Inlägg från: Snooze |Visa alla inlägg
  • Snooze

Ormar...

Är det bara jag som älskar reptiler i allmänhet och ormar i synnerhet? Vi har hela huset fullt redan och jag vill bara ha fler och fler och fler...
    Det måste väl finnas nån mer?

• Svar på tråden Ormar...
  • Snooze

Kul! Har du någon speciell favorit? Och varför vill du inte ha någon hemma? Suveränt med terrarium att titta på när det suger på TV

• Snooze

Emma: Var jobbar du då? I djurbutik? Och att dom har olika personligheter skriver jag under på. Vi har allt mellan ett litet charmtroll med massor av humor till en riktig bitter f*tta som du verkligen inte vill ha som ovän

Lovely: Det där problemet med sambon går att jobba bort, tro mej, jag har ett levande bevis här hemma. Han tyckte verkligen att dom var obehagliga/äckliga/vidriga/you name it. Idag är de flesta av våra ormar hans inköp...När han löper amok i säljes-annonserna brukar jag påminna honom om att han faktiskt inte alls tycker om ormar

• Snooze

MyAngel: Kul! Hoppas du lyckas få din majsorm vad det lider

Här hemma finns följande:

5 Majsormar (2 Viltfärgade, 2 Candy Cane-morfer, och 1 Amel-morf)
    6 Mjölksnokar (1 Honduras, 2 Campelli, 1 Nelsoni, 1 ClownKing och 1 Sinaloa)
    7 Mexikanska Kungssnokar (1 Nigrita (Svart) 1 Mexicana (Gråbandad) 4 Thayeri (Variabel) och 1 Alterna)
    1 Kalifornisk Kungssnok
    2 Boa Constrictor (Kungsboa)
    1 Morelia spilota cheynei (Djungelrutpyton)
    1 Philodryas baroni (Argentinsk busksnok)

+ 2 leopardgecko och 1 skäggagam

Sen måste jag ju erkänna att önskelistan på blivande ormar är sjukt lång...

• Snooze

Bor du i närheten kan jag kanske ta den, alternativt känner någon som kan 
    Vad är det för orm?
    Bra att du inte gärna sätter ut den på blocket, finns tyvärr mycket okunnit folk som köper därifrån....men annars kan du prova att annonsera på repti.net där hänger nästan bara "ormfolk"

• Snooze

Bah! På tok för lång från Uppsala, annars hade jag gärna tagit den Så har ni inte vägarna hitåt så rekommenderar jag repti....

• Snooze

Fast du....kom precis på, ligger inte det hyfsat nära Norrköping? För dit ska jag på reptilmässa 14 maj...så kan ni ha den kvar tills dess så kan jag hämta den då

• Snooze

Becka: Åhh, en blodpyton är jag väldigt sugen på... Men vad blir det för typ av padda då? Och ska du till Sala 30:e april?

Valkyrie: Palmisar så otroligt fina (om än dock för giftiga för min smak ) Så jag håller till godo med en baroni...

Nu har jag iallafall lagt in lite ormbilder i mitt galleri....

• Snooze

@ bebbe: Det där om att vara ensam om att vilja GÅR att jobba bort, jag lovar, har själv ett levande bevis på det här hemma

@ frk Svår: Men hallå! Några femmeterspyton är det väl inga problem att stoppa undan och förvara nånstans??
    Gillar pyton men håller mej (än så länge) till djungelrutisar, dom blir ju "bara" 180-220 cm

Föreslår för ungarna att dom ska flytta ut till husvagnen så jag får loss några rum som jag kan göra om till riktiga terrarierum....med dålig framgång

@ Valkyrie: Jo, visst är det skillnad på gift. Men du menar alltså att Palmhuggormarna var lugna? Intressant då en vän till mej har ett par som är helt skogstokiga :-S

• Snooze
    epikuren skrev 2011-04-03 21:43:23 följande:
    Men vad är egentligen skillnaden på ormar och akvariefiskar som husdjur?
    Bortsett från utseendet: inte mycket. Men själv tycker jag fiskar överlag är fruktansvärt fula medans ormarna är grymt facinerande. Sen är de betydligt lättare att hålla rent hos.
  • Snooze
    stargirl01 skrev 2011-04-03 22:41:08 följande:
    Vad tror ni om den islandstaipan som  är på rymmen i Malmö?
    Jag är ytterst tveksam....till att börja med köper man aldrig en sån orm utan att läsa på otroligt mycket och då bör man även vare sej man vill eller inte lära sej hur den stavas
  • Snooze

@ Valkyrie: Fast du ska inte hantera ormar och ödlor hur mycket som helst, det mår de inte bra av. Att sitta med en orm i soffan och "gosa" gör man bara av egoistiska sjkäl,inte för att ormen behöver det. Därförär de ganska jämnställda med fiskar.

@ Epikuren: KP är helt okej ormar även om jag personligen gillar kungsboa bäst. Men de blir å andra sidan betydligt mycket större
    Först å fämst måste du börja med att bestämma dej för om du vill ha ett djur att titta på eller umgås med. Vill du kunna hålla på med djuret ska du inte välja en reptil. Vi tar i våra ormar när vi matar dom, dvs 4-5 dagars mellanrum för de små upp till 3-4 veckors intervaller för de stora. Och då bara i undersökningssyfte, inte för att kela med dom.

Kan du acceptera ett djur där regeln se men inte röra gäller så är nästa fråga: Hur ser utrymmet ut? Får du plats med ett terrarium på ca 2x1x0,5 meter för en boa eller räcker det med ett mindre för tex en majsorm? Om du går in på jordbruksverkets sida och läser om L80 så ser du minimimått för den arten du väljer.

Som första orm skulle jag rekommendera KP (var beredd på att dessa kan vara väldigt kinkiga med maten), majsorm eller mjölksnok.

• Snooze

Nej det är väl klart att det är skillnad på ormar och fiskar i det stora hela men de har betydligt mer gemensamt än vad tex ormar och kaniner har. Reptiler är INGA gosedjur och eftersom det är självklart att inte ta upp och gosa med en fisk försöker jag bara få folk att förstå att dom ska få in det tänket även när det gäller reptiler.
    Och nej, man måste inte alls ta upp ormar och ödlor med jämna mellanrum för att få dom handtama, allt handlar uteslutande om hur du hanterar dom när du väl plockar upp dom.
    Sen håller jag fullständigt med om att dom är härliga att hålla i, men min egoistiska vilja går inte före ormens välbefinnande....

• Snooze

Fast jag har inte påstått att vi inte hanterar dom alls, om du läser inlägg 31 så står det klart och tydligt att vi hanterar ormarna i samband med matning/rengörning, vilket i snitt blir ungefär lika ofta som du gör. Och utöver det händer det att dom plockas fram när tex gäster vill ta sej en närmare titt, iofs under en kortare stund men visst tas dom ut ibland ja.
    Och nej, jag har inte heller påstått att du anser reptiler som gosedjur, det var ett konstaterande till någon som ev. funderar på att köpa orm. Då måste man veta vad man har att vänta sej...och därav parallellen till fiskar.
    Och slutligen: Ja, det går visst att ta upp en orm som aldrig blivit hanterad om du gör det på rätt sätt.

• Snooze

Men nu får du väl ändå ge dej. Väljer du medvetet att misstolka det jag skriver bara för att det är roligt? Finns det bara antingen eller i din värld? Jag gör ett sista försök sen får det vara...
    Skillnaden på att hantera och hantera är ganska stor. Visst hanterar vi våra djur, något annat har jag heller aldrig skrivit. Det måste man. Vid matning, rengörning osv. Och det är så självklart så jag missade att specificera just det och jag har heller aldrig skrivt att vi aldrig någonsin tar ut ormarna ur terrariet.
    Men det är ett långt steg till att behandla en reptil på samma sätt som tex en kanin eller kattunge. Där är det helt okej att sitta i soffan och gosa. Framförallt handlar det om habitatet, du kan inte återskapa reptilens rätta miljö utanför terrariumet. Klarar du inte av att se skillnaden på dessa två sätt så kan jag inte göra mycket åt det...men frågar du vilken seriös uppfödare som helst så tror jag nog att merparten ger samma åsikt som mej.

Jag har aldrig påstått att du/ni hanterar era reptiler som gosedjur, det var ett allmänt konstaterande.

Och om man som nybörjare väljer en orm för att det är "tufft" att gå runt med en runt halsen...ja, då blöder mitt hjärta.

• Snooze
    Ja, herregud...det inlägget förklarar ju allt! Jag väljer nu att lägga ner min sida av diskussionen, inser att vi har på tok för olika åsikter. Ha det bra och lycka till med uppfödningen.

/ Maria
Svar på tråden Ormar...