• Bambusa

Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?

självklart ska varje failj få bestmma de själva, jag r hemma med min 2åring och redan inna hon fyllde ett år kom frgorna om hon fått dagisplats än.. å allalika förvånade när ja säger att ja ska vara hemma med henne.. varför är de så konstigt??  jag visste redan innan ja vart gravid att jag ville vara hemma med mina barn.. vi är 2vuxna,1barn och 2hundar (har varit upp till 4 hundar)  nu letar vi större hus, och mina drömmar är fler barn.. och fler hundar med.. 

har även börjat fundera på att bli familjehem (som kallades fosterfamilj förr)

• Bambusa

min sambo jobbar inge er för jag är hemma än han skulle kunna göra om ja med jobbade, de ända som skulle hända är att vi skulle få dela upp sysslorna mer, och att vi knappt skulle ses eftersom han jobbar skift.. 

• Bambusa
    saxon skrev 2011-02-23 23:58:07 följande:
    Men han skulle kanske kunna gå ner i tid och vara hemma MER om du gick ut och jobbade till viss del. Ni båda kunde dela på jobbandet och dela på hemmatiden.
    nej, isf bara om föräldradagar fanns kvar, han har använt en hel del sånna med.. men annars kan han inte gå ner i tid, om han inte byter jobb eller om han skulle be om å få byta till dagtid (kan gå,om nån annan vill byta till skift), men de vägrar han för han trivs med skift.. och då är han ledig 2veckor,jobbar 4,ledig 2 osv..
    så dom 2veckorna är han ju hemma med oss, och om/när ja hittar nått extrajobb så ska jag jobba när han är ledig, men de är inte alltid så lätt å hitta.. men vi sitter inte i sjön så..  dom har kanonbra relation även om hon varit lite mammig i perioder.. och dom knöt an till varann från födsel, han fick henne medans ja låg på op-bordet tom, han som fick göra nästan allt utom mata henne första tiden då ja va så dålig efter snitt och infektion.. hon sa pappa före mamma också..
  • Bambusa

de finns ju redan ett vårdnadsbidrag i vissa kommuner, (inte våran) för barn 1-3år.. de är motsvarande vad en dagisplats kostar komunen tror ja..

• Bambusa
    feministbrud skrev 2011-02-25 11:58:21 följande:
    Livet är inte rättvist. De som har råd behöver inte jobba. Vi andra måste det för att överleva. Jag tycker att det är bra att samhället sponsrar barnomsorg. Det är en viktig jämställdhetsreform så att båda föräldrarna kan jobba medan barnen är små.

Men att ge vårdnadsbidrag mosvarande dagiskostnader är ju att istället för att sponsra så att fler folk jobbar, så sponsrar man folk för att inte jobba. Det är inte samma sak och jag tycker absolut inte vi ska sponsra hemmafruar. Det är att gå tillbaka 60 år i tiden.
    fast å andra sidan gäller de biraget bara tills barnet är 3 år, och då medans den föräldern är hemma med sitt barn kan nån annan få jobba, för de finns många som söker jobb men inte får nått.. och får ner dagisgrupperna som är så stora,och bristen på nya platser skulle minska med.. upp till 3 år har barnen de bäst hemma men såklart ska dom få träffa andra barn, men dom har inget behov av dagis när dom är så pass små..
    jag vet inte så jätte koll på just kraven för de bidraget eftersom vi ändå inte kan få de i min kommun annars har ja sökt de..
Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?