Ingen fotbollsträning - inget tvspel?
Jag har läst på lite om detta då jag har en egen son som är 14år.
Normalt tröttnar barn/ungdomar på sina hobbies efter 6-7år, så började han spela fotboll när han var 6år är det helt normalt att han tröttnat nu.
Sen förändras barn/ungdomars intressen vid puberteten. Din son är 12 år och har troligen en hel del hormoner som snurrar i kroppen.
Straff och tvång fungerar i min erferenhet kontraproduktivt, så det slutade jag med för flera år sen. Det bästa är att prata med honom och komma överens om vad som gäller, att han själv inser att det finns ett problem och att han själv får vara med att ta beslut. Det blir också svårare för honom att skita i saker som han själv sagt att han skall sköta.
Fråga honom hur många timmar han tycker att det är vettigt att sitta vid datorn på en dag/vecka. Jag vet själv hur det är, man tänkte sätta sig en stund bara, men plötsligt har det gått fem timmar.. Dock visar forskning att ungdomar som spelar onlinespel med andra generellt blir bättre ledare, bättre på att samarbeta i grupp och dessutom ofta lär sig att kommunicera på andra språk, så spelandet är inte bara dåligt. Enligt min uppfattning ser jag hellre att min grabb sitter vid datorn än vid tvn.
Fråga honom om han tror att man mår bra av att inte motionera alls. Om han tror att otränade killar får ragg lättare etc. Det finns ju tusen bra anledningar till att unga killar skall motionera, försök välja argument som är relevanta för honom i hans verklighet.
Tänk efter noga vad du upplever som problem, och försök sen presentera det så att han själv tycker att hans beteende inte är så lyckat.
Sen bör ni ju ha lite generella husregler. Börjar man skolan 8 och skall sova sju timmar betyder det läggdags senast kl 24. Han måste ju också inse att skita i skolan inte finns på kartan. Jag satte mig ner med min grabb och gick igenom alla räkninar en månad så han fattar hur mycket det kostar att leva, sen jämförde vi löner för folk med olika utbildningar. Han insåg ganska snabbt att om han vill kunna ha ett vettigt hem och ha råd att göra saker han gillar måste han skaffa en bra utbildning och ett jobb.