• Ladycocos

BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF

Siri är en favorit här också, men går bort eftersom min exmake/fortfarande god vän döpte sin dotter till Iris

• Ladycocos

Jag hade också läkarundersökning idag.  Har ett par dagar haft onda sammadragningar vid ansträngning, och i natt hade jag ont vid ett par tillfällen trots vilan. När jag ringde BM för att rådfråga så skickade hon mig raka vägen till förlossningen för undersökning.

Livmodertappen är opåverkad, och de har ingen direkt förklaring till att jag har onda sammandragningar.
    Enligt förlossningsläkaren så är det mest troligt att jag har ont för att ena tvillingens moderkaka har vuxit ner mot livmoderhalsen, och ligger och skaver.
    Börjar nästan längta efter en sjukskrivning så att jag kan lägga mitt företag på is och bara fokusera på att ta det lugnt. Har nästa ordinarie läkarbesök om drygt 2 veckor, får se vad hon säger då....
    Är i v 22 och fullständigt gigantisk...
  • Ladycocos
    Sola skrev 2011-07-12 16:50:45 följande:
    Min man ska bygga vårat skötbord (han är finsnickare) men däremot så vill han en önskelista
    från mig hur jag vill att det ska se ut (funktionellt)
    Vad skulle ni ha önskat er? Tacksam för ideer.
    Kram Sola Solig
    Jag byggde eget skötbord när vi väntade sonen. TOPPEN!

Det är lite högre än standard, för att vi är långa. Gör det DJUPT, de blir långa fort. Sätt lite högre kanter på sidorna.
    Sen är vårat byggt så att det undertill är trådbackar som står på bottenplattan. Vanliga Antonius backar från IKEA, 4 st som sväljer allt! Kläder, blöjor, servetter etc etc etc
  • Ladycocos

Vi har allt klart. Men vi väntar ju två så de kan vara här rätt snart...
    Säng har vi efter sonen, och tvillingarna får dela ett tag. Vagn hittade jag på Blocket, och ytterliggare ett babyskydd fick jag av brorsan
    Kläder finns det redan, men jag har köpt en del nytt också, bara för att det finns så mkt sött

• Ladycocos
    Luella skrev 2011-09-11 20:08:08 följande:
    TUL gick bra, bebisen är normalstor och ligger med huvudet nedåt. Det senare kan förstås fortfarande ändra sig (v. 32+2 idag).

Moderkakan som också skulle kollas ligger fortfarande ganska nära öppningen där bebisen som ska ut. Läkaren som gjorde TULet sa att det inte är någon fara. Men sen ringde dom från MVC, deras läkare som fått bilderna vill att jag kommer på förlossningssamtal på BB Stockholm. Undrar vad det kommer handla om. Någon som har hört om något liknande?
    Jag är i samma sits! Dvs moderkakan ligger för nära öppningen. Men på ett vanligt UL så ser man inte HUR nära den ligger. Så på tisdag ska jag in på ytterligare ett TUL, och i samband med det så görs ett vaginalt UL som då ska visa hur nära den ligger. Enligt min läkare så är det ok så länge den ligger merän 2 cm från öppningen. Enligt henne är det även väldigt ovanligt att den ligger så nära att det blir ett snitt
  • Ladycocos

Sådär! Nu är det fastslaget att den ena moderkakan INTE ligger för öppningen Något mer än 4 cm från öppningen är lågt, men helt ok och normalt!

Har även haft TUL idag, och väntar nu två små heffaklumpar
    Är idag i 32+6
    Tv1 beräknades till 2278 gr
    Tv2 beräknades till 1981 gr

Och så är jag beviset för att 18 veckor med massa sammandragningar inte behöver betyda att något är på g. För trots sd som tidvis har dämpts med Bricanyl så är tappen 4 cm och fast. Jag har inte börjat öppna mig..

Tv1 i säte och Tv2 med huvudet nedåt, vilket är en av få kombinationer som resulterar i snitt för min del, så nu har jag gett sonen stränga order om att inspireras av sin syster och vända på sig!!

• Ladycocos

Jag vill verkligen föda vaginalt!!
    Och här är det ok att omföderskor föder i säte. Enda trasslet är tydligen om de ligger säte/huvud, men jag har glömt fråga varför.. Tom säte/säte är ok..

Det är ju inte dubbelt så jobbigt att föda tvillingar, fortfarande bara ett förarbete och ett öppningsskede...

50% av alla tvillingar har kommit i v 35, och jag får gå till max 37 fulla veckor.. Så även om jag går tiden ut så är det bara 4 veckor kvar....

• Ladycocos
    Luella skrev 2011-09-13 20:11:46 följande:
    Det kanske var en konstig formulering av mig ovan, jag är nyfiken på att höra om en tvillingförlossning. Det lät mer som om jag förfasade mig över "hur kommer det att gååå" men det var absolut inte så jag menade
    HAHAHA, ingen fara!!
    Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska förvänta mig.. Just nu är jag bara så fokuserad på att komma fram ytterligare ca 2 veckor, för efter det så anses de vara så fixerade de kan vara, och då tas beslutet hurvida det blir vaginalt eller snitt..

Trots en lång lite jobbig förlossning med sonen så var det en så otroligt positiv häftig upplevelse, att jag så gärna vill uppleva det igen..

Enda mörka molnet hos oss är trasslet med barnvakt, så för att slippa mera funderingar över hur vi ska lösa det med sonen så har vi kommit överens om att jag föder själv. Vilket känns helt ok för min del! Bättre det och veta att sonen har det bra! Dock har jag meddelat maken att saken kommer att tas upp för diskussion igen om det verkligen blir beslutat om snitt..

Vagnen blev en beg Herqules, ett schweiziskt märke som Emmaljunga importerade ett tag. För 3500 fick vi en vagn som ser som ny ut, vändbar med 2 mjukliftar, regnskydd och myggnät! Perfekt! Funkar även toppen som syskonvagn om jag vill ha en i sele och storebror i vagnen..
  • Ladycocos

Det där om moderkakan i framvägg stämmer med vad min läkare sa till mig, dvs att den då växer sig uppåt i takt med att magen blir större

• Ladycocos

Jag har inte heller kollat tappen hos BM, men har varit på förlossningen/hos läkaren ett par gånger eftersom de ville kolla så att alla mina sammandragningar inte hade påverkat tappen..

Har nu fått tid för igångsättning på onsdag.. Känns sååå skumt att veta att det bara är 5 dagar kvar..

Svar på tråden BF i okt/nov 2011, gravida efter IVF