Inlägg från: Alexandra0102 |Visa alla inlägg
  • Alexandra0102

Böcker för barn som inte är mångkulturella?

Hej
    Jag undrar om nån kan tipsa om böcker som inte är så utpräglat politiskt korrekt?
    Dvs jag vill ha böcker om t.ex asagudarna, svensk historia, europeisk historia och så vidare.
    Jag vill absolut inte läsa om t.ex Melvin-viktigast i världen, kenta och barbisarna, genusböcker osv.....
    Tips någon?

• Svar på tråden Böcker för barn som inte är mångkulturella?
  • Alexandra0102

Gärna böcker om svenska traditioner också Glad

• Alexandra0102

Läsa för mina barn och de barn jag passar?

• Alexandra0102

Jag vet att folk inte tycker det är ok att vara s.k svensvänlig idag, men det är så jag vill uppfostra mina barn, det är så jag kommer att uppfostra mina barn, så låt inte det här bli nån tråd där ni kan förfasa er över politiska åsikter, utan har ni inga tips, så hoppa vidare till nästa tråd.
    Självklart kan jag svara på frågor om nån undrar nåt men korkade påhopp undanbes Glad....

• Alexandra0102
    morochmer skrev 2011-02-19 13:08:08 följande:
    Hoppasdu inte tar illa upp nu. Men vad är syftet? din ts uppfattas som både ointeligent och fördomsfull. Är det så du vill att barnen i din närhet ska uppfattas?
    Nej jag tar inte illa upp Glad.
    Jag uppfostrar barn på det sätt jag tror är rätt, precis som folk med andra åsikter gör, t.ex om du är en regnbågsfamilj läser du och uppmuntrar barnen till det, får den förstå det positiva med den familjen, är du vänstervriden så uppfostrar du troligtvis barnen till det, är du moderat likaså.
    Med andra ord, alla vill sina barns bästa och försöker ge dem det, både materiellt, ekonomiskt, moral och politiskt.
  • Alexandra0102

Böcker för äldre barn har jag men inte för yngre.
    Jag har ju gjort några själv, men hade varit kul att se om det fanns att köpa, t.ex finns ju det en pekbibel så varför inte en pekbok om asagudarna Flört

Jag vill inte tvinga på mina barn massa genustänk, mångkultur eller liknande.
    Att vara svenskvänlig för mig är att se till Sverige och svenskarna först, inte som dagens politik.
    Jag vet att den här tråden kan anses som provocerande men låt bli att läsa den då?
    Jag vill ha tips på böcker, inte en politisk diskussion.
    Vill ni diskutera min politik, finns jag bland annat på Nordisk.nu
    Att sen folk tror att man är okunnig p.g.a sin politiska åsikt är bara skrattretande.
    Även folk utan mina åsikter väljer att flytta till "bättre" områden när de skaffar barn, de vill inte bo ute i förorterna, de vill inte låta sina barn gå i skolor eller dagis där svenskar blivit minoritet, varför?

Men som sagt tips på bra böcker tack Glad

• Alexandra0102

Att vara fördomsfri innebär att man låter folk tycka vad dom vill?
    Att inte klanka ner på dem, pga av deras livsval?
    Så med andra ord hur fördomsfri tror du att du är?
    Ja nu får du ju chansen att ha en diskussion med en "hemsk" rasist men jag står i alla fall för mina fördomar Glad
    Hur har du bildat dig din uppfattning om oss?
    Jag har extremt stor empati, mer än genomsnittet av befolkningen, lycklig, tja det är jag också, har mina mål i livet och jobbar hårt för att uppnå dem, gott om vänner, familj och allt annat som gör livet värt att leva.
    Okunnig, nja har förmodligen högre utbildning än de flesta härinne Flört.
    Att jag däremot inte är mottaglig för dina åsikter stämmer, jag tycker det är jättekul att föra en diskussion, speciellt om man inte har samma åsikter, det är ju så man ser om ens egna argument är hållbara, men är såpass trygg i mina åsikter att jag inte behöver vädra dem jämt.
    Jag tycker det är helt ok att folk inte gillar mina åsikter, jag gillar inte alltid deras, sen kan det säkert finnas små bitar här och där som är vettiga men på det stora hela passar deras åsikt och politik kanske inte mig och det gör inget, visst är det härligt med olika åsikter Flört

• Alexandra0102
    CallGirl skrev 2011-02-19 22:38:19 följande:
    Mein Kampf?
    haha, den boken är redan omgjord till barnbok här hemma, handlar om den vita prinsen som ville driva trollen bort från sitt land, tyvärr hade trollen infiltrerat fienden och prinsen förlorade, men nån stans väntar en ny prins på en ny chans att driva ut trollen från vårt kära fosterland Flört.....
    Nej seriöst, det finns säkert många "avhoppare" som skådat ljuset därute, grattis, hoppas ni mår bättre nu.
    Jag tackar för boktipsen, Astrid Lindgren, Elsa Beskow m.fl är kanon, När Sverige var som störst har jag aldrig hört talas om, låter som en bra bok.
  • Alexandra0102

Fick tips om en bok som heter Lille svarta Sambo, nån som läst den eller har tips på vart man köper den?

• Alexandra0102
    Bergatagen skrev 2011-02-20 12:35:24 följande:
    Mina två äldsta barn (blir 5 och 6 i år) de gillar den här:

www.bokus.com/bok/9789132156502/hur-man-blir-.../

Jag brukar bertätta myter, sagor, äventyr och berättelser från nordisk mytoligi fritt från hjärtat på ett sådant sätt att de ska tycka det är spännande och inte allt för läskigt. Gärna med en sensmoral från Havamal (poetiska Eddan) som kretsar kring de gamla hedniska dygderna. Exempelvis: mod, ärlighet, ära, trofasthet, redighet, flit mm.
    Den har vi, den är riktigt bra.
    Har du läst Vidar och Vega spanar på runor?
    Det är Sofi Hjort som skrivit den.
  • Alexandra0102
    peggyL skrev 2011-02-20 11:44:46 följande:
    Mein Kampf?

Kräks 
    Ska du skriva i tråden och förska vara lustig får du gärna läsa den först, redan varit ett geni som skrivit precis samma som du......
Svar på tråden Böcker för barn som inte är mångkulturella?