• Tessu

Jag vill INTE amma :(

Kollade runt på forumet, ammning men hittade inte det jag var ute efter sådärför tänkte jag starta en nytt forum. Där det kommer handla om de människor som faktiskt inte vill amma! Dom flesta ammnings forum gick ut på att vilja amma. Men det finns faktiskt många människor som faktiskt inte vill av olika anledningar :(

Jag har vetat sen jag var yngre att jag inte vill amma. Och de tankarna finns fortfarande kvar än idag!
    Är gravid i vecka 10 & om allt går bra (vilket jag och sambon hoppas så är h*n beräknad 3 oktober)
    Att jag är gravid är verkligen underbart och jag ser fram i mot denna resa som jag ska få dela med min
    sambo som ser fram i mot detta lika mycket som jag. Men så kommer vi till detta med ammning, jag vill inte amma och jag kommer inte göra det heller.. Jag kan inte riktigt förklara varför, men det är iaf så jag känner!
    Men det verkar vara förbjudet och känna så. När jag berättat detta för några så har dom nästan ruskat på
    huvudet och sedan försökt övertalat mig. Men det spelar ingen roll, ingen kommer lyckas. Inte heller barnmorskan..

Jag känner flera tal som inte har kunnat umma el inte har velat och det har gått hur bra som helst. Barnet växer & mår bra ändå :) så varför blir det så stort hallå över det?! *hmm*

Och dessutom så kommer den blivande pappan få bättre kontakt med den lille. Som kommer kunna gå upp på nätterna och ge mat :)

Finns det någon där ute som INTE vill och INTE kommer amma?!

Amma - Nej tack!
  • Svar på tråden Jag vill INTE amma :(
  • SilverEmma

Avskyr att amma och har därför valt bort det. Men jag är inte intresserad av att bli medlem på ett nytt forum, trivs bra här. Det finns många trådar om flaskmatning härinne.

Fanny -09 & Elliot -10...våra älskade flickor!
  • BeccaStina

Vill du inte amma så ska du absolut inte göra det.

Ammningen fungerade inte för mig förra gången då jag inte trivdes med det, denna gången ska jag prova, ge det ett ärligt försök men fungerar det inte så tänker jag sluta med en gång.

beccastina.blogg.se - mamma till Theodore 080805
  • Pumpkin

Jag visste redan innan jag blev gravid att jag inte ville amma, och det har jag inte gjort heller. Kände ångest bara vid tanken på att amma och min bestämda uppfattning är att det är bättre för barnet med lugna och mysiga matstunder med flaska än att få mjölk ur en ångestfylld mammas bröst.

• örtagård

Jag älskar att amma MEN jag tycker absolut inte att man ska amma om man inte vill, särskilt inte om man dessutom är övertygad om att man inte vill. Det du behöver är ett välförankrat beslut i dig själv och din partner och ett självförtoende att stå emot tyckande och en god självkänsla och insikt i att det du gör är bra. Amning är inte föräldraskap.

Dock medför amning inte sämre ankytning mellan barn och pappa om man inte hakar upp sig på de allra första veckorna - tiden med barnet, vem som är hemma men framförallt engemanget är avgörande är min övertygelse men det är ot och en annan fråga - kunde bara inte låta bli .-). Men att han kommer kunna mata på natten och ta mer stunder med barnet kommer sannolikt gör ditt liv med en nyfödd rörligare utan barn då barnet kan få mat utan dig och det är ju en fördel om man vill det . Jag tar upp det mer för att du INTE på något sätt ska hålla på att motivera och legitimera ditt och din parnerts val. Det är helt OK som det är - du vill inte. Man måste inte och så är det.

Har du bestämt dig och förankrat ditt beslut i dig själv tror jag du kan lyckas flaskmata med glädje och harmoni utan att känna pådyvldade skuldkänslor .

• straw2008

Jag ammade inte heller mkt, flaska för oss betyder frihet. Min man kan ta babyn, vi kan dela på nätterna. Kompisars män kan knappt hålla sina barn för de bara gnäller. De barn som flaskmatas blir nöjda i 4-5h jämfört med de som ammas o typ ALLTID gnäller o grinar. O vilken otrolig kontakt man får genom att flaskmatas, snacka om att titta någon djuuupt i ögonen, det går ju inte då man ammar för barnet ska ju ligga med näsa o ögon in mot bröstet. Sen ycker jag inte heller det känns bra att en nyfödd ska behöva kämpa för maten, bättre med ett jämnt flöde än att behöva suga sig svettig.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Tessu

SilverEmma, Jag kollade nog inte runt så mycket på just falskmatnings forumet! utan mest om ammning och som sagt hittade inte mycket så därför startade jag ett nytt forum. Men det finns säkert många liknande forum för varje katogori.

Okej. Känns skönt & veta att det finns fler som inte vill amma :) trodde nästan att man var ensam om det :(
    Med unge nr 2 (i framtiden) då kanske jag ändra uppfattning men just nu tänker jag inte göra det. Kommer helhjärtat få flaskmatning och funka och framförallt njuta av första barnet :)

Vill inte amma :(
  • Tessu

BeccaStina, Nej det känns ju inte riktigt så bra att "tvinga" sig själv att amma bara för att följa trenden. Eftersom jag känner så starkt att jag inte vill så tror jag det bara kommer dyka upp problem :( så jag är glad för att det finns annan möjlighet som flaskmatning vilket jag tror kommer gå mycket bättre.

Senare i livet om jag skulle få barn nr 2 då kanske jag känner annat. Kanske blir sugen på att testa och amma och då kanske det känns bättre och kanske får det och funkar. Vem vet? men nuet är nu så jag ska ta vara på bebis tiden och mata den med flaska vilket jag tror kommer funka bra, om inte bättre...

• Tessu

Pumpkin, Vad härligt att det finns fler människor här ute i den stora världen som ressonerar som jag :) trodde nästan ett tag att jag var ensam och känna såhär :( även om jag innerst inne vet att så är inte fallet..
    Varför "tvinga" sig själv och amma när det finns sådan bra uppfinning som flaska? =) som jag tror i sin tu att
    det är mycket mysigare och kommer underlätta en hel del. Då sambon kan mata el någon annan annhörig!
    Nej tummen upp för detta =)

• Tessu

Örtagård, När jag har flera olika allternativ & välja imellan så brukar det ta en stund innan jag kan bestämma mig för vilket av det men detta med ammning har jag aldrig behövt välja eller fundera på särkillt länge genom att dom första tankarna dök upp som yngre då man egentligen inte hade så mycket koll på någonting med graviditet m.m men nu idag dyker fortfarande samma tanke upp. Jag vill INTE amma! Min sambo försökte fråga mig förut varför? men jag har inge bra svar. Eller kanske har jag det men är rädd för vad andra ska tycka? vad vet jag. .

Nej så jag tror det kommer bli så mycket bättre med flaskmatning. Slippa känna press på att få ut mjölk (om det inte kommer mycket) tvinga sig själv bara för att. Nej känns mer lättnad att flaska finns! för då kan man som sagt vad dela på matningen på nätter samt då kan även annhöriga ge mat om man skulle vara mitt uppe i något :0)
    självklart så går barnet i första hand, det är inte det jag menar men ibland händer saker som gör att man inte kan släppa det och då är det fint om någon annan kan ge mat :)

Oj nu sitter jag visst här och försvarar mig fullt ut om varför jag inte vill amma. Uups :$
    Det bara gick av farten...

Svar på tråden Jag vill INTE amma :(