• Liljorna

Hur hade du reagerat om sjukvården sa....

Hur hade du reagerat om BVC hade sagt att ditt barn är sen i sin utveckling?? berätta den spontana reaktionen

ALTERNATIVT

Hur hade du reagerat om BVC hade sagt att ditt barn har en utvecklingsstörning? berätta den spontana reaktione.

Ser ni likheter mellan dessa två termer eller är den för Er olika?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 17:40
    anledningen till att jag frågar är att jag misstänkte starkt redan vid fem månader att mitt barn hade någon form av utvecklingsstörning. dock insisterade man säga sen i utvecklingen fram tills 1år kontrollen och plötsligt hette det utvecklingsstörning. Detta har att djupa spår i mig då man inte vilje säga något överhuvudtaget förens efter ett 1år kontrollen och i dag har mitt barn diagnostiserad utvecklingsstörning.
    Jag funderar på varför man inte velat använda utvecklingsstörning utan hela tiden sagt sen utvecklings, trots att jag själv uppmanade dem och bad att de skulle undersöka barnet för just utvecklingsstörning.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-03 22:03
    Barnet är idag 2,5 år och har konstaterad muskelförslappelse , utvecklingsstörning och tydliga autistiska drag. Orsaksdiagnos är okänd.

• Svar på tråden Hur hade du reagerat om sjukvården sa....
  • varfördåför

sen i utveckligen hade jag inte reagerat på alls, då förutsätter jag att de kommer igen, det kan ju lika gärna vara fysiskt som psykiskt.

utvecklingsstörning hade jag reagerat på och frågat på vilken grund hon trodde det och hur vi går vidare nu.

Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • Villimey

Vem är BVC? Läkare, psykolog, sjuksköterska?

• rajtantajtan500511

Hade BVC sagt att min dotter var sen hade jag inte reagerat alls förutom att jag hade blivit irriterad eftersom hon inte är sen. 

Hade BVC sagt att hon hade en utvecklignsstörning hade jag frågat vad hon baserade uttalandet på eftersom miina barn verkar friska. Sedan hade jag nog tyckt att sköterskan var konstig och bytt BVC. Nu är dock min lilla 8 månader och jag känner att jag inte vill ropa hej förrens jag kommit över ån, att hon är drygt ett år förrens man börjar titta på sådant, men hade någon sagt att min stora som är 2 har en utvecklingsstörning hade jag ifrågasatt BVC kompetens.

Termerna är helt olika för mig, eftersom sen inte behöver betyda mer än just sen. Utvecklingsstörning är ju betydligt mer och sen kan ju vara en indikator på att allt kanske inte är rätt så att säga.

Men det känns som om det inte riktigt det svaret du fiskar efter.

Om vi ponerar att min dotter hade varit sen så hade jag ju givetvis varit orolig. En bra BVC säger ju inte så om det verkligen inte förhöll sig så att hon verkligen var sen. Hade BVC sagt att de misstänkte en utvecklingsstörning och dottern var sen i utvecklingen så hade jag ställt en rad följdfrågor och frågat bland annat vad för typ av utvecklingsstörning, vad finns det för hjälp och stöttning att få, vad kan jag göra för mitt barn för att underlätta o.s.v.

Var det något sådant svar du var ute efter?

• Liljorna
    Villimey skrev 2011-03-03 14:26:49 följande:
    Vem är BVC? Läkare, psykolog, sjuksköterska?
    BVC är sjuksköterska och läkare. :D
    dvs att det bekräftas på bägge nivåerna.

Med bägge alternativen.
  • knäppisen

jag gissar att de (i båda fallen) bara bekräftar något som jag som förälder redan uppmärksammat så jag antar att jag frågar hur vi går vidare nu och vilken hjälp vi kan få. 

• Liljorna
    knäppisen skrev 2011-03-03 16:18:08 följande:
    jag gissar att de (i båda fallen) bara bekräftar något som jag som förälder redan uppmärksammat så jag antar att jag frågar hur vi går vidare nu och vilken hjälp vi kan få. 
    ja precis, dock är jag mer ute efter reaktionen kring orden...
    för till exempel för mig är inte utvecklingsstörning och sen utveckling inte samma sak.
    och jag undrar hur ni reagerar kring dessa termer. om det gällde era barn. ;)
  • Liljorna
    xylifon skrev 2011-03-03 14:25:07 följande:
    sen i utveckligen hade jag inte reagerat på alls, då förutsätter jag att de kommer igen, det kan ju lika gärna vara fysiskt som psykiskt.

utvecklingsstörning hade jag reagerat på och frågat på vilken grund hon trodde det och hur vi går vidare nu.
    okej, ja för mig känns det också på detviset och därför känns det som att man inte kan använda dem som synonymer eller liknande ord.
  • jagäraf

Naturligtvis är sen i utveckling och utvecklingsstörning inte alls samma sak. Det hörs ju bl a på själva uttrycken. Sen i utvecklingen är ju något barnet med största sannolikhet tar igen medan utvecklingsstörning är en form av defekt/skada.

Någon av mina barn har säkert varit sen i utvecklingen - bl a gick min första dotter inte förrän hon var 14 månader (inte särskilt sent, jag vet) och visst hade jag blivit lite ledsen om bvc påpekat detta. Hade de däremot sagt att mitt barn haft en utvecklingsstörning hade jag blivit helt bestört och hela mitt liv hade kastats över ända.

• varfördåför
    Liljorna skrev 2011-03-03 17:34:12 följande:
    okej, ja för mig känns det också på detviset och därför känns det som att man inte kan använda dem som synonymer eller liknande ord.
    min son nr två gick inte på ett och ett halvtårkontrollen och vi fick åka upp på barn för att kolla så att han inte hade något fel i höfterna medansjag var helt säker på att han abra var "sen i utveckligen" eller tom lat

hade dom dock regerat på att han tex inte kunde stapla klossar eller något annat och att de trodde att det berodde på "begåvningen" och inte motoriken och att de velat att jag skulle träffa någon på barn för att utreda om han hade en utvecklingsstörning så hade jag reagerat mer, det är ju ändå något gansska stort och omvälvande.

Jag tycker att det är konstigt att de inte har gett dig stöd och tagit dig på allvar, de kunde ju tex ha sagt att "vi använder inte ordet utvecklingstörd i dethär skedet, barnet är för litet och vi kan inte säga något säkert innan ett års ålder" eller något liknande. men iaf bekräfta dig på något vis så att du vetat att de tog dig på allvar.
    Alvin, Ilon, Douglas och Junie
  • Liljorna
    jagäraf skrev 2011-03-03 17:35:05 följande:
    Naturligtvis är sen i utveckling och utvecklingsstörning inte alls samma sak. Det hörs ju bl a på själva uttrycken. Sen i utvecklingen är ju något barnet med största sannolikhet tar igen medan utvecklingsstörning är en form av defekt/skada.

Någon av mina barn har säkert varit sen i utvecklingen - bl a gick min första dotter inte förrän hon var 14 månader (inte särskilt sent, jag vet) och visst hade jag blivit lite ledsen om bvc påpekat detta. Hade de däremot sagt att mitt barn haft en utvecklingsstörning hade jag blivit helt bestört och hela mitt liv hade kastats över ända.
    Ja, jag instämmer helt...
    det är inte samma och det är tydligt att det inte rörde sig om en sen utveckling utan en utvecklingsstörning.
    Dock insisterade bvc läkaren på att kalla det sen utveckling fram till 1 år... och när jag pratade med henne sa hon att det var samma sak, men att det är olika ord och att de menar samma sak... men det är ju inte det.
Svar på tråden Hur hade du reagerat om sjukvården sa....