Inlägg från: feministbrud |Visa alla inlägg
  • feministbrud

Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?

Jag har inte röstat. Jag tycker så klart att männsikor får göra som de vill. Men jag vill däremot inte uppmuntra follk att inte jobba.

• feministbrud
    Lufsan skrev 2011-02-25 00:07:58 följande:
    Där har du rätt! Nu var det jag skrev inte riktigt genomtänkt märkte jag. 
    Jag håller såklart med.

Men om man ska prata om att kvinnan/mannen har en form av rättighet att få välja (vara hemma eller inte). Så borde inte denna rättighet bara kunna utnytjas av vissa som tjänar mer.
    Man kan se det som om det ska vara okej för en del att vara hemma (då de som har de ekonomiska förutsättningarna) så skapas det större klyftor i samhället.
    Då de "rikas" barn får bättre omsorg av föräldrarna, och det då skulle kunna ge dem bättre förutsättningar att klara skolan bättre, som exempel.
    Har inte alla rätt till det då?

Eller är jag helt ute och cyklar? 
    Livet är inte rättvist. De som har råd behöver inte jobba. Vi andra måste det för att överleva. Jag tycker att det är bra att samhället sponsrar barnomsorg. Det är en viktig jämställdhetsreform så att båda föräldrarna kan jobba medan barnen är små.

Men att ge vårdnadsbidrag mosvarande dagiskostnader är ju att istället för att sponsra så att fler folk jobbar, så sponsrar man folk för att inte jobba. Det är inte samma sak och jag tycker absolut inte vi ska sponsra hemmafruar. Det är att gå tillbaka 60 år i tiden.
  • feministbrud
    Bambusa skrev 2011-02-25 13:22:44 följande:
    fast å andra sidan gäller de biraget bara tills barnet är 3 år, och då medans den föräldern är hemma med sitt barn kan nån annan få jobba, för de finns många som söker jobb men inte får nått.. och får ner dagisgrupperna som är så stora,och bristen på nya platser skulle minska med.. upp till 3 år har barnen de bäst hemma men såklart ska dom få träffa andra barn, men dom har inget behov av dagis när dom är så pass små..
    jag vet inte så jätte koll på just kraven för de bidraget eftersom vi ändå inte kan få de i min kommun annars har ja sökt de..
    Vem har sagt att barnen har det bäst hemma upp till tre år?
Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?