Inlägg från: örtagård |Visa alla inlägg
  • örtagård

Jag vill INTE amma :(

Jag älskar att amma MEN jag tycker absolut inte att man ska amma om man inte vill, särskilt inte om man dessutom är övertygad om att man inte vill. Det du behöver är ett välförankrat beslut i dig själv och din partner och ett självförtoende att stå emot tyckande och en god självkänsla och insikt i att det du gör är bra. Amning är inte föräldraskap.

Dock medför amning inte sämre ankytning mellan barn och pappa om man inte hakar upp sig på de allra första veckorna - tiden med barnet, vem som är hemma men framförallt engemanget är avgörande är min övertygelse men det är ot och en annan fråga - kunde bara inte låta bli .-). Men att han kommer kunna mata på natten och ta mer stunder med barnet kommer sannolikt gör ditt liv med en nyfödd rörligare utan barn då barnet kan få mat utan dig och det är ju en fördel om man vill det . Jag tar upp det mer för att du INTE på något sätt ska hålla på att motivera och legitimera ditt och din parnerts val. Det är helt OK som det är - du vill inte. Man måste inte och så är det.

Har du bestämt dig och förankrat ditt beslut i dig själv tror jag du kan lyckas flaskmata med glädje och harmoni utan att känna pådyvldade skuldkänslor .

Svar på tråden Jag vill INTE amma :(