Ingen fotbollsträning - inget tvspel?
Usch, idag blev det sådär dumt och jobbigt som man inte vill att det ska bli. Bråkigt och tjafsigt. Tolvårige sonen vägrade gå på fotbollsträningen, han har sista månaden kanske, sagt att han vill sluta. Detta är för mej så svårt att acceptera, han har alltid älskat fotbollen och han är en riktig talang. Det är dock på en rätt så kravlös och lättsam nivå han spelar, och vi föräldrar piskar absolut inte på, vi är nog mer de som frågar "var det kul?" än "hur gick det?". Vi tycker dock att det är väldigt roligt att hänga med på matcher och cuper, vi är ju ett gäng familjer nu som följts åt med våra pojkar under några år. Sonen har alltid stortrivts, alltid tyckt det är roligt att spela match. Sonens bonuspappa är med och tränar laget.
Däremot så tror jag att han tycker det är tråkigt nu under vintersäsongen när de bara tränar, inte spelar. Därför vill jag inte att han slutar nu. Jag vill att han väntar till sommaren, när det är som roligast, med cuper och sånt. Vill han ändå sluta då så är det ok, jag får försöka acceptera det.
En annan anledning till att jag inte vill att han ska sluta idrotta är att tv-spelandet tagit över alltmer av hans tid. Han sitter MÅNGA timmar instängd i sitt rum med gardinerna fördragna och lampan släckt och spelar spel, oftast krigsspel, online. Ibland har han sällskap av någon kompis, ibland spelar han själv. Det är svårt att kontrollera hur mycket han spelar, dels för att han är ensam hemma efter skolan ibland, dels för att det spelas hemma hos kompisarna. Vad jag vet dock är att när jag tvingar honom från spelet blir han arg, irriterad, rastlös, ledsen. Han har denna termin blivit alltmer skoltrött, somnar senare och senare om kvällarna, vill inte göra läxor alt gör de på fem minuter, vill inte följa pappa och åka slalom, säger ibland nej till kompisar för att få spela ifred osv.
Detta leder ju till att jag förstår att släpper han även fotbollen så har han ännu mer tid över att spela. Jag vill att han rör på sig och jag vill att han har gemenskapen med ett lag och det sociala som det innebär.
Därför så, i ett desperat försök att få honom att ändra sig, så sa jag i em, ingen fotboll - inget tv-spel! Och när han ändå stod på sig så plockade jag helt sonika bort PS3:t. Sonen blev jättearg, han har köpt det för egna pengar, men jag stod på mej, så nu är det undanstoppat. Och sonen är arg. Inte gick han på träningen heller.
Vet inte riktigt hur jag ska göra? Gjorde jag fel? Hur ska jag agera? Jag har försökt förklara allt detta för honom, att jag är orolig över hur mycket han spelar tvspel, och att jag vill att han har någon form av fysisk aktivitet för sig och att jag faktiskt tror att han gör ett misstag - han kommer sakna fotbollen i sommar. Men inget av detta går in tror jag. Kanske har jag fel? Kanske vet han bergsäkert att han inte vill spela?
Men är det egentligen så tokigt av mej att jag går in och hejdar tv-spelandet ett tag? Nu känns det ju som det blev ett straff för att han inte vill träna fotboll och det är ju en tokig konsekvens kanske....?
Några kloka människor med kloka tankar därute?