• saxon

Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?

Vilka märkliga alternativ att välja på, det går ju inte att rösta med de alternativen.

Klart att man ska kunna välja själv, men samtidigt ska man vara väl medveten om konsekvenserna av sitt val. Jag tror att det är viktigare att barnet har en nära kontakt med BÅDE mamma och pappa. Hemmafru-varianten brukar ju ofta innebära att det bara är mamman som är närvarande till största del och pappan kommer hem och leker lite en stund på kvällen och på helgen. Att DELA föräldraledigheten är det som jag anser vara det absolut överlägset bästa för barnen.

• saxon
    Rhoda Horswunce skrev 2011-02-23 23:40:53 följande:
    Jag såg inte programmet, men jag undrar vad de som inte tycker det är ok har för argument? "De som känner sig lyckliga när de är hemma med sina barn känner fel"? "Barn mår dåligt av att ha närvarande föräldrar"? "Kvinnor har inte tillräckligt högt iq för att förstå att man får lägre pension om man inte jobbar"? Jag har suttit och tänkt en bra stund nu men jag kan verkligen inte komma på något vettigt argument.
    Att en måste jobba mycket för att den andra ska kunna vara hemma länge utan inkomst. Dvs att den ena föräldern blir väldigt frånvarande.
  • saxon
    Saaaraa skrev 2011-02-23 23:47:09 följande:
    Men om man faktiskt inte kan dela på föräldraledigheten då? Det är ju inte alla som kan det.
    Ja? Vad menar du? Vad är din fråga?
  • saxon
    Bambusa skrev 2011-02-23 23:53:05 följande:
    min sambo jobbar inge er för jag är hemma än han skulle kunna göra om ja med jobbade, de ända som skulle hända är att vi skulle få dela upp sysslorna mer, och att vi knappt skulle ses eftersom han jobbar skift.. 
    Men han skulle kanske kunna gå ner i tid och vara hemma MER om du gick ut och jobbade till viss del. Ni båda kunde dela på jobbandet och dela på hemmatiden.
  • saxon
    Saaaraa skrev 2011-02-23 23:57:56 följande:
    Självklart går allt om man måste. Ex så har min man eget företag och om han skulle tvingas vara hemma skulle det behövas läggas ner. En ersättare där är inte ett alternativ. Skulle jag dö så kan han göra som alla andra, ha barnen på dagis under sina arbetstider.
    Jag är också egenföretagare och jag har också haft svårt att få det att funka. Men det går visst om man faktiskt vill. De flesta egenföretagande kvinnor lyckas, men väldigt få egenföretagande män. Jag undrar varför.
  • saxon
    Saaaraa skrev 2011-02-24 00:01:58 följande:
    Ja, om vi kan flytta in på hans jobb så fungerar det. Han måste vara närvarande där, kan inte ta med sig jobb hem eller så. Det beror nog väldigt mycket på vad man jobbar med.
    Det kryllar verkligen av lama ursäkter och alltid är det mannen med eget företag som inte kan. Kvinnan med eget företag kan ju. Oftast är det bara bullshit att mannen inte kan.
  • saxon
    Saaaraa skrev 2011-02-24 00:09:35 följande:
    Visst, vi kan stänga stället i 6 månader....80% av hans lön betalar säkerligen räkningarna från hans företag(på ungefär 40.000 som kommer att komma trots att inte han arbetar!) samtidigt som det försörjer honom, våra barn och mig. Mitt CSN-bidrag är ju inte direkt stort att vi kan leva på det.

Men det är klart, jag kan belåna mig och vi kan ta av barnens sparpengar istället. Aboslut, bra ide.
    Troligast är att han inte måste stänga stället. Man kan trappa ner på uppdragen, jobba varannan dag, hålla företaget vid liv på sparlåga, ta in extern personal, osv. Det är så kvinnor gör och vi fixar det. Jag skulle lätt ha kunnat skylle på precis samma saker som din man gör om jag hade velat överlåta alla dagarna till min sambo, men för oss är det viktigare med två närvarande föräldrar än att företaget ska gå med maximal vinst under den här peroden. Vår familj och din familj prioriterar olika helt enkelt.
  • saxon
    Saaaraa skrev 2011-02-24 00:17:30 följande:
    Nej det går inte, vi har redan tänkt på den lösningen. Det går inte runt då - annars hade han förmodligen gått ner i tid. Här handlar det inte om att gå med maximal vinst, utan vi klarar det inte ekonomiskt om han inte arbetar 7 timmar/dag.
    Ok, om hans företag har så små marginaler så kommer han att få det tufft framöver om det blir sämre tider. Men ok, fine. Du vet bäst hur det funkar i din mans företag, men tyvärr tror jag faktiskt inte att det förhåller sig så som han får det att låta. Konstigt är det att så många kvinnors företag håller i tuffa tider (som under barnledighet) men inte männens. Driver vi kvinnor företagen mer effektivt, eller vad är det frågan om? Tror inte det, utan det är viljan det handlar om.

Nu är klockan mycket och jag måste sova.
  • saxon
    Lufsan skrev 2011-02-24 23:55:45 följande:
    Okej, det verkar som om de flesta är sams.

Men om vi säger så här: Hemmaföräldern ska få bidrag eller på  något sätt lön för att vara hemma och ta hand om sina barn. 

Med argumentet: Personen som är hemma med sina barn kostar inte skattepengar gällande barnomsorg, så denna person borde få motsvarande summa i plånkan.

Vad tycker ni då? 
    Å andra sidan så bidrar de ju inte heller med någon skatt, så de kostar väl mer för samhället än de sparar in.

Så jag tycker inte att de ska ha "lön" för att vara hemma med sitt barn.
Svar på tråden Hemmafru/hemmaman, vad tycker ni?