• QueenK

Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?

Jag tycker självklart att alla har rätt att välja hur de vill leva sina liv. Vill man vara hemmafru eller hemmaman så varsegod liksom. Men det jag inte förstår är varför det nästan alltid är ju kvinnan som vill vara hemma, och inte mannen? Nu pratar jag inte om den vanliga föräldraledigheten utan efteråt. De flesta håller ju med om att båda ska ha det alternativet. Men hur många känner en man som är hemmaman och varit i det tja, säg, 10 år? Hur många kvinnor här skulle gå med på att ha sin man hemma så länge han känner för det medans ni jobbar?

Knowledge comes from others, wisdom from within
  • QueenK
    snooslove skrev 2011-02-25 07:42:57 följande:
    Varför jag går hemma och inte min kille är för att jag skulle aldrig få ett såpass välbetalt jobb som han för jag är bara undersköterska och skulle kanske tjäna 10.000 i mån medans han kan tjäna upp till 25.000 så då e de mer rimligt att han jobbar än jag annars skulle jag inte säga att han inte fick om jag kunde komma upp i den summan :)..
    Och jag tror att de är så för många att mannen tjänar mer och då blir de ekonomiskt bättre med mamman hemma. :).
    Det är där problemet ligger och det visar återigen hur ojämställt det fortfarande är i vårt samhälle. Varför har inte kvinnor samma möjlighet att ha ett välbetalt jobb? Hur många som helst kan säga att kvinnor har möjligheten, men vad är det som vi fortfarande ser i vårt samhälle?
    Knowledge comes from others, wisdom from within
Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?