Inlägg från: CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE |Visa alla inlägg
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Är det värre att äta upp ett marsvin/kanin än en gris?

Det tycker jag inte att det är. Det handlar om relationen till det enskilda djuret att göra, jag skulle inte vilja äta vår familjs hundar men jag skulle inte ha några problem med att äta en hund jag inte kände. Detsamma gäller för marsvin och kaniner och för den delen hästar, äter ofta hamburgerkött med behållning men jag skulle ju inte vilja äta en häst jag känner för den sakens skull.

Att djuret generellt sett ses som ett husdjur är inte särskilt relevant för mig. Så om någon serverar mig marsvin så äter jag, samma sak om någon serverar mig hund.

Any truth is better than indefinite doubt
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    charmed86 skrev 2011-02-21 10:34:05 följande:
    Tycker ändå det är fel. Det är ett husdjur för så många även om det inte är det för dig.
    I Indien är kor heliga och äts som regel inte (och är på många platser en del av familjen), med ditt resonemang är väl den logiska konsekvensen att kor inte ska ätas?

Sverige har en ganska lång tradition av att inte äta häst, det var en hednisk sedvänja som sedan fördömdes av kristna och det resulterade i att hästar inte åts. I många andra länder/regioner åts häst med god aptit.

Vad är det som skiljer dessa båda situationer mot ditt resonemang?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    morochmer skrev 2011-02-21 13:32:03 följande:
    Nej. Kanin äter vi men inte marsvin. det smakar nog inte så gott. Annars så skulle det finnas till försäljning i det syftet.
    Det finns till försäljning men inte här i Sverige, i sydamerika är det på sina håll en delikatess.

Att det inte skulle finnas till försäljning för att det inte är gott är ett något konstigt resonemang, det påverkas snarare om utbud och efterfrågan och i det här fallet endast av efterfrågan (eftersom marsvin lätt skulle kunna födas upp för syftet). Det finns ingen efterfrågan för det eftersom vi av tradition inte äter marsvin i Sverige. På samma sätt så var tillgången på kebab eller sashimi mycket begränsad innan den fick en vidare spridning.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    morochmer skrev 2011-02-21 13:48:01 följande:
    Är det samma sorts marsvin som de vi har som bur-husdjur här?
    Mig veterligen finns det bara en art som man kallar marsvin så det bör det vara.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    morochmer skrev 2011-02-21 13:57:23 följande:
    Men det fins väl olika raser?  Jag kan inget om marsvin, det lät som att du gjorde det. Så jag tänkte passa på att lära mig något nytt.
    Ja, det finns olika raser men de är alla en art och rasskillnaderna ligger nog mest i pälsen och andra rent estetiska. Jag vet inte mer om marsvin än jag lärt mig när jag har läst vetenskapshistoria och träffat några marsvin som släkt och vänner har haft.

Men jag ser inte vilken skillnad raser skulle göra i det här fallet, det bör vara lättare att äta vissa raser (mindre hår) men jag vet inte vilka raser man äter.
Svar på tråden Är det värre att äta upp ett marsvin/kanin än en gris?