• aussie

Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?

som vanligt ingen som inkluderar ensamstående föräldrar som är det på heltid, dygnet runt, år ut och år in...

jag måste både ta hand om mitt barn på heltid och vara ensamförsörjare. Mitt val, ja, ville hellre skiljas. Men tänker ändå nånstans att det är på tok för mycket att både jobba och ha barn. fattar öht inte stigmatiseringen kring att vilja vara hemma med barn på heltid. Det hade jag varit om det hade gått ihop ekonomiskt.
    Jag anser mig vara feminist med en sådan självklarhet att jag inte känner mig malplacerad att fortfarande säga att barn och att sköta hem och vardagssysslor ÄR ett heltidsjobb, som man lägger mer än 40 timmar i veckan på som förälder. Att jobba är för mig inget självändamål. Jag jobbar för att kunna ha råd att leva, jag lever inte för att kunna jobba. Det betyder inte att jag förespråkar hemmafrurollen med cup cakes och det perfekta hemmet. Att knyta samman önskan om att kunna överleva utan att jobba heltid när man har småbarn med en slags helt verklighetsfrämmande (medial) lyxhustru-trend är bara larvigt, anser jag. Det ger fel signaler.

Jag tror dessutom att skulle man ha den ekonomiska grundtryggheten att kunna vara hemma med barnen växer en ny jobbmarknad upp med jobba från-hemmet-entreprenörskap. Föräldrar skulle sätta villkoren för hur deras jobb bör se ut, inte arbetsgivare. Att ge social grundtrygghet där det finns barn med i bilden måste helt klart bli viktigare. Får jag det, kommer jag kunna skriva den där boken, starta det där företaget, etc. etc. Men jag skulle göra det på MINA villkor, utifrån barnets behov av mig. Jag skulle flexa. Som det ser ut nu är det bara förunnat kvinnor som gift sig med en karl som har någotsånär välbeställt.

Det där med att måsta arbeta 40 timmars veckor, annars är man bakåtsträvare, köper jag inte. Alls. Hur kan det vara bakåtsträvande att inse att det finns fler ensamstående föräldrar nu än för 60 år sedan, och att de aldrig får den där chansen att läsa på distans/vidareutveckla sig medan barnen är små, i sin egen takt, medan de tar hand om barn?

• aussie

...eller ja, det är just vad jag gör (pluggar vidare heltid/jobbar heltid/barn på heltid, fast ensamstående), men jag går verkligen på knäna...och nu råkar jag vara slitstark och seg av mig, men kan ju inte räkna med att alla pallar det...

Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?