• Emmy22

Skidutflykt där hälften får gå?

Förra veckan arragerades en skidutflykt med längdåkningsskidor i min sons klass, han är 7 år. Dom som ej hade skidor skulle då få gå istället tillsammans med en hjälpfröken dom har i klassen och få prova på att åka lite skidor om någon ville låna ut.

Min son och ca 10 till hade inga skidor. Min son var jätteledsen och tyckte det var mycket orättvist att han skulle få gå medans dom andra fick åka. Jag kan bara hålla med honom.

Anledningen att vi inte har skidor till honom är att han aldrig velat haft några och ingen av oss i familjen är några skidåkare. Att jag ska köpa skidor, pjäxor, stavar för EN dag känns som en onödig kostnad även om jag har råd så finns det nog många som inte har det.

För mig känns det diskriminerande och förnedrande, antingen åker alla eller ingen! Jag tycker det här var helt fruktansvärt av skolan, överreagerar jag eller är det ok?

Kan tillägga att min son blev sjuk så han var inte ens med på skidturen eller som för honom då hade blivit en promenad.

Får man göra så här i skolan??

• Svar på tråden Skidutflykt där hälften får gå?
  • Saaaraa

Märkligt... när vi hade sådana aktiviteter i skolan när jag var liten fanns det alltid ett alternativ, typ skridskoåkning eller stjärtlappsåkning för de som inte hade utrustning till skidor.

M 071208. H 100227. Bebis BF aug/sept.<3
  • strojes

Jag tycker att skolan borde arrangerat något alternativ för de utan skidor som Saaraa nämnde, pulka, skridskor eller något sådant.
    Annars kostar inte begagnade grejer så mycket. Och om man köper skidor med kabelbindning så går de flesta vanliga vinterkängerna utmärkt att använda istället för pjäxor.

Starta din egen medlemsgrupp. www.familjeliv.se/Start/1.1093405
  • Emmy22

Ibland har dom så man får välja pulka, skridskor, stjärtlapp vid uteaktiviteter och det är ju helt ok. Det här var ju en gemensam skidtur för hela klassen och alternativet var att gå för dom som saknade skidor.

Det skulle inte heller vara så lätt att med så kort varsel få fram begagnade skidor att köpa heller.

Nyhetsbrevet om skidtur kom på fredagen, på måndagen skulle barnen meddela om dom hade skidor eller ej, onsdag skidtur.

Det "billigaste" skidorna jag hittade med pjäxa, stavar i rätt str för min son kostade 750:- begagnat, inte speciellt billigt.

Jag tycker det var mycket fult gjort av skolan, en gemensam aktivitet ska ju alla kunna delta i Rynkar på näsan

• smurfan73

Jag hade inte tyckt att det var okej. Svårt ändå att veta vad som är rätt o fel i en sån här fråga. Men snacka om orättvist. Jag äger inga skidor, inte min dotter heller. Skulle aldrig ha råd att köpa, eller ens vilja köpa, för en dag. Nä, det var väldigt orättvist mot de andra barnen. De borde få åka skridskor istäälet kanske, eller något annat, men GÅ.... Nä, fy.

• Elli47

När jag gick skola så fanns det annat att göra om man inte hade/ville/kunde åka skidor. Numera har lågstadieskolan egna skidor så det räcker till de flesta barn, så mina barn har aldrig haft med egna, de har inte ens egna skidor då intresset inte finns... Ser inte nån anledning att köpa skidor heller till barn som använder dem 5 ggr per år på gympan i skolan.

• smurfan73

Alltså, bara för att förtydliga. Jag menar att skolan då borde stå för skridskouthyrning. Det är ju lättare att hyra skridskor än skidor tex. Jag menar inte att alla kanske har skridskor hemma heller.

• neelliee

Du överreagerar som kallar det "diskriminerande" och "förnedrande".

Däremot kan det ju kännas tråkigt och lite orättvist, det håller jag med om. Jag hade önslat fler alternativ för de som inte hade skidor. Men sådana växlar som dras på här känns väldigt överdrivna.
    Ibland ordnar skolan skridskodagar, ibland cykelutflykter och alltid är det några som saknar utrustning. Det är trist för de barnen, men man måste ju samtidigt lära sina barn att hantera sådana känslor... allt i livet är inte helt rättvist. Och skolan kan inte sponsra ALLT (på vår skola har vi knappt råd med det NÖDVÄNDIGA typ vikarier om en lärare är sjuk).

Det blir ju väldigt tråkigt om skolan inte ska kunna göra något mer än gå på promenad, eftersom det alltid är någon som saknar något (alla har inte pulka heller) men man kunde ju önksa och be om fler alternativ nästa gång. Fast samtidigt är det vi vuxna som sätter ribban för vad barnen tycker är tråkigt.. en promenad KAN vara hur mysig som helst, med matsäck, en annorlunda promenadväg (pulsa i snön i skogen, ta med fågelmat, gå till brandstationen och titta på bilarna...)

• Emmy22
    neelliee skrev 2011-03-13 06:51:19 följande:
    Du överreagerar som kallar det "diskriminerande" och "förnedrande".

Däremot kan det ju kännas tråkigt och lite orättvist, det håller jag med om. Jag hade önslat fler alternativ för de som inte hade skidor. Men sådana växlar som dras på här känns väldigt överdrivna.
    Ibland ordnar skolan skridskodagar, ibland cykelutflykter och alltid är det några som saknar utrustning. Det är trist för de barnen, men man måste ju samtidigt lära sina barn att hantera sådana känslor... allt i livet är inte helt rättvist. Och skolan kan inte sponsra ALLT (på vår skola har vi knappt råd med det NÖDVÄNDIGA typ vikarier om en lärare är sjuk).

Det blir ju väldigt tråkigt om skolan inte ska kunna göra något mer än gå på promenad, eftersom det alltid är någon som saknar något (alla har inte pulka heller) men man kunde ju önksa och be om fler alternativ nästa gång. Fast samtidigt är det vi vuxna som sätter ribban för vad barnen tycker är tråkigt.. en promenad KAN vara hur mysig som helst, med matsäck, en annorlunda promenadväg (pulsa i snön i skogen, ta med fågelmat, gå till brandstationen och titta på bilarna...)
    En gemensam aktivitet är väl vad det låter, gemensam? Jag har inte bett skolan betala skidor åt min son. Och jag tycker det är diskriminerande mot dom barn som inte har, dom föräldrar som inte har råd med dyr utrustning. Finns massa kul man kan göra i skolan tillsammans utan att man måste betala extra och dom som inte har råd får titta på!

Pulka tror jag dom flesta har, även badkläder och gympakläder.

Jag ifrågasätter även en skidtur på nästan 5km för ett barn som aldrig stått på ett par skidor förr?

Nej jag tycker inte det här är ok av skolan, gemenskap är inte att vissa får åka andra titta på. Utanförskap får barn uppleva ändå och lära sig hantera utan att skolan ska stå för den.
  • neelliee
    Emmy22 skrev 2011-03-13 07:24:20 följande:
    En gemensam aktivitet är väl vad det låter, gemensam? Jag har inte bett skolan betala skidor åt min son. Och jag tycker det är diskriminerande mot dom barn som inte har, dom föräldrar som inte har råd med dyr utrustning. Finns massa kul man kan göra i skolan tillsammans utan att man måste betala extra och dom som inte har råd får titta på!

Pulka tror jag dom flesta har, även badkläder och gympakläder.

Jag ifrågasätter även en skidtur på nästan 5km för ett barn som aldrig stått på ett par skidor förr?

Nej jag tycker inte det här är ok av skolan, gemenskap är inte att vissa får åka andra titta på. Utanförskap får barn uppleva ändå och lära sig hantera utan att skolan ska stå för den.
    Men du skrev ju i din rubrik att hälften fick gå? Hade det varit 2 barn som saknade skidor hade jag hållit med om att det varit utpekande, men är det närmare 10 eller fler i en klass är det ju en stor skara. Då kan jag inte kalla det diskriminerande. Tvärt om kanske skolpersonalen kan ha resonerat som så att eftersom så många saknar skidor så är det okej att ha en skiddag - de utan skidor kanske blir nästan lika många som de med skidor och då pekar ju ingen ut egentligen. Jag skulle inte resonera så själv, det är en tanke bara.

Däremot håller jag som sagt med om att det låter trist och att det borde funnits ett alternativ för de barn som saknar skidor, men steget därifrån till _diskriminerande_ och _förnedrande_ är välditgt stort. I min värld i alla fall.
  • Sar

Jag trodde faktiskt att skridsko- samt längdskidåkning var i det närmaste obligatoriskt vintertid på gymnastikundervisningen?

En snabb koll på blocket visade längdskidor med pjäxor för 250 kr med det är väl olika i olika områden.

Svar på tråden Skidutflykt där hälften får gå?