tummarna!!!!!!!!!!

• finskorpan

Hej Miri!

Är sedan drygt tre månader ensamstående mamma till en liten tjej som blev till i Danmark. Jag var precis som du jätteorolig för vad "folk" skulle tycka. Berättade nästan inte för nån att jag försökte och när jag väl blev gravid så försökte jag skämta bort frågan som självklart kommer: vem är pappan. Lärde mig snart att det bästa var att säga som det var direkt. Har faktiskt inte fått någon dålig reaktion alls förutom från mamma men det var nog mest chock för jag har alltid sagt att jag inte ville ha barn. Det är för dom flesta inte någon big deal längre (och då rör jag mig bland kristna av alla sorter). Dessutom tänker jag så här: när jag är 80 år och sitter hemma eller på nåt boende vill jag inte ångra att jag inte fick något barn bara för att jag oroade mig för vad andra tyckte!

Lycka till med dina försök!!! 

• finskorpan
    Mia therese skrev 2013-09-12 15:54:51 följande:
    1 vecka till gravtest....får jag sova mig igenom den? ska vara tålmodig och inte göra testet innan...säger jag nu iaf ;)
    Väntan är nästan värre än om man får negativt. Men ändå inte. Jag köpte iaf ett clearblue som visar upp till fyra dagar innan BIM. Fick ett jättestarkt plus nästan omgående fyra dagar innan BIM. Tog inte mer än ett par sekunder faktiskt. 

Hoppas verkligen du får ett stort plus!!!! Det är så underbart att vara mamma! 
  • finskorpan
    Mia therese skrev 2013-09-19 11:52:48 följande:
    Köpte ett clearblue nu och det visade: Gravid 1-2 veckor . Kan inte sluta le :)
    Grattis!!!! Du har en jobbigt och helt underbar tid framför dig! Cool
  • finskorpan

Hej!

Jag hoppar in här (igen). Kul att denna tråden är full av liv och förhoppningsvis även gravidmagar och bebisar snart. Själv fick jag en dotter för två år sen efter en insemination på Sellmer och funderar nu på att göra ett syskonförsök - det ligger en bra bit fram i tiden, minst ett år. Men det vore kul att få bolla med någon som också funderar på syskon. Och kul att få följa alla på vägen till att bli mamma.

Anna

• finskorpan
    2014 baby skrev 2015-04-13 21:37:36 följande:
    jag har en son på två år och nästa år ska jag till en klinik för syskonförsök

Vad kul med någon i samma situation! När har du tänkt börja? Vilken klinik är du på?

Jag tror jag ska börja i maj 2016 men det beror lite på jobbsituationen. Jag var på Sellmer förra gången och är mycket nöjd. Då tog det tre försök - hur många tog det för dig? Sellmer var bra tycker eftersom det ingick ett VUL för att se att ägget var bra.

Finns det någon lista på vilka som är aktiva i tråden?

Undrar lite om ni berättat för er omgivning och hur de reagerat. Jag var jättenervös men alla har tagit det jättebra, förutom min mamma som hade en ganska skum reaktion först men sedan dess har hon varit jättestöttande. Och då jobbar jag med ett ganska speciellt jobb där folk lägger sig i vad man gör på fritiden. :)

Lycka till alla!
  • finskorpan

De kollade innan inseminationen så att de såg att äggen var tillräckligt stort typ... Alltså, att ägglossning verkligen var på gång, om jag förstod det rätt. Första gången såg hon att jag hade två lika stora ägg på varje sida så hon sa att det fanns risk/chans att det blev tvillingar.

• finskorpan

Stort grattis Maralina!!!!

hope77: visst är det jobbigt när det inte fungerar! Jag längtar så otroligt nu men jag KAN verkligen börja med inseminationer förrän tidigast jan/feb 2016. Men jag har iaf laddat ner en app för att få koll på min cykel eftersom jag brukar vara ganska oregelbunden.

Men jag har en bra lärdom (tror jag) från förra gången. Då hade jag så bråttom iväg när jag väl fick plus på ÄL-stickan så jag tror jag åkte för tidigt. Den gången jag blev gravid kunde jag inte åka förrän kvällen efter och då blev det 36 timmar från testet till inseminationen - och det blev en liten tjej. Så det tänker jag försöka hålla mig till nästa försök också.

• finskorpan
    Iivi skrev 2015-04-19 12:53:45 följande:

Hej! Undrar om jag får hoppa in här. Jag håller på med syskonförsök. Blev gravid på första försöket i Danmark genom spermiedonation. Håller nu på med syskon vilket inte går så bra. Fyra ostimulerade försök hittills utan plus. Fick omslag i går, på clear blue sticka men negativt på en annan ägglossningstest som jag använder. Den blev positiv först idag. Jag vågar inte åka den här månaden för att jag är så rädd att det inte ska ta sig. Usch får sådan ångest när jag tänker på väntan innan testdag och besvikelsen som det innebär när det inte blir positivt. Funderar mer och mer på ivf...

Välkommen! Jag var aktiv här för ett par år sen då jag försökte för mitt första barn. Nu har jag en dotter som snart blir två och börjar planera för syskon. Hur gammal är ditt barn?  Och hur gammal är du?

Själv är jag snart 35 så jag räknar med att det kommer ta fler försök denna gång. Förra gången gjorde jag tre försök.

Väntan är det värsta!!! Vilken klinik är du på? För även om resan kostar så tyckte jag det var bra på Sellmer för då fick jag alltid göra VUL innan insemination så de såg om det var någon ide eller om ägget var för litet
  • finskorpan

Håller tummarna!

hope77 skrev 2015-05-04 13:38:22 följande:

Jaha... Då var mensen över. Hoppas att promille kuren har gjort att jag får ägglossning denna månad. Har bokat vul på måndag. Hoppas på insemination på torsdag, så slippa jag krånglar med jobbet, men även onsdag gå att lösa bara att kroppen är redo.

• finskorpan

Hej alla!

Jag såg precis på en sida att förslaget ligger att det ska bli lagligt med inseminationer för oss singlar i Sverige 1 juli 2015. Nån som vet något mer om detta? Som tänkt använda sig av det? Eller kör ni på med Danmark?

• finskorpan

Hej, ser att tråden är rätt stilla men skriver ändå en rad och ser om nån vill följas åt till ett plus. Jag hängde här för fem år sen och har nu en dotter som är 4,5 år. Har gjort tre syskonförsök men ännu inte lyckats. Denna gång har jag få en äl-spruta men de verkar inte ha blivit nåt nu heller, har visserligen inte bim förrän på lördag men har provat två cb early redan (testnarkoman) och har bara sett ett suuuuuuuuupertunt streck som jag mest tror jag inbillar mig och som jag sedan läst är jättevanligt på cb early utan att man är gravid. Men det får bli ETT försök till men sen tror jag att jag får ge upp. Som min mamma säger: Man kan bestämma sig att inte få barn men man inte bestämma att man ska få barn.

• finskorpan
    ekström86 skrev 2018-04-01 21:32:58 följande:

Denna tråd verkar ha dött ut men jag kör ändå...

Hade mitt första insemination vid RMC i Linköping som tyvärr inte tog sig..ska nu på fredag för undersökning av mina äggblåsor och förhoppningsvis sen insemination nummer 2. Tar både Letrozol och Ovitrelle.

Hoppas på riktigt plus denna gång! ????

Hej!
    Här är verkligen stillsamt men jag råkade precis surfa in idag. Som skrivet ovan så håller jag på med syskonförsök men har sen jag skrev sist bara kunnat göra ett försök (negativt) och sen inte haft någon ordentlig ägglossning. 

Nu har jag fått dubbel dos letrozol och hoppas på ett fint ägg på onsdag när jag ska till gyn.

Eftersom jag har barn redan så åker jag till danmark även denna gågnen. 

Spännande med försök - hoppas du inte behöver vänta länge på plus. Hur gammal är du? Jag fyller snart 38 så jag kanske får försöka i en evighet...
  • finskorpan
    Samba80 skrev 2018-04-02 19:08:24 följande:

Såg denna tråd nu! Är på mitt andra försök med insemination här i Sverige! Fyller 38 år i år och singel så klart! Inväntar nu BIM 12/4 och gravtest 14/4 (enligt kliniken). Förra vändan var man hysterisk, sjukt stressad och kände alla symptom som man möjligtvis kan känna. Intalar mig denna gång att inte stressa upp mig utan bara ta det lugnt, man kan ju tyvärr inte påverka resultatet! Hoppas på att följa er andra som försöker och hejar på er mot ett plus! :)

Hej och välkommen hit!

Spännande och jobbigt med väntan. Vart gör du inseminationen? Visst är det fantastiskt vad många omöjliga gravidsymtom man får typ direkt efter inseminationen. ????????

Jag ska på VUL på onsdag och hoppas på bra follikel. Blir mitt femte försök men utspritt på 1,5 år. Blev paus pga en man och sen har det tagit tid pga att jag inte har ägglossning varje månad.
Svar på tråden Vi singelkvinnor som ska vill bli gravida genom insemination!