• Thursday

Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?

Shasti skrev 2011-02-24 12:42:30 följande:
    Förstår inte vad som är så "hälsosamt" med att barnen är på dagis typ 10 timmar om dagen från 12 månaders ålder och föräldrarna knappt hinner säga hej till dem och sliter ut sig på sina jobb.
    Varför är alternativet till att kvinnan är hemmafru att barnen går 10 timmar på dagis från 1 års ålder? Varför är inte alternativet att föräldrarna drar ut på föräldraledigheten, delar den lika, och att barnet från kanske 2 år ålder går deltid på dagis medan båda föräldrarna går ner i tid?
  • Thursday
    Shasti skrev 2011-02-24 15:53:37 följande:
    Jovisst, det är väl också ett bra alternativ. Inget fel med det. Valfrihet är bäst.
    Men det framställs ju aldrig som alternativet till att den ena stannar hemma på heltid, utan alternativet anges alltid vara att båsa skulle jobba heltid. Det framstår som oseriöst, och lite proagandamässigt nästan.
  • Thursday
    Shasti skrev 2011-02-24 23:30:42 följande:
    Problemet är väl att det inte är så lätt att kunna jobba deltid. De flesta som har jobb får slita h*cken av sig eller också är man arbetslös.
    Det är ju faktiskt precis så enkelt som att man har en lagstadgad rätt att arbeta deltid när man har barn som inte börjat skolan än.
  • Thursday
    Shasti skrev 2011-02-25 09:31:58 följande:
    Jovisst men dessvärre tror jag inte det ser riktigt ut så i praktiken. Arbetsgivarna vill ha folk som "ställer upp".
    Tja, och då prioriterar den enskilde själv att imponera på sin arbetsgivare istället för att ställa upp för sin familj och sina barn. Det kan säkert ha sina poänger, men kom inte och påstå att det inte handlar om ett fritt val.
  • Thursday
    aussie skrev 2011-02-25 18:13:15 följande:
    Jag tror dessutom att skulle man ha den ekonomiska grundtryggheten att kunna vara hemma med barnen växer en ny jobbmarknad upp med jobba från-hemmet-entreprenörskap. Föräldrar skulle sätta villkoren för hur deras jobb bör se ut, inte arbetsgivare. Att ge social grundtrygghet där det finns barn med i bilden måste helt klart bli viktigare. Får jag det, kommer jag kunna skriva den där boken, starta det där företaget, etc. etc. Men jag skulle göra det på MINA villkor, utifrån barnets behov av mig. Jag skulle flexa. Som det ser ut nu är det bara förunnat kvinnor som gift sig med en karl som har någotsånär välbeställt.
    Äh, varenda artikel man läser om kvinnor som startar företag medan barnen är hemma får en ju direkt att fundera på vad det är för tramsig hobby de bedriver under namnet företagande. Så här enkelt är det. Om man vill leva måste man äta. Om man vill äta så måste man dra in käket på ett eller annat sätt. Det är individens eget ansvar, helt och hållet. Att vi som samhälle sedan dels tar ett socialt ansvar för den som inte kan arbeta, alt. hittar på samhällsekonomiskt lönsamma alternativ för att se till att så många som möjligt kan arbeta, det är liksom inte detsamma som att jag ska jobba för att du ska gå hemma och skriva din lilla bok i den takt som din unge mår bra av. För vet du, OM din bok nu är så himla fantastiskt att den är lönsam och du kan försörja dig på den, ja då är det ju bara att sätta igång. Är den inte det, då är ju frågan varför någon anna ska arbeta och vara lönsan för att du ska gå där och hålla på med din hobbyverksamhet. Någon måste ju generera pengarna som du köper mat för. Och varför ska det vara jag, om du nu är fullt arbetsför och kapabel att göra det själv?
Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?