Inlägg från: realist |Visa alla inlägg
  • realist

Vad är det för fel på mig?

"Kristallsjukan" brukar gå att åtgärda ganska omgående genom manövrar som kallas gör Epleys eller Semonts.
    Genom att flytta huvudet i ett särskilt rörelsemönster använder man sig av tyngdlagen för att flytta tillbaka de lösa kristallerna från båggången till hinnsäcken där de ska vara.
    En del patienter kan lära sig att göra de här rörelserna på egen hand, men i början brukar man bli väldigt yr av dem och därför är det bäst att göra det under uppsikt av läkare. 

Har du något att säga mig? Ta det i GB eller inbox. Det finns inga garantier för att jag återkommer till tråden!
  • realist
    Lick it up skrev 2011-03-03 10:04:07 följande:
    Ja jag vågar inte göra sånt själv, På akuten igår gjorde läkaren några övningar med mitt huvud, han skakade åt sidorna fort så jag trode han försökte knäcka nacken på mig sen fick jag lägga mig ned med snett huvud och sen fort upp. MYCKET obehagligt
    Då var det de här manövrarna han gjorde. Det är inte alls trevligt att bli utsatt för det, men så många som 80-90% av patienter med yrsel blir hjälpta av de här rörelseövningarna.
Svar på tråden Vad är det för fel på mig?