D 1980 skrev 2011-03-23 11:05:10 följande:
Jag är så glad att jag hittade den här tråden! Är i v35+5 (BF 21 april) och fick för ca tre veckor sen veta att jag har graviditetsdiabetes. Har sen en vecka tillbaka fått ta insulinsprutor morgon och kväll samt sticka mig i fingret för att mäta blodsocker före och efter varje måltid. Igår var jag på TUL och det visade sig att bebisen är 24% större än normalt, väger för tillfället 3,4kg. Jag har den senaste veckan varken kunnat sova eller äta eftersom magen har vuxit något enormt. Jag är inte så stor heller i övrigt så folk frågar om jag har gått över tiden.
De har ökat min insulindos nu samt att jag får ta sprutor till varje måltid istället. Känns inte alls kul att sticka mig själv i magen eftersom den är så spänd och jag är otroligt nålrädd. Idag ska jag träffa en dietist och från nästa vecka går jag på kontroller 2ggr i veckan samt ska få göra fler TUL. Igår grät jag bara hela dagen eftersom jag blev så chockad över beskedet och de ville inte diskutera varken kejsarsnitt eller igångsättning. Tyckte att vi skulle vänta med det, vet inte om de ville att jag skulle smälta allting först. Bor i Sthlm förresten och går på Danderyds sjukhus.
Har en son som är född -08 och då hade jag inte höga blodsockervärden, däremot föddes han med njurproblem och har blivit av med en njure nu då. Han mår bra idag men det känns orättvist att det ska bli fel den här gången också. När han föddes vägde han 2,7kg (kom i v36+2) så det är lite skillnad nu.
Jag känner mig lättad när jag har läst era berättelser iaf. Ibland känner man sig så himla ensam, nu känner jag mig mycket lugnare än igår! Igår ville jag bara ha kejsarsnitt eller bli igångsatt tidigare men nu känner jag inte alls så när jag läser vad ni har skrivit.
Undrar om det är normalt att man går över tiden eller hela tiden ut när man har ett barn som är större än normalt? Tyckte att jag läste någonstans att barnet utsöndrar något hormon när det har för lite plats i magen som startar förlossningen. Kanske ska springa maraton varje dag nu och se om det händer något

Hej och välkommen! Kul att du hittat hit! Ja här tjötar vi om våra sprutor och TUL och allt annat som hör till! Vi är ju inga experter, utan det är lite mer "en blind leder en blind". Men det är alltid skönt att få skriva av sig lite och jämföra erfarenheter.
Jag förstår att du känner dig smått panikslagen! Jag är också nål-fobiker, så man var ju allt annat än glad när man fick instruktioner om sprutor! Jag tar sprutor i magen före varje måltid, och på skinkan till natten, så det blir några stick om dagen, men nu tycker jag att det faktiskt går ganska bra. Jag försöker att inte tänka så mycket på det, utan bara göra. Man får trösta sig med att det i de allra flesta fallen går över efter förlossningen, så de veckorna som är kvar tills dess överlever jag att sticka mig själv. Trots allt är det ju både för min och bebisens skull. Plus vem vet, jag kanske kommer över min nålfobi på köpet?! *hoppas*
Jag har också funderat lite över det där med att sticka sig i den spända magen, så jag frågade lite om det sist jag var uppe hos läkaren, och de sa att så länge man bara kan få tag i ett litet hudveck så ska det vara lugnt att sticka. Man bör inte sticka in nålen rakt i magen, utan man får försöka göra ett litet veck. Då ska det inte vara nån risk för att sticka bebisen eller andra vitala saker. Jag såg framför mig hur jag lyckades punktera livmodern och en vattenstråle som typ stod ut från magen! haha!!
Det var nog klokt av dina läkare att dom inte ville diskutera förlossningen direkt, man har så mycket annat att smälta. Vad min läkare (går på Ackis i Uppsala) har sagt är att dom inte låter kvinnor med grav.diabetes gå över tiden i och med att det blir större risk för komplikationer. Så jag som är beräknad till 6:e maj har det datumet lite som "garanterat sista leverans-datum".
Varför föddes din son tidigare? Blev du igångsatt eller startade det spontant? Jag förstår att det måste kännas sjukt orättvist att det är något med den här graviditeten också! Min förra graviditet 2008 så hade jag bra sockervärden, men mitt blodtryck var för högt så då fick jag gå på kontroller på det. Aldrig får man vara glad!!!
Skulle gärna hänga på ett maraton, men jag har så grym foglossning till och från, så jag vet inte om det är fullt genomförbart.. Kanske kan vagga ner till vårdcentralen och knycka en rullator så kan jag hänga efter dig i spåret?