Inlägg från: Pallas |Visa alla inlägg
  • Pallas

Kampen om mössans vara eller inte vara!

Blir lite lack över att se att ämnet fortfarande är på tapeten. Det där "mössförbudet" är det i särklass mest muppiga någonsin. Jag har sedan jag började lekis inte hör ETT enda argument som håller. Om man försöker bränna krut på att övertyga ungdomar om varför något är bra, så bör man ha bombsäkra argument. Det duger inte med argument som kan smulas sönder av att en katt går förbi. Det är därför diskussionen fortfarande förekommer.

• Pallas
    MintMint skrev 2011-03-03 10:45:56 följande:
    Du ser inte att det är ett problem att "Kalle" sitter längst bak i klassrummet och gömmer sig i sin keps och sin luva? Där du inte har en aning om "Kalle" lyssnar på dig eller inte.
    Det är klart att det är ett problem att du inte vet om Kalle lyssnar, men det är inte mössan/luvan som är problemet.
  • Pallas
    Ginny skrev 2011-03-04 10:29:11 följande:

Om föräldrarna lärde sina barn att man inte har huvudbonad på sig inomhus så skulle vi lärare inte behöva lägga någon tid på det alls.

Men varför skulle vi göra det, när det uppenbarligen inte går att ta fram ett enda riktigt övertygande argument på 20 år? Jag kan inte komma på något, faktiskt. Visst kan huvudbonaden innebära att folk gömmer sig bakom den, men det är inte mössan som är huvudproblemet. Jag tror inte på symptomborttagande i det här fallet.
  • Pallas
    Anna Paulita skrev 2011-03-04 10:46:06 följande:
    Men varför undrar jag ännu? Alla säger att det är fel och respektlöst men ingen säger varför det är fel och respektlöst. Vet någon ens varför man inte "får" ha mössa på sig inomhus?
    Kan det vara ett kyrkligt påbud?
  • Pallas
    JAG är BÄST skrev 2011-03-05 18:36:30 följande:
    Rätta mig om jag har fel här. Men tillhör inte "slöjan" till deras religion?
    Inte fan tillhör en stickad mössa el keps till en religion
    Tja, det beror väl på hur man uttrycker "förbudet". Många försker hävda att "man har inte huvudbonad på sig inomhus", och då har man givetvis även klumpat in religiösa huvudbonader även om det inte var tanken. Det är sådana argument som gör att det här fortfarande är en diskussion öht.
Svar på tråden Kampen om mössans vara eller inte vara!