Johanna 85 skrev 2011-04-01 20:04:53 följande:
mimsan- haha jag chock fick vi, det känns faktiskt bra just nu. Men är nervös att det ska sättas igång typ dagen före snitt och barnet är megastort =P men just nu har vi inget datum. Men väger bebis 5kg om två veckor så kommer jag inte sätta min fot utanför sjukhuset innan jag fått ett datum för kejsarsnitt. Då känner jag att det inte finns tid för flumsnack. Förstår att de inte kan säga nu eftersom dessa två veckor fram kommer vara en hel del avgörande om det händer fort efter det TUL eller någon vecka efter det. Men på läkaren verka det som att de snittar gärna inte innan vecka 37 och att
efter vecka 38 så förbereder sig kroppen på förlossning och blir mer resistent mot insulin och då kan bebis växa ännu mer. Det gäller att stå på sig för vad man VILL själv!
Vad lustigt! Min läkare sade precis tvärt om! Han sa att man kanske kan få sänka insulin-doserna lite eftersom kroppen kan bli känsligare mot insulin längre fram mot förlossningsdags. Eller så missuppfattade jag honom totalt (inte helt omöjligt det heller

)
Vad jag har hört tidigare så snittar de väl helst omkring vecka 38 i de fall när planerat snitt är aktuellt. Men det kanske är olika från län till län, och så klart anledningen till snittet.
BeanGirl skrev 2011-04-01 20:27:14 följande:
Än så länge är det bara kostbehandling, ska träffa diabetesläkaren på onsdag så vi får väl se vad de säger. Idag fuskade jag rejält för första gången sedan jag fick diagnosen och kalasade på våfflor som mamma bjöd på. Inte bra men GUD så gott! *ler*
Detta är mitt tredje barn och jag har en väldigt kräsen familj, den ena äter inte det och den andra vill inte ha det så ofta slutar det med att jag lagar 4 olika rätter för att alla ska få vad de vill ha...*sucka* Maken är underviktig och behöver rejäl mat och han ratar grönsaker direkt och jag är lite emot att ge barnen "light-saker" så jag antar att det får vara ett jäkla sjå med maten ett tag framöver.
Det jag saknar allra allra mest är dock kanelbullar som jag älskar över allt annat. Det hjälper ju inte att det bakas varje morgon på mitt jobb och att doften går in överallt!!!
Då håller vi tummarna för dig på onsdag!!
Jag tycker bara att det är klokt av dig att fuska ibland - som sagt, man behöver få fuska liiite ibland för att orka.
Jag har fått för mig att diabeteskost är nästan lite som LCHF - fast det säger jag utan att vara påläst! Men typ att man minskar på mat/ produkter med mycket stärkelse som klibbigt ris, pasta och mjöl, och äter lite mer typ kött och grönsaker. Är det några särskilda "light-saker" du tänker på?
Kanelbullar lät inte dumt! Och det är ju nästan omöjligt att motstå när man känner doften!!
Just nu är jag sugen på typ allt! Har legat däckad hela helgen i magsjuka, och nu börjar jag känna mig som en människa igen... Och så är jag galet sugen på kanelbullar, glass, hallon, jordgubbar, nutella, chips, apelsiner, coca cola, lakrits, kina-puffar och säkert tusen andra saker som jag inte kommer på just nu!