Gunnell skrev 2011-03-03 09:35:34 följande:
Du, det handlar inte om att vi lärare inte VÅGAR ställa krav. Men begriper du hur jobbigt det är när man har 4-5 lektioner varje dag och man ska börja med att ta en kvarts diskussion varje lektion om elevernas mössor, tuggummin och skit? Jag är glad om de lyssnar och LÄR sig något.
Det är kanske ni föräldrar som ska VÅGA berätta för era ungar hur man uppför sig. Vi lärare ska fasiken inte behöva uppfostra era odrägliga tonåringar. Jag berättar gärna för eleverna EN gång hur man uppfattas om man har keps på sig tex på en arbetsintervju. Om eleven sedan inte tror mig/bryr sig så är det under min värdighet som pedagog att tjata på eleverna som nån jäkla morsa.
Jag tycker faktiskt att det är sorgligt att föräldrar inte har lärt sina nästan vuxna barn att man inte har ytterkläder på sig inomhus. Men visst, lägg ansvaret på era barns lärare, det är väl bekvämast så - som vanligt.
Jag är pedagog - inte alla elevers morsa. Att lära era tonåringar hur man uppför sig får ni göra själva. Men tyvärr så är utvecklingssamtalen ofta en tråkig aha-upplevelse. Elever som beter sig allmänt otrevligt/ohyffsat har oftast likadana föräldrar. Och föräldrar till bortskämda skitungar har ofta föräldrar som lägger allt ansvar vad de gäller uppfostran på skolan.
Tack!!!
Väldigt bra sagt!
Det är helt ok att tycka att det ser illa ut, men precis som du så tycker jag isf att det är en sak för föräldrarna att härja om och inte lärarna. Ska lärarna även sätta en vakt i matsalen som ser till att alla elever går fram till en mattant och tackar för maten??
Och det där med arbetsintervjuer... är man motiverad att få ett jobb, vilket de flesta är, så bör ungdomen då och om inte förr ta till sig att mössan lär lämnas hemma. Skolans tjat i frågan lär göra varken fårn eller till. Enda resultatet är att man lägger lektionstid på en meningslös strid.