Börjar bli riktigt orolig inför förlossningen som närmar sig
Jag har fött ett barn med kejsarsnitt och ett vaginalt och jag skulle aldrig välja bort en normal förlossning. Min man har en son sedan tidigare och han vägde 5340 g och var 58 cm lång när han föddes. Det gick fint det också, trots att det var hennes första. Jag trodde att vårt också skulle bli väldigt stort, men han vägde bara 3 kg.
Jag hade samma planer som du, att inte ta bedövning och så vidare. Men faktum är att först efter att jag fick epidural så fungerade min kropp på ett effektivt sätt. Jag kunde slappna av eftersom det inte längre gjorde så ont och därmed fokusera på det som är viktigt.
Efter förslossningen kände jag mig så stark och duktig att jag sa till min man att jag gärna gör det igen.
Jag var livrädd innan min vaginala förlossning och tittade på läskiga filmer av förlossningar på Youtube. Men det var bara en positiv upplevelse, smärtsam men det klarar man. Det klarar du.
Många kvinnor älskar att berätta om läskiga förlossningar, men faktum är att skulle det vara så hemskt skulle få göra om det igen. Lyssna på de som har positiva erfarenheter - de flesta med andra ord.